kyseessä siis dv panasonic. aikoinaan hyväkin, kaikki liitännät löytyy. käytttis xp home. nyt kun kameran kasettipesä on alkanut reistaileen on tullu ajatuksena siirtää liikkuva kuva kovalevylle ja PAKATA se sekä polttaa se dvd lle tai CD lle. olenkin jo vetänyt firefireä pitkin kovolle PARHAALLA mahd. tarkkuudella tietokneessa katselua varten(koska en siirrä nauhalle tak.). eli 60min nauha vie vaatimattomat 13-14 GIGAA!!! millä hemmetin purkuohjelmalla tai pakkauskeinolla mä saan pakattua tämän esim levylle sopivaksi? kertokaa aloittelijalle ohjeet! saihan filmitkin cd lle sopimaan. minä en vaan ole pakannut koskaan. eli nimetkkää ohjelmat ja miten se pakkaus siis hoidetaan (ääni erikseen yms=).
sitäpaitsi tuo videolla ei ole tiedostopäätettä, lukee vain bs player video. se minkä vetäsin kovalevylle kamerasta.
Jos todella haluat pilata arvokkaat kuvauksesi niin pakkauskonsteja kyllä riittää mutta minä en niitä rupea neuvomaan. Kerran pakattua dv-videota et enää saa purettua ja laatu on mennyt harakoille. Täyslaatuisena se tosiaan vie tilaa n. 13Gt tuntia kohden joten esim. 1 Teratavun kiintolevylle saat säilöttyä reilut 70 kasettia (70x13Gt=910Gt). Mutta jos sinulla kasetteja kuitenkin on isompi määrä niin säilyttäisin kyllä ne edelleen sellaisinaan ja ostaisin pyörityskoneistoksi halvimman mahdollisen kameran nyt kun niitä saa pilkkahintaan, jopa reilulla satasella kuten tässä: https://www.konebox.fi/PublishedService?file=page&pageID=9&itemcode=100674 Kasetit siis omissa koteloissaan ja pystyasennossa hyllyyn ja pikakelausta alusta loppuun parin vuoden välein. Esityskopioita voit niistä sitten tehdä DVD:lle asiallisella laadulla millä tahansa edullisella videoeditointiohjelmalla. http://www.digivideo.fi/wiki/index.php/Editointiohjelmat
Olen samaa mielta japsun kanssa. Älä ihmeessä hävitä alkuperäisiä mutta voit aloittaa opiskelun videonpakkauksen kiehtovasta maailmasta näistä linkeistä: http://forum.doom9.org/forumdisplay.php?f=59 http://mewiki.project357.com/wiki/MeGUI
kasetit jää tottakai varastoon kun uusia en juuri nauhota. mutta se tietokoneelta näytön helppous se tässä vetää ei tarvii piuhoja kamerasta suoraan soitettaessa. eli miten se dvd pakkaus sitten millä ohjelmalla pitäisi vetää ja mikä asetus ettei dv enää huonone.
Minä kaappaan Adobe Premierellä. Olen asentanut CinemaCraftEncoder (CCE) plugin:n. Olen kokeillut ajaa Multipass CBR asetuksilla 9000 kbps. Maksimi bittivirta on käytänössä 9800 kbps ja se ei saa ylittyä. Laatu on mielestäni aika hyvää. Ostin dual layer levyjäkin, että sopii tuplasti enemmän levylle. CCE pakkaa minulla äänenkin. Tein muutaman valmiin templaten, niin homma on helppoa ja nopeaa. En ole oikein sisäistänyt CBR:n multipassia, mutta ajattelen enemmän on pakko olla parempaa, siis useita passeja. Paraas äänenlaatu olisi alkuperäinen PCM 1536 kbps 48 kHz, mutta minä olen pakannut äänen (stereo) 224 kbps, 48 kHz, mpeg2. Käytetään kaupallisissakin julkaisuissa. Kannattaa varmaan kokeilla myös Canopuksen ProCoderia. Niin ja laatu heikkenee aina kun siirretään Dvd levylle. Aina, kun kyseessä on häviöllinen pakkausmenetelmä. 750 GB levy kaappauksille on tarkoitus nostaa käsittelyn jälkeen hyllyyn, niin kuin nauhatkin. Minäkin kokeilen eri vaihtoehtoja. Jos joku tietäisi oikein laadukkaan siirtomenetelmän, olisin iloinen.
Itse olen DV-videot pakkaillut seuraavalla kaavalla. Kaappaus ja turhien kohtien poisleikkaus (ja mahdolliset retusoinnit) Pinnacle Studiolla, edelleen tallennus DV-videona. Sitten demuksaus Virtualdubmodilla ja videon pakkaus HC:llä (Avisynth tarvitaan myös) ja äänen pakkaus Besweet+2Lame -yhdistelmällä. Sitten vaan valmiit tuotokset DVD:ksi DVDLabilla.
Harrastusmielessä voi homman tehdä vaikka kuinka monen mutkan kautta mutta jos käytössä on Pinnacle Studio niin sillä minä ainakin teen koko homman alusta loppuun. Eli kaappaus koneelle, leikkaus ja lopuksi pakkaus ja tallennus DVD:lle ihan Pinnaclen "automatiikka-asetuksilla". Ja loppputulos on kyllä minulle kelvannut jos vaan alkuperäinen kuvausmateriaali on kunnollista... Tuossa Nexus_manin alkuperäisessä viestissä särähti hieman tuo lause "vetänyt firefireä pitkin kovolle PARHAALLA mahd. tarkkuudella tietokneessa katselua varten". Toivottavasti tuo ei tarkoita Movie Makerin asetuksia koska siinä ohjelmassa tuo ei suinkaan ole paras asetus vaan ainostaan tietokoneessa katseltava keksinkertainen wmv-tiedosto ja jos sitä lähtee pakkaamaan DVD:lle niin tulee sutta ja sekundaa. Se paras laatu Movie Makerissa on tietysti DV-Avi(PAL) asetus...
hmm. saattohan se olla se olla tuo DV-in se mikä vaaditaan kun laitetaan nauhalle takas. mutta kun nyt halusin tietsalla näkyvän parhaiten niin otin siihen sopivimman. eli pinnaclella homma sitten onnistus vai onko adobe premiere 4 sitten myös semmone jolla onnistuisi ns. helposti kuten japsu1 neuvoi?
tulipa hirveen suttusta vedettynä suoraan adoe premiereen kamerasta, mitään asetuksia laadun suhtee ei kysytty palitsin jostain PALlin vaikka toinen kohta näytti NTCT:tä, jokatap.. paljon huonompi kuin movie makerilla koneelle vedetty
voisko joku neuvoa onko premieressä vain yksi asetus millä vedetään kovolle (ei siis valittavissa muita) ja mikä tuo on? miksikähän kovolle tuli myös jokainen kuva erikseen?
niin tietääkö joku vielä tuosta adobe premierestä? onko perusohjeita? eihän moviemakerilla kovolle vedetty tiedosto enää huonone dvd lle poltettaessa eihän poltto mitään pakkausta tee.
no taivuin sitten movie makeriin. mutta kysymys: kun kamerasta vetään kovolle kannattaako vetää DV-avi (nauhalle takaisin) -kohta sitten editoida ja tallentaa elokuvatiedosto sitten esim 2,1 (paras laatu) vai vetää kovolle jo sillä 2,1 nopeuksisella ja samoin myös editoinni jälkeen tallentaa sillä. silmämääräisesti en nähny eroja noissa.