Terve kaikille foorumin käyttäjille! Minulla olisi pienimuotoinen ongelma, joka koskee videokameran liitäntöjä ja niiden käyttöä. Vanhemmat ostivat Panasonicin NV-GS60 DV-kameran, jossan on sekä USB-, että FireWire liitäntämahdollisuudet. No, huomasin ettei kannettavassa tietokoneessani ole firewire liitäntää, joten kävin pienessä turkulaisessa halvathinnat.fi liikkeessä ostamassa firewire lisäkortin koneeseeni. Kortti asentui Windows Vista käyttöjärjestelmään ihan itse varmastikin oikein. Otin johdon, liitin sen videokameran FireWire liittimeen ja toisen pään tietokoneen uuteen lisäkorttiin. Mitään ei tuntunut tapahtuvan.. Liitin sen uudestaan koneeseen, sitten alkoi tapahtua. Se tunnisti kameran Panasoniciksi ja niin edelleen, mutta kuvaa ei tuntunut saavan millään kamerasta ulos. No, sitten tuli muita tekemisiä ja lähdin. Kun yritin jälleen saada koneeseen kiinni tuota, ei tullut mitään kontaktia enään. Koitin myös vanhassa koneessamme, jossa oli FireWire liitäntä valmiina, mutta ei mitään vastausta sieltäkään, vaikka ennen toimisi sielläkin ihan ok. Kortti siis on pari päivää vanha. Onko mahdollista, että firewire liitäntä DV-kamerasta olisi mennyt rikki? Ja mitä sellaisen huoltaminen mahtaisi maksaa? Mutta sitten muistin DV-kamerassa olevan myös USB-liitäntä, mutta siitä ei taida olla mitään iloa minulle? Liitin sen koneeseen, ja Vista pistää sen automaattisesti joksikin WEB-kameraksi. Eli ei ole mahdollisuutta siirtää USB:n kautta videokameran nauhalla olevaa tavaraa koneelle? Kaikki apu, jota teiltä saan, on avuksi. Kiitos jo etukäteen!
Koitinhan minä sitä parillakin eri ohjelmalla, MovieMakerilla nyt ensin tuli mieleen. Mutta tosiaan, kamera ei anna elon merkkejä siltikään nykyään kun liittää koneeseen firewirellä..
Hei, itse ensiksi miettisin onko firewire-piuha viallinen, tämä on tavallisin syy epäonnistumiseen kameran tunnistamisessa. Tähän vähän viittaisi se, ettei toimi toisenkaan koneen kanssa enää. Eli uusi piuha kehään ja jos sitten toimii, ongelma on ratkennut. Toki liittimet voivat myös hajota ja jos näin sitten on käynyt onkin jo vähän kalliimpi juttu... Tuosta Vistasta en osaa sanoa, tuoko sekin jonkin ongelman muassaan. Yleensä kannattaisi myös päivittää softat (näytönohjain, IEE-firewire-ohjain, emo yms.) uusimpaan. Keskustelua tästä aiheesta löydät Digivideoyhdistyksen sivuilta useampiakin ketjuja. Tässä pari: http://www.digivideo.fi/phpbb2/viewtopic.php?t=356861&highlight=firewire http://www.digivideo.fi/phpbb2/viewtopic.php?t=356458&highlight=firewire