elikkäs hain kaverilta doomin joka toimi hänellä ihan normaalisti...sitten asensin sen itselleni ja laitoin täysin samat grafiikka asetukset ja koitin peliä. peli oli täynnä valkoisia pieniä pisteitä...ajattelin että tuo korjaantuu kun hakee uudet catalystit. hain eikä auttanut...sitten asensin pelin kakkos koneeseeni ja siinä oli samaa ongelmaa...molemmissa koneissa on club 3d:n 9800 XT kortit. kysyisin että toimiiko kellään kyseisen kortin omistajalla?
Itse olen käyttänyt ylikellottamiseen atitoolia ja sillä voi myös alikellottaa korttia. Onhan noita muitakin ohjelmia olemassa mutta itse en niistä tiedä. Ja toi ongelma kuulostaa juuri sellaiselta mitä tulee liiallisen kellottamisen yhteydessä. Eli jos alikellotat corea ja pisteet häviävät niin kortissasi on huono ydin/jäähdytys. Doomi on kuitenkin ensimmäisiä pelejä jotka osaavat hyödyntää näyttiksen coren kapasiteetin kokonaan ja näinollen voi aiheuttaa ongelmia vaikkei muissa pelissä olekkaan ollut mitään vialla. Elikkäs jos kortti toimii alikellotettuna niin laita samantien takuuseen ja ota uusi tilalle. Ellei takuuta jäljellä niin osta kortille jäähyksi vaikka ati silencer 3 jolla ylikuumenemis ongelmia ei tule ja voit vielä ylikellottaakkin sitä...
kyllä kiitoksia jartarille. alikellotus poisti tämän ongelman. eli vien kortin varmaankin maanantaina takaisin. ikää kortilla on juhannuksesta saakka eli pitäisi olla vielä voimassa tuo takuu
joo kävin pikaisesti kysymässä liikkeestä näytönohjainten vaihdosta jos menisi takuuseen...sanoivat siellä että kun sinulla on molemmissa sama vika niin on luultavasti jonkun näköinen yhteensopivuus ongelma...ja vähän tätä epäilen meinaan luulisi valmistajan tekevän pikaisesti joku päivitys joka korjaisi ongelman. eli onko jollai Club 3d radeon 9800 XT näytön ohjainta ja olisi koittanut miten doomi toimii vakio kelloilla ?
Tota samaa vikaa on esiintynyt monissa ohjaimissa, veikkaan että huollossa Flash:aavat BIOS:sin jossa on muutaman Hertz:iä pienemmät kellot ja pistävät takaisin =)
Noi valkoiset pisteet kun johtuvat käytännössä melkein aina liian kuumana käyvästä ytimestä niin luulen että clubilta on vaan jäänyt testit puolitiehen ennen kortin valmistusta. Ei olla käytetty tarpeeksi suurella kuormalla testejä ja luultu että toimii hyvin vähän kevyemmälläkin jäähyllä. Ja tuo agentit veikkaus on varmaan ihan oikea jos vika hyvinkin yleinen. Paremman jäähdytyksen vaihto suureen määrään kortteja kallista. Ja kuitenkaan coren muutaman herzin tiputtaminen ei vaikuta ratkaisevasti suorituskykyyn. Oman club 3d:n (9800 pro) ydin aiheutti melkoista valkoisten pisteiden tulvaa kellotettuna 411Mhz taajudella doomissa (ei muissa peleissä ja toi kellohan sama kuin XT:llä) mutta 417Mhz taajuudella vga silencerilla ryyditettynä ei ole enää ongelmia ollut. Tosin eihän noita silleen voi toisiinsa verrata mutta jokatapauksessa mulla näin.