Joops, elikkä en varmaan tiedä onko suotavaa, jos keskustellaan X asiasta A topikissa, ja sit siittä tehdään uus Y topikki, niinkuin nyt Kumminkin, miten tuo DMA-Siirron saa päälle? Tiedän, että Biossista se pitäisi katsoa, kävin siellä enkä siellä sellasta kohtaa nähnyt. Elikkä jos sen nyt biossista saa, niin melko tarkat ohjeet, että minäkin löydän
Ei biosista. Mene Control Panel-System-Device Manager-IDE ata/atapi controllers-kohdat primary ja secondary IDE channels ja kohta Advanced Settings ja siitä saa valittua.
Oho, ollaankin jo ''Junior Member'' No joo, olen newbie silti, enkä paljoa mitään osaa. Elikkä selitätkö kiitos, tarkalleen mitä tehdä...
Eli mene sinne laitehallintaan minne neuvoin edelliskerrallakin menemään jonka jälkeen tarkista, että kaikissa kohdissa siirtotapana on DMA, jos käytettävissä. Jos ei biossista ole laitteita pakotettu PIO tilaan, niin tuo onnistuu ihan noin.
Huoh, tuolla laitehallinassa lukee, että PIO tila käytössä, mutta jos mahdollista niin DMA-tila... Elikkä en tota kautta saa asetettua Edit, ei sitte laiteta sitä kuvaa
Tuo DMA-Siirto taitaa totisesti olle melko suuri ongelma koneen kanssa, koska olen ainakin kuullut, että hidastaa konetta melko lailla jos se ei ole päällä, jotenko oikeasti tarvisin apua, koska en tuota kautta laitehallinnasta saa päälle.
Yksi jota voi kokeilla on http://support.microsoft.com/kb/817472/ eli laitehallinnan kautta kyseisen Primary tai Secondary laitteen poisto ja koneen uudelleenkäynnistys jolloin koneen pitäisi tunnistaa laite uudestaan ja DMA pitäisi toimia. Kannattaa myö tarkistaa että IDE kaapeli on ehjä jos ongelma toistuu.
Poistin tuon, ja käynnistin uudelleen: Nytten se ei tunnista tuota, ja se toissijainen IDE-kanava on käytössä. Siinä kyllä lukee, että nykyinen siirtotila Ultra DMA mode 2. Konekkin käynnistyi paljon nopeammin, onko kone nyt siis DMA-sirto tilassa? Tai kovo...
DMA = Direct Memory Access http://cnx.rice.edu/content/m11867/latest/ Edit: eli väylällä toimiva laite pääsee lukemaan ja kirjoittamaan muistiin ilman prosessoria
Kaikista koneista DMA tilaa ei voi tarkistaa tällä tavoin. Koneissa joissa on Intelin piirisarja voi olla asennettuna "Intel Application Accelerator", joka huolehtii IDE-kanavien asetuksista. Esim minun koneesta puuttuu kokonaan "advanced settings" lehti. Sen sijaan DMA asetukset käyn tarkistamassa "Intel Application Accelerator" softasta.