1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

DivX-soittimet

Viestiketju DVD-soittimet -osiossa. Ketjun avasi Zambo 29.11.2003.

  1. Zambo

    Zambo Member

    Liittynyt:
    29.11.2003
    Viestejä:
    2
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Onko Suomessa myytävänä DVD-soittimia jotka soittaisivat myös DivX-CD-R(W)-levyt? Vai onko esim. SVCD laadultaan tarpeeksi hyvä?
     
  2.  
  3. heappi

    heappi Regular member

    Liittynyt:
    28.08.2003
    Viestejä:
    715
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
  4. Tupolev

    Tupolev Regular member

    Liittynyt:
    21.11.2003
    Viestejä:
    142
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Uskon, että kaikki Suomessa myytävät DivX/XviD dvd soittimet soittavat DivX cd-r ja cd-rw levyt. SVCD laatu on riittävän hyvä. DivX pakkaa kuvan svcd laatuun verrattuna kaksi kertaa paremmin, eli kun svcd tarvitsee kaksi cd levyä, niin DivX yhden. Itselläni on Yamada DVX-6000 DivX/XviD soitin, johon olen ollut tyytyväinen (tukee SRT tekstitystä).

    Ehdottomasti kannattaa harkita uuden dvd soittimen yhtydessä DivX/XviD ominaisuutta, jolloin voi sotkea kaikki kuvat, äänet (mp3) ja videot sekaisin samalle levylle. Ja varsinkin, jos sinulla on laajakaista internet.
     
  5. Weke

    Weke Member

    Liittynyt:
    12.11.2003
    Viestejä:
    6
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Mitä tuollainen Yamada maksaa ja mistä saa???
     
  6. PJKuona

    PJKuona Regular member

    Liittynyt:
    05.09.2001
    Viestejä:
    658
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Verkkokauppa.com myy tuota laitetta (Yamada DVX-6000) hieman reilun 160 euron hintaa. Saatavuus tosin näyttää olevan hieman heikko tällä hetkellä.

    http://www.verkkokauppa.com/
     
    Viimeksi muokattu: 30.11.2003
  7. julmu

    julmu Member

    Liittynyt:
    13.07.2003
    Viestejä:
    45
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    netanttilassa on Philipsin dvd737 hintaan 199e.
    Itse laitoin tilaukseen, kommentteja laitan myöhemmin. Ainakin dvdrhelp.commissa oli positiivista palautetta.
     
  8. j7865

    j7865 Member

    Liittynyt:
    01.03.2003
    Viestejä:
    49
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Tupolev, joko on tullut päivitys, jossa ääkköset toimii? Olen harkinnut myös tota Kissin dp-500, mutta hintaero on kyllä niin iso, että taidan tohon yamadaan päätyä.
     
  9. Tupolev

    Tupolev Regular member

    Liittynyt:
    21.11.2003
    Viestejä:
    142
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Ei ole vielä tullut uutta (sunnuntai). Saksan tekninen tuki lupasi joulukuun ensimmäiselle viikolle, mutta lupauksiin pitää suhtautua pienellä skeptisyydellä. Odotan innolla tätä joululahjaa.
     
  10. j7865

    j7865 Member

    Liittynyt:
    01.03.2003
    Viestejä:
    49
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Mites tossa muuten noi tekstit, pystyykö fontin kokoa muuttamaan, entä tekstien paikkaa (vrt. esim. bsplayer)?
     
  11. Tupolev

    Tupolev Regular member

    Liittynyt:
    21.11.2003
    Viestejä:
    142
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Ei. Fonttien paikkaa ja kokoa ei voi muuttaa. Kirjoitusvirheet voi korjata ja tekstiä lisätä. Synkronisointi on ongelma, sitä joutuu jatkuvasti korjaamaan apuohjelmilla.
     
  12. 94189

    94189 Member

    Liittynyt:
    13.03.2002
    Viestejä:
    23
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    sorry ku oon aika alottelija mut kysyisin et onko se vaikea homma noi päivitykset saada toimimaan noissa soittimissa eli minkälainen juttu se on ihan käytännössä??
     
  13. Crazax

    Crazax Guest

    Yamada DVX-6000:n firmware-päivittely on helppo nakki : Uusi firmware poltetaan rompulle, syötetään levy laitteeseen sisään. Sitten odotellaan hetken aikaa, telkun kuvaruudulta näkyy mitä on tapahtumassa. Päivityksen valmistuessa laite sammuu ja potkaisee rompun ulos. Tämä jälkeen pitää vielä katkaista laitteesta virrat kertaalleen "pääkytkimestä" ja sitten homma on valmis.
     
  14. Moolokki

    Moolokki Regular member

    Liittynyt:
    01.12.2003
    Viestejä:
    155
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Pakko kertoa omia kokemuksiani tähän keskusteluun Philips DVD737 -soittimesta.

    Sain viime viikolla NetAnttilasta tilaamani Philips DVD737 -soittimen. Eli kyseinen laite toistaa normaalin formaattivalikoiman (DVD, audio-CD, VCD, SVCD, Mp3, Jpeg-kuvat) lisäksi myös Mpeg-4 eli divX:ää. Soitimen pystyy luonnollisesti firmwarettamaan. Hinta oli 199 euroa.

    Pakkauksesta paljastui soittimen lisäksi tietenkin kaukosäädin paristoineen, ohjekirjat, rekisteröintiohjeet sekä scart -ja audio-RCA -kaapelit. Scartin laadusta ei ole kokemusta, sillä käytin omaa ja "parempaa" aikaisemmin hankittua.

    Laite on nykytyyliin todella ohut, vain 43mm. Väri hopea. Liittimiä löytyy perussetti : yksi scart, RCA -videolähtö, RCA -audiolähdöt ja yksi koaksaalinen audiolähtö. Puutteeksi on luettava optisen audiolähdön puute.

    Viikon verran soitinta testailtuani on sen ominaisuuksiin tyytyväinen. DVD, Mp3 yms. toistosta en kerro enempää kuin sen, että ne toimivat samoin kuin useimmissa muissakin soittimissa eli ihan hyvin. Kaukosäädin on yksinkertainen ja helppokäyttöinen. Nappulajärjestys on ainakin minusta ihan järkevä. Mukavana yksityiskohta kuvan väriasetuksia voi säätää haluamikseen (brightness, contrast, saturation) tai valita kolmesta tehdasasetuksesta. Lapsilukot yms. löytyvät myös.

    Sitten siihen kiinnostavimpaan ominaisuuteen eli divX -toistoon. Valmistajan speksien mukaan laitteen pitäisi toistaa divX:än versiot 3.11, 4.x ja 5.x. Itse olen kokeillut vain divX 3 ja Xvid -formaatteja, ja ne toistuvatkin ongelmitta. Vaikka soittimen ei mainitakaan tukevan Xvid:ä, toimii se silti. Äänipuolella soitin tukee sekä Mpeg Layer III:sta ja AC3:a. Kuva on terävä ja hyvä, ainakin minun 10v vanhassa 28" telkussa.

    Soittimen firmware oli suoraan paketistaa v.4.1.17. Siinä oli vielä havaittavissa "lastentauteja". DivX/Xvid toistossa kuva ei levinnyt television reunalta toiselle, vaan ruudulle jäi mustat palkit myös sivuille. Myöskään zoom-toiminto ja tekstitys ei ollut käytettävissä. Mutta viimeisin firmaware -päivitys (v.4.1.19.) korjasi nuo ikävät viat : nyt kuva näkyy koko ruudun leveydeltä, kuvaa voi zoomata 2x ja soitin tukee tekstitystä (.srt ja .sub testattu). Kuvallinen pikakelaus toimii 1-4x nopeuksilla.

    Firmaware -päivitys tapahtuu kuten muissakin vastaavissa laitteissa : päivitystiedosto poltetaan CD-R/W levylle, se laitetaan koneeseen ja hetken kuluttua päivitys on virtajohdon irrottamista vaille valmis.

    Olen kokeillut soittimessa kaikenlaisia levyjä : CD-R/W 650/700/800mb, DVD+R/W sekä DVD-R/W (vaikka sitä ei spekseissä mainitakaan). Kaikki toimivat ongelmitta. DivX/Xvid -tiedostoja olen poltellut sekä CD-R/W että DVD+/-R levyille ilman ongelmia. Esim. DVD -levylle mahtuu vaikkapa TV-sarjan jaksoja 10-12 kpl, ja jaksosta toiseen siirtyminen käy vaivattomasti kaukosäätimen chapter- tai numeronäppäimillä.

    Uusimmat firmaware -päivitykset löytyvät Philipsin verkkosivuilta. Samoilla sivuilla voi myös rekisteröidä ostamansa soittimen, jolloin sähköpostiin saa ilmoituksen uusista päivityksistä yms. jutuista. Itse olen ollut tyytyväinen hankintaani.
     
  15. julmu

    julmu Member

    Liittynyt:
    13.07.2003
    Viestejä:
    45
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Moolokki: mites toimiikos noi tekstitykset ilman ongelmia eli tekstin koko ja paikka.
    (omaa odotellessa =)
     
  16. Moolokki

    Moolokki Regular member

    Liittynyt:
    01.12.2003
    Viestejä:
    155
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    julmu : Tekstityksen kanssa ei ole ollut ainakaan tähän mennessä ongelmia. Ihan on synkronointi toiminnut kun vain pitää huolen että tekstin ja leffan frame rate on sama. Ikävä kyllä tekstityksen paikkaa ei voi muuttaa ainakaan soittimesta käsin, eli se tulee kuvan päälle väkisinkin (vaikka alapuolella olisikin musta palkki). Minulla fontti on väriltään keltainen. Värin, fontin tms. voisi kai muuttaa jollakin .sub tai .srt editoimiseen tarkoitetulla softalla. En tiedä voiko sijoittumista ruudulle muuttaa mitenkään... Onhan se vähän ikävä että on kuvan päällä mutta ainakin se toimii :)
     
  17. j7865

    j7865 Member

    Liittynyt:
    01.03.2003
    Viestejä:
    49
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Tupolev: Niin siis eikai tuo synkronointiongelma johdu soittimesta, vaan siitä että tekstin synkronoinnissa on vikaa jo alunperin. Joo siis siksi kysyin tuota fontin koon muuttamista, kun tekstien rivit saattavat olla liian pitkiä, jolloin ne eivät mahdu ruutuun "normaalikokoisella" fontilla. Mitäs nuo soittimet (Yamada ja Philips) tekevät, jos rivi on liian pitkä? Osaavatko ne jakaa sen kahdelle riville? Vai pitääkö nuo tekstit korjailla käsin, ennen CD:lle polttoa? Sit tuli sellanen mieleen, että onko tekstityksen tiedostonimellä väliä, vai pitääkö olla sama kuin itse leffan, siis tietenkin eri pääte?
    Tää rupee menemään vaikeeks tää valinta kohta, pitäis olla silleen kuin ennen Neuvostoliitossa, että yhtä tavaraa oli vain yks malli =)
     
  18. Moolokki

    Moolokki Regular member

    Liittynyt:
    01.12.2003
    Viestejä:
    155
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    j7865 : Ainakaan Philipsissä ei teksti ole mennyt vielä kertaakaan yli ruudun, vaan on jakautunut kahdelle, jopa kolmelle riville. Itse olen nimennyt tekstitystiedoston samannimiseksi kuin itse leffan, ihan varmuuden vuoksi. Mutta tuo keltainen fontin väri on huono, se hukkuu taustaan liian helposti. Pitänee tehdä sille kai jotakin...
     
  19. Tupolev

    Tupolev Regular member

    Liittynyt:
    21.11.2003
    Viestejä:
    142
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Tekstityksen synkronointi ei johdu soittimesta vaan siitä, että pirun amerikkalaisilla on NTSC DivX/XviD kuvissa käytössä 23.976, 29.97 ja 30 fps (kuvaa per sekuntti). Meillä kunnon eurooppalaisilla on PAL 25 fps. Eli suomenkieliset tekstit (25 fps) eivät käy yksiin NTSC sekamuotojen kanssa, vaan tarvitaan tekstityksen synkronisointi (joka joskus on täydellistä painajaista).

    En ole laskenut montako merkkiä yhdelle riville mahtuu tekstitystä, mutta veikkaan, että 40. Rivejä mahtuu monta, mutta kolmea enemmää ei kannata käyttää, koska se peittäisi liikaa kuvaa. Valmiit tekstitykset ovat tehty aina sopiviksi, eivätkä ne tarvitse muutoksia.

    Yamada vaatii, että elokuvan nimen ja tekstin nimet pitävät olla samat (pääte on eri). Esimerkiksi Elokuva1.avi ja Elokuva1.srt.

    Valinnanvapaus on kiva asia. Huhujen mukaan Philips 737 ei kuulema tue vapaata XviD koodia.
     
  20. rocroc

    rocroc Guest

    Elikkäs tuo philips dvd737 toistaa myös DVD-R ja DVD-RW levyt vaikka anttilan sivuilla mainitaan vain DVD+R sekä DVD+RW?
    Jos toistaa niin tuo laite kiinnostaa todella paljon.
     
  21. Moolokki

    Moolokki Regular member

    Liittynyt:
    01.12.2003
    Viestejä:
    155
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    rocroc : Anttilan sivuilla tosiaankin puhutaan vain DVD+R/W levyistä, mutta minulla soitin on toistanut ongelmitta myös DVD-R/W levyt. Olen kokeillut Sony, TDK, Maxell ja Verbatim levyjä. Edullisempia, esim. saksasta tilattuja merkkejä en ole päässyt vielä testaamaan.
     

Jaa tämä sivu