DivX 5.02 vs. MS MPEG-4 v2

Viestiketju DivX, XviD ja muut MPEG-4 -formaatit -osiossa. Ketjun avasi dba 15.10.2002.

1. dba

dba Guest

Olen kuvannut JVC:n digitaalisella videokameralla joitain pätkiä ja siirtänyt ne koneelle FireWire kortin kanssa. Kaappausohjelmana oli Pinnaclen Studio 1.26. Se kaappaa omien nettisivujensa mukaan resoluutiolla 720 x 576 (25fps).

Osa videoista, jotka liitin lopulliseen tuotokseen, oli kaapattu CamStudio ohjelmalla ruudulta, ne oli pakattu MS Video 1 -muotoon.

Editoituani videon n. 7 minuutin pätkään, halusin pakata sen muutamaan eri muotoon testin vuoksi.

Microsoftin MPEG-4 v2 muodolla vaihdoin codecin asetuksia niin, että keyframeja olisi joka 10 sekuntti ja datarate olisi 2000. Kun olin painanut OK:ta ja menin takaisin katsomaan asetuksia, ne olivat palautuneet oletukseen eli 8 ja 3000. Kuvan koon säilytin samana kuin alkuperäisessä.

Pakkaus tällä codecilla kesti n. tunnin ja laatu oli ihan ok.

DivX asetuksissa käytin mielestäni samoja asetuksia, eli 1-pass, bitrate 2000 ja max keyframe interval 250. DivX oli siis v. 5.02 free. Kuvan koon jätin taas samaan 720 x 576

Pakkaus tällä codecilla kesti tuhottoman kauan, joten täällä koululla ollessani jouduin lopettamaan sen kesken. Luulisi että pakkaus ei montaa tuntia kestäisi? Kyseessä oli kuitenkin vain 7 minuutin pätkä...

Katsoessani sitä pätkää jonka kone ehti koodata, huomasin, että divx:n laatu ei kyllä ollut päätä huimaava. Kuvassa näkyi selviä virheitä kun kuva pikkuisenkin liikkui. Sellaista neliömäisyyttä värit huonot.

Koitin koodata videota myös 2-pass muotoon, mutta ei se onnistunut Studio 1.26:lla.

Onko codecin asetuksista joku huonosti vai onko ms mpeg-4 v2 parempi?

??

2.  
  3. dumble

dumble Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Mä en itse pakkaile noita leffoja ja muita videopätkiä, mutta oothan sä nähny joitain leffoja jotka on pakattu DivX 5.02 kodekilla ja hyvä laatuisiahan ne yleensä on. En näistä pakkaamisista paljon tiedä, mutta eiköhän sillä pitäisi saada hyvää kuvanlaatua kun pakkaat sen pätkäs DivX 5.02 kodekilla. Tietenkin asetukset pitää olla oikein, mutta kuten sanoin en ymmärrä noista hirveästi joten voin olla väärässäkin.

Viimeksi muokattu: 15.10.2002
  4. wipe2000

wipe2000 Senior member

Kiitokset:
    5
    Pisteet:
    118
    Pakkausnopeus riippuu tietysti kovasti PC:n tehosta ja mahdollisista jälkiprosessoinneista (tehosteet jne.). Itselläni 1.47GHz:n Athlon laskee tuollaisia muutaman minuutin clippejä Premierellä, kodekista ja asetuksista riippuen, muutamasta minuutista puoleen tuntiin, siis 1-passilla.

Jaa tämä sivu