Yritin päästä rekisteröitymään Disney+ palveluun, mutta vaikka kuinka yritän, sivu ohjautuu aina ruotsinkieliselle versiolle, ja hintoina näkyvät kruunut. Eli, kun kirjoitan selaimeen https://www.disneyplus.com/ Se ohjaa minut automaattisesti osoitteeseen: https://www.disneyplus.com/en-se vaikka pitäisi mennä https://www.disneyplus.com/fi-fi Käytössäni on DNA (Turussa), mutta olen kuullut vastaavan ongelman tapahtuvan myös Elisa liittymällä (Porvoossa). Olen ollut yhteydessä DNA tukeen ja Disneyn omaan tukeen - mutta ei ole tullut vastausta tähän. Syyttävät lähinnä toisiaan. Grok AI kertoi syyn olevan Disneyn ja heidän GeoMax (tms) tietokannan, mikä virheellisesti katsoo tietyn alueiden Suomesta kuuluvan Ruotsiin. Disney asiakaspalvelija ei ollut sellaisesta kuullutkaan, mikä ei tosin ole tae etteikö sellaista voisi olla. Tuolla asiakaspalvelijalla oli siitä huono asenne, että ei uskonut minkään muun olevan mahdollisesti totta, kuin sen minkä itse jo tiesi. Kertokaa miten teillä näkyy, pääsettekö oikealle sivulle vai kuinka. Ja mitä tässä voisi itse vielä kokeilla? Modeemi on resetoitu, selaimet puhdistettu, kokeiltu kahdella eri koneella, useilla eri selaimilla... MYÖS puhelimella mobiilidata päällä (Telia prepaid), ja yhä vaan ohjaa /en-se sivulle.
Mulla näyttää toimivan oikein (DNA Helsinki) Kokeilin vielä DNA:n omalla DNS-palvelimella (oletuksena minulla on käytössä Cloudflare DNS) ja edelleen toimi eli siitä ei ole kysymys, että nimipalvelin ohjaisi jotenkin väärään osoitteeseen.
Toimii normaalisti täälläkin suomen kielinen versio. Jos aukaisen tuon ruotsikielisen linkin, niin se aukeaa suomen kielisenä ja linkki muuttuu muutenkin täysin. Siellä sivuston alareunassa on kielenvaihto valikko. Itse kun kokeilen sitä, niin se vaihtaa osoitteen ja kielen ruotsin tai englannin kieliseksi.
Korjaan sen verran edellistä, että se valikko vaihtaa osoitteen vain muotoon: https://www.disneyplus.com/sv-fi Tai https://www.disneyplus.com/en-fi Ei siis välttämättä muuta sitä uudelleen ohjausta. Pikaisesti vilkaisten, joillain on auttanut selaushistorian poisto.
Samat täällä, kunnes vaihdoin selaimen Braven (sama vaiva) kautta Vivaldiin, joka arpoi aikansa eri kielisten sivujen välllä asettuen lopulta fi-fi ja kokeilin sen jälkeen myös Edgeä joka avasi laakista oikean sivun. Eli kokeile vaihtaa selainta kunnes tärppää.
Ajattelin, ettei vika ole selaimessa, siksi listasin tuossa jo kokeilemani. Kokeilin nyt sitten vielä Vivaldin, mutta aivan sama juttu senkin kanssa. DNA asiakaspalveluun olen ollut yhteydessä, ja heidän mukaan IP osoitteeni osoittaa aivan oikein, eikä suinkaan Ruotsiin. Kun käyn itse katsomassa https://whatismyipaddress.com/ sivulla, se näyttää tällä hetkellä Helsinkiä paikakseni. Pari päivää sitten se oli Harjavalta.
Ei ole. Disney+ tilaus oli vielä päälle vuosi sitten kahden vuoden ajan, ja toimi silloin moitteettomasti. Nyt kun piti päästä Star Warsit katsomaan uusiksi, niin eipä vaan onnistukaan. Kirjastostahan useat niistä saisi, vaan ei kaikkia... eikä varsinkaan senkielisillä tekstityksillä mille olis nyt käyttöä. Tuosta pääsee toiseen aiheeseen, eli "kuinka saada tekstitykset DVD:lle onnistuneesti..." - johon voi halutessaan ja tietäessään vastailla suoraan sinne omaan topiciin.
Sellaista voisi vielä kokeilla, että painaa Shift (tai Ctrl) samalla kun päivittää sivua eli painaa sitä selaimen nuoliympyrää tai tietokoneen F5-painiketta. Selaimen pitäisi silloin ladata sivu uudelleen alkuperäisestä sijainnista eikä mahdolliselta välityspalvelimelta (proxy).
Homma ratkesi. olin yhteydessä suomenkieliseen Disney+ tukeen, jossa parinkymmenen minuutin kokeilujen jälkeen päästiin systeemin läpi siten, että ei antanut sen ruotsi-version häiritä, vaan kirjautui sisään ja jatkoi palveluun rekisteröitymiseen saakka. Jo seuraavalla sivulla osoite muuttui /en-gb muotoon, ja hinnatkin muuttui kruunuista euroiksi. Kun päästiin sinne asti, että valittiin tilaustyyppi ja maksukortin valinta, oltiin jo suomenkielessä. Nyt on siis homma hallussa, ja Disney+ toimii kuten pitääkin. Kiitos mukana olosta täällä olleille - ja olkoon tämä ketju täällä siltä varalta, että joku toinen painii saman ongelman kanssa. Toivottavasti toimii ratkaisu hänellekin.