Mulla ois tämmönen ongelma että Vistassa yhtäkkiä vaihtui ikkunoiden tyyppi ja varmaan teemakin osakseen koska esim. jos menen käynnistä valikkoon niin siellä se oikeanpuoleinen sarake (jossa on esim. ohjauspaneeli) niin se on vaihtunut kokonaan mustaksi. Sen lisäksi nui ikkunat (pienennä, suurenna ym.) painikkeet ja se koko ikkunan tyyppi on vaihtunut. Alunperin minulla oli nuo Vistassa oletuksena olevat ikkunat ja muut mutta miten saisin ne takaisin? http://www.youtube.com/watch?v=bCCwV3u_I9Y&feature=related Minulla oli ennen samanlaiset ikkunat kuin tuossa videossa eli ne defaultit. Olen kyllä Mukauta-kohdasta kattonut teemat ym. ja mulla on se Windows Vista normaali teema mutta ei näköjään vaikuta. Nämä kuvakkeet on siis tuommoset pienemmät ja jos painaa vaikka "pienennä"-kuvaketta niin silloin se ei mene heti alas vaan kestää hieman ennen kun se reagoi. Muutenkin rumemmat.
Nyt luultavasti ongelma on selvinnyt eli kun koitin yhdessä vaiheessa ladata itselleni netistä jotain uutta näytönsäästäjää niin ilmeisesti sen mukana se asensi jonkun vanhemman Direct3D jutun. Koska nyt kun koitan vaihtaa näytönsäästäjää niin se valittaa että se ei voi näyttää näytönsäästäjää. "Näytönsäästäjää ei voi suorittaa koska se edellyttää uudempaa näyttösovitinta tai Direct3D yhteensopivaa näyttösovitinta." Mistä saisin tämän nyt kuntoon eli pitääkö minun ladata joku uudempi Direct3D takaisin, että saan palautettua tämän Vista-järjestelmän ulkoasun ja toiminnan entiselleen? Tuosta sen on pakko johtua koska ikkunat sulkeutuvat hitaammin, netti toimii hitaammin ja koko kone toimii vähän hitaammin. Näyttösovitin on kyllä ihan kunnossa, tarkistin tuolta "Mukauta"-valikosta "Näyttöasetukset" niin siellä oli ihan oikein kaikki ja luki että näytönohjain GTX 260 toimii oikein.