1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

Digivideokameralla olevan filmin videon kopsaaminen koneelle

Viestiketju Digikamera ja valokuvaus -keskustelualue -osiossa. Ketjun avasi Mupsteri 16.07.2005.

  1. Mupsteri

    Mupsteri Regular member

    Liittynyt:
    13.06.2005
    Viestejä:
    135
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Eli mulla on tällanen Sonyn [bold]DCR-TRV33E[/bold] digivideokamera. Kysyisinpä että miten saisin filmikasetilla olevan videon kopsattuu koneelle? Sori jos on vähä noobkysymys, mut mä en oo kauheesti ollu tekemisissä näiden digivideokameroiden kanssa.
     
  2.  
  3. Japsu1

    Japsu1 Active member

    Liittynyt:
    05.09.2003
    Viestejä:
    2,563
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
  4. Mupsteri

    Mupsteri Regular member

    Liittynyt:
    13.06.2005
    Viestejä:
    135
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Kiitti vastauksest Japsu1. Eli siis tarvitsisin firewire-kaapelin, ku tän kameran mukan näytti tulevan vaa toi usb-piuha?

    [bold]EDIT:[/bold] Ja tollasen firewire-kaapelinhan varmaankin saa vaikka Anttilasta tai jostain tietokoneliikkeestä?

    Ja sit ku täs kameras on myös toi muistikortti noille valokuville, nii mitenköhän mä saisin sen tyhjenettyy? Oon kyl koittanu tyhjentää sitä, mutta kyllä siellä kortissa edellee näyttäs niitä jotai ihme valmiita kuvia olevan. En tiiä et onks tää mahollista, mutta voiks noita filmikasetteja myös tyhjentää, mutta ainakin niiden päälle voi nauhoittaa vai?
     
    Viimeksi muokattu: 16.07.2005
  5. Japsu1

    Japsu1 Active member

    Liittynyt:
    05.09.2003
    Viestejä:
    2,563
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
  6. Mupsteri

    Mupsteri Regular member

    Liittynyt:
    13.06.2005
    Viestejä:
    135
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Eli mä kai tarvitsisin tollasen 4/6 kaapelin.

    En oo kyl iha varma onko täs kameras tota dv-in, mutta ohjekirjassa lukee firewire-liittimen kohdalla näin: DV Interface ja sit DV Out Interface. Onkohan tossa sit sitä dv-in et sit sais sen editoidun pätkän takas tolle kameralle?
     
  7. Japsu1

    Japsu1 Active member

    Liittynyt:
    05.09.2003
    Viestejä:
    2,563
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    Näin on, ainakin mikäli sinulla on firewirekortti koneessa. Mutta jos sinulla on firewire emolevyllä (tai kannettava tietokone firewirellä) niin niissä voi olla myös tuo pienempi liitin eli sama kuin kamerassa. Silloin tarvitset 4/4 kaapelin.
    Pääasia on että sinulla ON firewireliitäntä yleensä, sitä kun ei joka koneessa suinkaan ole. Ettei käy niin kuin joku oli saanut väkisin tungettua firewireliittimen USB-reikään.;-)

    Kyllä onneksi on. Tuossa kamerassa on jopa AV-in liitännät jolla pystyt analogista videota konvertoimaan digitaaliseksia, esim. vhs-nauhurilta tai telkkarista tuomaan videota koneelle editoitavaksi ja vaikka DVD:lle poltettavaksi aivan kuten DV eli firewireliitännällä tuomasi omat kuvaukset. Eli tuo kamera hakkaa kirkkaasti kaikki nuo onnettomat tämän päivän 400-600 euron tarjouskamerat joista yleensä puuttuu edellä mainittujen liitäntöjen lisäksi myös mikrofoni ja kuulokelitännätkin. Ja kuvanlaatu ja käytettävyys on tuossa mallissa muutenkin melko hyvä luokassaan.:)
    http://www.digivideo.fi/kuva/kamerat/Sony_TRV33.php
     
  8. Mupsteri

    Mupsteri Regular member

    Liittynyt:
    13.06.2005
    Viestejä:
    135
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Noh ostin tuolta Helsingistä Itäkeskuksen Clas Ohlsonista tollasen firewire-kaapelin. Tossa pussissa ainaki lukee: connector 4p/6p plug et kai se käy toho koneesee. En oo viel testannu ja jos toi ny ei sit käy toho nii tos on vissii 30 päivän palautusoikeus. Joo täs emolevys on valmiiks firewire-liitin et ei oo tarvinnu erillistä korttia hommata. Mutta jos toi ny sit käy, nii pomppaaks tähä ruutuu joku ikkuna tj et voi kopsaa sen filmil olevan materiaalin koneesee?

    [bold]EDIT:[/bold] Nonnii, ainakin toi firewire-kaapeli näyttää käyvän koneesee et kameraan. Mutta pitäskö tässä kun laittaa ton piuhan kameran ja koneen väliin, nii tapahtua jotain? Käyttiksenä on win xp sp1. Pitääköhän varmaa koittaa tota imagemixerii, joka tuli tän kameran mukan jospa sillä vaikka sais filmillä olevan materiaalin siirrettyy koneelle. Vai saako sen jollain muulla tavalla?

    [bold]EDIT2:[/bold] Kappas, näyttäis siltä et sain ton firewiren toimii. Ja sain sen toimii sillee et asensin emolevyn verkkokortin ajurit. En ollut asentanut verkkokortin ajureita, koska tällä hetkellä on käytössä homepna.
     
    Viimeksi muokattu: 17.07.2005
  9. Japsu1

    Japsu1 Active member

    Liittynyt:
    05.09.2003
    Viestejä:
    2,563
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    Sitä Imagemixer-ohjelmaa ei kannata kokeilla. Se on tarkoitettu vaan sitllkuville ja heikkoresoluutioisen nettivideon siirtoon. Täyslaatuinen DV-materiaali siirtyy tuosta kamerasta VAIN firewireä pitkin ja siihen tarvitsen jonkun toisen ohjelman. Windowsin omalla Movie Makerillakin videot siirtyy koneelle täyslaatuisena kunhan siirron tekee asetuksella "Digitaalinen laitemuoto (DV-avi (PAL)".
    http://keskustelu.afterdawn.com/thread_view.cfm/207833

    http://www.digivideo.fi/phpbb2/viewtopic.php?p=1660887&highlight=firevire#1660887

    http://keskustelu.afterdawn.com/thread_view.cfm/164143
     
  10. Japsu1

    Japsu1 Active member

    Liittynyt:
    05.09.2003
    Viestejä:
    2,563
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    Onneksi olkoon! Taisi mennä nämä meidän viestit sitten ristiin ja tuli tuossa vastattua ehkä jotain turhaa, mutta tsekkaa kuitenkin nuo linkit läpi, liika tieto näissä asioissa ei haittaa...;-)
     
  11. Mupsteri

    Mupsteri Regular member

    Liittynyt:
    13.06.2005
    Viestejä:
    135
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Haluaisin saada siirrettyä osan filmillä olevaa materiaalia koneese. Mahtaakos toi onnistua? Multa löytyy koneelta adobe premiere 6.5, mutta en ole tota juuri käyttänyt noiden kameroiden kanssa.

    [bold]EDIT:[/bold] Koitin äsken tolla windowsin moviemakerilla siirtää koneelle ja onnistuinkin siinä, mutta se laatu meni kyl jotenki iha huonoks, ku se on nyt kait jonain wvv:nä, mutta jossai moviemakerin ohjeis luki et jotenki sen sais aviks.

    Noh pitää koittaa tol premierel. Pitää vissii kattoo niit ohjeit sielt. Enköhän mä saa toimii.
     
    Viimeksi muokattu: 18.07.2005
  12. feriluce

    feriluce Member

    Liittynyt:
    23.06.2005
    Viestejä:
    18
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
  13. Japsu1

    Japsu1 Active member

    Liittynyt:
    05.09.2003
    Viestejä:
    2,563
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    Jos olisit jaksanut lukea nuo minun viestit ja linkit niin et olisi lentänyt tuossa ansaan vaan käyttänyt siirrossa asetusta Digitaalinen laitemuoto DV-avi (Pal). Mutta tuon Movie Makerin kanssa tulee sitten usein se ongelma että jos sillä siirtää materiaalin koneelle DV-avina niin laatu on kyllä hyvä mutta formaatti ei kelpaa aivan kaikille ohjelmille jos siitä pitää tehdä vaikka DVD-levy. Movie Maker tekee Microsoft DV-avia tyyppiä 1 ja esim. Pinnaclen Studio 9 ei sitä hyväksy vaan pitää olla tyyppiä 2.

    Siksi minusta ei turhaan kannata sählätä monella ohjelmalla jos lopputuotteeksi haluaa DVD-levyn ja haluaa päästä helpolla. Selkeitä aloittelijan ohjelmia jolla hoituu kaikki kerralla eli siirto kamerasta koneelle, editointi ja DVD-levyn koosto valikoineen ja kappaleineen ovat esim. Pinnaclen Studio 9, Adobe Premiere Elements, Magix Movie Pro jne.

    Tuota "normaalia" Premiereä en kyllä suosittele aloittelijalle joka haluaa äkkiä saada valmista aikaseksi, mutta jos aikaa ja "tupakkia" riittää niin siitä vaan. Itse en ole niin masokisti että viitsisin tuollaisen ohjelman kanssa näperöidä kun paljon helpommillakin saan tehtyä kaiken minkä tarvitsen.;-)
    Kuten esim. Pinnaclen Studio 9:llä
    http://www.pinnaclesys.com/WebVideo/studioplusversion9/flashdemos/StudioFamilyWebUS_UK.html
     
    Viimeksi muokattu: 18.07.2005
  14. Mupsteri

    Mupsteri Regular member

    Liittynyt:
    13.06.2005
    Viestejä:
    135
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Kiitti Feriluce noist ohjeist. Nyt sain toimii koneel niinku pitää.

    Nyt kun alan editoimaan, nii eiks mun pidä säilyttää just toi resoluutio ym jutut? Sit ku oon eidtoinu, nii eiks mun pidä vaa ottaa: file --> export timeline --> movie ja sit valitsen et mihi tallennan?

    Mites ton editoidun pätkän siirto takaisin kameraan onnistuisi?
     
  15. Japsu1

    Japsu1 Active member

    Liittynyt:
    05.09.2003
    Viestejä:
    2,563
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
  16. Mupsteri

    Mupsteri Regular member

    Liittynyt:
    13.06.2005
    Viestejä:
    135
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Osaisitkohan sinä Feriluce tai joku muu neuvoa vähä premiere 6.5 versios? Kyl mä varmaa osaan tän tehä, mut en just ainakaa ny muista. Eli siis miten saisin kuvan pysähtymään muutamaks sekunniks ja sit se jatkais iha normaalisti? Oon koittanu sillä razorilla rajata kohdan ja sit oon laittanu speed: 0% ja sit duration: 2 sek, mut sit se nopeus muuttuu takas 100%
     
  17. feriluce

    feriluce Member

    Liittynyt:
    23.06.2005
    Viestejä:
    18
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Pysäytys hoituu "Hold Framella". Tässä siitäkin ohje ;)
    http://www.nickhodge.com/mne.php?mcid=397

    Näin se juuri toimii. :)
     
    Viimeksi muokattu: 19.07.2005
  18. Mupsteri

    Mupsteri Regular member

    Liittynyt:
    13.06.2005
    Viestejä:
    135
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Oon ny saanu yhen editoidun pätkän aikaseks ja se toimi ihan hyvin koneel, mut ku koitin sitä exportata siitä premierestä siihe kameraan, nii miksköhän se ei näy kameras ku koitan teeveel kattoo, vaikka tein näin: file -> export timeline -> export to tape?
     
  19. Japsu1

    Japsu1 Active member

    Liittynyt:
    05.09.2003
    Viestejä:
    2,563
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    Seurasitko kameran LCD-näytöltä että exporttaus meni nauhalle? Ja ohjaako Premiere itse kameran käynnistymään ja nauhoittamaan vai pitikö sinun itse se tehdä?
     
    Viimeksi muokattu: 20.07.2005
  20. Mupsteri

    Mupsteri Regular member

    Liittynyt:
    13.06.2005
    Viestejä:
    135
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    1. No se ei näyttäny menevän nauhalle exporttauksen aikana.

    2. Siis käynnistin sen kameran ite eikä premiere sanonu mitää et pitäs käynnistää kamera ny tj.

    Mutta sillon ku se exporttaus oli valmis, nii sillo se rupes se kamera näyttää sitä editoitua pätkää, mutta sit ku koitin kattoo telkkarilla, nii ei näkyny mitää. Vähä outoo?
     
  21. Japsu1

    Japsu1 Active member

    Liittynyt:
    05.09.2003
    Viestejä:
    2,563
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    Vähän ristiriitaisia tietoja.;)
    Eli silloin kun nauhalle palautus tapahtuu niin se kyllä näkyy realiajassa LCD:n näytöltä jos homma toimii.

    Ja miten sä kameran käynnistit, kaukosäätimelläkö? Kameran nauhoitusnappiahan ei tuossa käytetä VCR eli Play tilassa jossa palautus nauhalle tapahtuu. Tuossa Pinnaclen Studiossa jota itse käytän niin ohjelma hoitaa kameran ohjauksen eikä tarvitse mitään ihmetellä...

    Joten miten se editoitu video on voinut sinne nauhalle mennä jos se siellä näkyy mutta toisaalta taas ei näy??? ;-)
     
    Viimeksi muokattu: 20.07.2005

Jaa tämä sivu