Minulla on MSI K8N Neo4 Platinum emolevy jossa on optinen sekä kaoksiset lähdöt. Kaujuttimina taas creative inspire 5.1 digital 5700 jotka olen liittänyt emolevyn optiseen liittimeen. Äänikortin asetuksista olen valinnut digital only ja 6ch 5.1 mutta kun teen ääni testin niin ei kuulu kuin vain pelkästää etu oikeasta ja vasemmasta kaijuttimesta normaalisti ja muista tulee vaan subbarin humina. mikä vikana?
Koita DVD levyjen kanssa, tuo äänikortti ei tue Dolby Digital Live:ä joten ainut tapa saada 5.1 äänet ulos digitaalisena on se että materiaali on valmiiksi 5.1 pakattua (esim. DVD elokuvat).
Jatkokysymys tähän samaan threadiin. Kajareina on Creativen DTT3500 Digital 5.1, sama ongelma, keski ja kaksi takakajarit humisee. Äänikorttina on Sound Blaster Live! 24-bit.
Kyllähän ne kaikki humisee kun laittaa äänet täysille. Kaikki kajarit siis toimii kun käytetään jotakin soittimen säädöistä "music,movie tai stereo". Ainoastaan toi Fourpoint/5.1 Din ei pelitä kunnolla. Subbari kyllä huutaa mutta ne 3 muuta kajaria sitten onkin hiljaa. Ei taida olla kumpaakaan noista liittimistä, Digitaalinen??? =) Elikkä tuolta takaa Digital DIN reiästä menee koneeseen. Mihin reikään ton koksukaapelin pitäisi mennä, sitä ei tosin taida mulla ollakkaan...
Automaattisesti aina olen ajatellut ettei kukaan tuo DIN liitäntää käytä, mutta löytyipä sitten joku =) http://forums.creative.com/creativelabs/board/message?board.id=soundblaster&message.id=12170 eli tuon mukaan DIN kaapeli siirtää nuo äänet analogisesti, eli monikavaäänet pitäisi toistua oikein kun Creativen paneelista on oikea kaiutinmäärä valittuna ja toisto-ohjelmasta/ääniplugarista myös kanava-asetukset oikein(esim. AC3filter:istä 5.1 tila valittuna).
Nyt siis toimii kaikki niinku pitää, MUTTA vain jos piuhan liitin äänikortissa ei ole painettu ihan pohjaan, jos on silloin ei kuulu kaikki. Eli laitoin sen suunnilleen puoleen väliin ja muut kajarit tuli mukaan, mutta rätisee samalla kun musiikkia tulee, voi perkele toimis nyt jo...
Samaan sössöön vielä... Mulla on ollu 2.1 kajarit kotikoneessa ja nyt ostan oman koneen jotenkas sinne uudet kaiuttimet. Aattelin 5.1 sarjaa mutta sitten kuulin et siihe tarvittais jottai mikrofoni liitännän muuttamis juttuu tai jottai sellast....
Ei siihen mitään muuttamisjuttuja tarvitse, osassa integroiduissa äänikorteissa on vain se ongelma että 5.1 äänet eivät toimi yhtäaikaan mikrofonin kanssa.
Sitä mä just tarkoiti ett se mikki ei voi käyttää mut täytyyks jottai asetuksii piuhata vai riittäkse et ne piuhat laittaa paikoillee...
Siitä realtek säätöpaneelista riittää laittaa 5.1 tila päälle (ja helppo testata sitä toimivuutta samalla). Manuaalisesti homma onnistuu käynnistä -> suorita -> sndvol32 ja sitten vasemmasta reunasta (main/master volumen) alta lisäasetukset/advanced nappi ja sieltä sitten ruksit kohtaa *** connected to microphone ja *** connected to line in.
Eks se käy silleeki et.. Ohjauspaneeli,ääniastukset,kaiutin asetukset kohdast lisäasetukset,ja sielt 5.1 surropund järjestelmä listast
Veikkaan että toi Windows ei osaa pakottaa noita ulostuloja itse käyttöön (eli jos pelkästä Windowsin ohjauspaneelista laittaa), mutta tiedä sitten.