Digitaalisen äänen muunnos (?)

Viestiketju Yleistä keskustelua digitaalisesta musiikista -osiossa. Ketjun avasi ion! 26.07.2004.

1. ion!

ion! Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Onko mahdollista muuttaa sähköinen audio optiseksi tai toisinpäin? Jos on, niin onko tätä tekeviä laitteita myytävänä? Missä?

2.  
  3. n_r

n_r Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Tarkoitatko siis normaalin analogisen audiosignaalin muuntamista digitaaliseen optiseen muotoon?

Jos tuota tarkoitat, niin tarvitset A/D-muuntimen jossa on optinen lähtö. Itselläni on tuossa pöydällä MD-soitin joka toimii hyvin A/D muuntimena ja siinä on sekä optinen- ja koksulähtö.

Jos taas tarkoitat sitä, että sinulla on audio jo digitaalisessa muodossa, mutta haluat sen optisesti johonkin, niin tuohon on saatavilla myös muuntimia. Itselläni on DAT-nauhuriin "välijohto" joka muuntaa sähköisensignaalin (DAT nauhurin pinneistä) optiseksi (TOSLINK).

Olen itse nuo laitteet ostanut käytettyinä ebaystä joten en osaa tuon paremmin auttaa. Varmaankin musiikki- tai HiFi (audio) liikkeistä kannattaisi noita kysellä.

Niin yksinkertaisimmillaan minä muunnan sähköisen (digitaalisen) audion optiseksi ihan PC:n äänikortilla. Siinä kun on optinen tulo ja lähtö.

4. ion!

ion! Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Jees.
    Itsellä on vain tuo RCA lähtö ja pitäisi MD:een saada optista.
    Pitää siis saada muunnin. En kyllä yhtään tiedä mikä on esim. DAT-nauhuri.

5. Agent_007

Agent_007 Senior member

Kiitokset:
    124
    Pisteet:
    143
  6. n_r

n_r Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Niinpä, voi olla halvin vaihtoehto ostaa koneeseen äänikortti jossa on optinen lähtö (ja samalla tulo). Itse maksoin muistaakseni 50EUR tuosta kortista (uutena).

Toiminut ihan OK MD:n kanssa sekä nyt DATin kanssa. DAT = Digital Audio Tape ;-) DATissa ei käytetä pakkausta kuten MD:ssä ja se käyttää DV:n kanssa yhteensopivaa ääniformaattia eli 16bit/48kHz, tosin vaihtoehtoja on myös 16/32, 16/44.1 ja jopa 24/96.

EDIT: Äh perhana nyt vasta hoksasin, että tarkoitus olisi muuttaa RCA->optical (esim vahvistimesta tai CD:stä) :-D

Joo, eli siihen ei taida yhtä halvalla olla palikkaa tarjolla?

Viimeksi muokattu: 26.07.2004
  7. ion!

ion! Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Pitää katella kalliimpia vaihtoehtoja. Kiitos kuitenkin molemmille.

Agent taas ei voi koskaan saada liikaa kiitosta, on se sen verran jokapaikassa auttamassa :D (oikein hyvä).

Molemmille siis iso kiitos.

8. n_r

n_r Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Tuli vaan mieleen, että onko tuossa sun MD:ssä line-in? Nimittäin kuinkahan paljon mahtaa äänessä olla eroa jos se kuitenkin lähtee linjatasoisena ja vain muutetaan optiseksi (tai siis digitaaliseksi).

Vai onko ongelmana hurinat tms?

9. ion!

ion! Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    En ole kokeillut, mutta mahtaakohan kappaleet saada nimet ja oikeanlaiset tauot tulla?

Pitänee kokeilla joku päivä. En ole vielä uskaltanut, uskoisin tarvitsevani optisen piuhan tuohon MD:iin kiinni.

10. n_r

n_r Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Hetko, siis meneekö tuota optista piuhaa pitkin kappaleiden nimetkin (etenkin jos lähtönä on RCA)? Eikös tuolloin pitäisi olla käytössä USB liitäntä ja MD:nä NET-MD?

Tosin en ole itse koskaan moista edes kokeillut. Olen vain tyynesti tunkenut MD:lle audiota edes ajattelematta moista asiaa. Enemmän tosin tulee siirrettyä PC:lle kuin MDlle/DATille päin.

11. ion!

ion! Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Ainakin ohjeissa lukee, että mikäli cd-soitin tukee cd-tekstiä, kappaleiden nimet tulevat md:iin optisesti kopioidessa.

Niin joo MD:ni MZ-R909

Viimeksi muokattu: 27.07.2004
  12. n_r

n_r Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Niinpä, eli OPTISELLA (digital) kopioinnilla siirtyisi tekstit. Mutta epäilen suuresti, että RCA-lähtö sisältää tuota teksti-infoa.

13. ion!

ion! Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Itseäni taas epäilyttää se, että optisessa ja sähköisessä olisi jotain eroa. :D

Toisaalta optinen kaista on nopeampi, mutta silti pitäisi olla leveys yhtä suuri johtuen digitaalisuudesta. Ja ei sen pitäisi vaikuttaa kuinka kauan tieto matkaa kaapelissa, kunhan sitä liikkuu yhtä paljon.

14. n_r

n_r Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Niin pitää muistaa että se sähköinen on analogista siirtoa kun tämä optinen siirto digitaalista. Joten tuon digitaalisen signaalin joukossa voisi mennä hyvinkin dataa. Tosin voisihan sitä mennä analogisessakin :)

Piti oikein kaivaa tuon R909 manuaali esiin (yllättäen siis itsellänikin on tuo malli) ja siellä sanotaan, että teksti-info siirtyy erillistä kaapelia pitkin joten siinä mielessä tuo RCA->optical varmaankin toimisi. Tuossa tarvitaan RK-TXT1 kaapelia ja CD-soittimen pitää myös tukea tuota Joint Text toimintoa. Se RK-TXT kaapelihan tungetaan kiinni molemmissa päissä siihen remote/headphone/lineout liittimeen. Ainakin omassa englanninkielisessä manuaalissa s. 41 on kuva liittimestä.

Viimeksi muokattu: 27.07.2004
  15. ion!

ion! Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Erillistä kaapelia. Voihan hittolainen.

Olenko mä nyt taas niin väärässä, että sp/dif (sähkoinen ja mielestäni digittalinen) ei olisi digitaalista? Ainakin siinä menee mukavasti Dolby Digital.

16. n_r

n_r Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    SPDIF on digitaalinen, mutta minä ymmärsin noista RCA liittimistä, että tarkoitit linjatasoista analogista liitäntää. Tuo maininta RCA-lähtö vähän hämäsi.

17. ion!

ion! Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    No hyvä etten mä ole pientä elämääni elännyt harhassa :D. Harmi tosiaankin, että siihen tarvii erillisen johdon ja vielä toisen laitteen joka sitä RK-TXT:tä tukee. Pitää siis laittaa kaveri iskemään ne biisit sinne omalla MD:llä, ellei joku keksi jotain loistavaa ideaa.

Jaa tämä sivu