Onko mahdollista muuttaa sähköinen audio optiseksi tai toisinpäin? Jos on, niin onko tätä tekeviä laitteita myytävänä? Missä?
Tarkoitatko siis normaalin analogisen audiosignaalin muuntamista digitaaliseen optiseen muotoon? Jos tuota tarkoitat, niin tarvitset A/D-muuntimen jossa on optinen lähtö. Itselläni on tuossa pöydällä MD-soitin joka toimii hyvin A/D muuntimena ja siinä on sekä optinen- ja koksulähtö. Jos taas tarkoitat sitä, että sinulla on audio jo digitaalisessa muodossa, mutta haluat sen optisesti johonkin, niin tuohon on saatavilla myös muuntimia. Itselläni on DAT-nauhuriin "välijohto" joka muuntaa sähköisensignaalin (DAT nauhurin pinneistä) optiseksi (TOSLINK). Olen itse nuo laitteet ostanut käytettyinä ebaystä joten en osaa tuon paremmin auttaa. Varmaankin musiikki- tai HiFi (audio) liikkeistä kannattaisi noita kysellä. Niin yksinkertaisimmillaan minä muunnan sähköisen (digitaalisen) audion optiseksi ihan PC:n äänikortilla. Siinä kun on optinen tulo ja lähtö.
Jees. Itsellä on vain tuo RCA lähtö ja pitäisi MD:een saada optista. Pitää siis saada muunnin. En kyllä yhtään tiedä mikä on esim. DAT-nauhuri.
http://trianglecables.com/pof-830.html tollasia kyllä saa molempiin suuntiin, hinta vaan on aika suolainen =)
Niinpä, voi olla halvin vaihtoehto ostaa koneeseen äänikortti jossa on optinen lähtö (ja samalla tulo). Itse maksoin muistaakseni 50EUR tuosta kortista (uutena). Toiminut ihan OK MD:n kanssa sekä nyt DATin kanssa. DAT = Digital Audio Tape ;-) DATissa ei käytetä pakkausta kuten MD:ssä ja se käyttää DV:n kanssa yhteensopivaa ääniformaattia eli 16bit/48kHz, tosin vaihtoehtoja on myös 16/32, 16/44.1 ja jopa 24/96. EDIT: Äh perhana nyt vasta hoksasin, että tarkoitus olisi muuttaa RCA->optical (esim vahvistimesta tai CD:stä) :-D Joo, eli siihen ei taida yhtä halvalla olla palikkaa tarjolla?
Pitää katella kalliimpia vaihtoehtoja. Kiitos kuitenkin molemmille. Agent taas ei voi koskaan saada liikaa kiitosta, on se sen verran jokapaikassa auttamassa (oikein hyvä). Molemmille siis iso kiitos.
Tuli vaan mieleen, että onko tuossa sun MD:ssä line-in? Nimittäin kuinkahan paljon mahtaa äänessä olla eroa jos se kuitenkin lähtee linjatasoisena ja vain muutetaan optiseksi (tai siis digitaaliseksi). Vai onko ongelmana hurinat tms?
En ole kokeillut, mutta mahtaakohan kappaleet saada nimet ja oikeanlaiset tauot tulla? Pitänee kokeilla joku päivä. En ole vielä uskaltanut, uskoisin tarvitsevani optisen piuhan tuohon MD:iin kiinni.
Hetko, siis meneekö tuota optista piuhaa pitkin kappaleiden nimetkin (etenkin jos lähtönä on RCA)? Eikös tuolloin pitäisi olla käytössä USB liitäntä ja MD:nä NET-MD? Tosin en ole itse koskaan moista edes kokeillut. Olen vain tyynesti tunkenut MD:lle audiota edes ajattelematta moista asiaa. Enemmän tosin tulee siirrettyä PC:lle kuin MDlle/DATille päin.
Ainakin ohjeissa lukee, että mikäli cd-soitin tukee cd-tekstiä, kappaleiden nimet tulevat md:iin optisesti kopioidessa. Niin joo MD:ni MZ-R909
Niinpä, eli OPTISELLA (digital) kopioinnilla siirtyisi tekstit. Mutta epäilen suuresti, että RCA-lähtö sisältää tuota teksti-infoa.
Itseäni taas epäilyttää se, että optisessa ja sähköisessä olisi jotain eroa. Toisaalta optinen kaista on nopeampi, mutta silti pitäisi olla leveys yhtä suuri johtuen digitaalisuudesta. Ja ei sen pitäisi vaikuttaa kuinka kauan tieto matkaa kaapelissa, kunhan sitä liikkuu yhtä paljon.
Niin pitää muistaa että se sähköinen on analogista siirtoa kun tämä optinen siirto digitaalista. Joten tuon digitaalisen signaalin joukossa voisi mennä hyvinkin dataa. Tosin voisihan sitä mennä analogisessakin Piti oikein kaivaa tuon R909 manuaali esiin (yllättäen siis itsellänikin on tuo malli) ja siellä sanotaan, että teksti-info siirtyy erillistä kaapelia pitkin joten siinä mielessä tuo RCA->optical varmaankin toimisi. Tuossa tarvitaan RK-TXT1 kaapelia ja CD-soittimen pitää myös tukea tuota Joint Text toimintoa. Se RK-TXT kaapelihan tungetaan kiinni molemmissa päissä siihen remote/headphone/lineout liittimeen. Ainakin omassa englanninkielisessä manuaalissa s. 41 on kuva liittimestä.
Erillistä kaapelia. Voihan hittolainen. Olenko mä nyt taas niin väärässä, että sp/dif (sähkoinen ja mielestäni digittalinen) ei olisi digitaalista? Ainakin siinä menee mukavasti Dolby Digital.
SPDIF on digitaalinen, mutta minä ymmärsin noista RCA liittimistä, että tarkoitit linjatasoista analogista liitäntää. Tuo maininta RCA-lähtö vähän hämäsi.
No hyvä etten mä ole pientä elämääni elännyt harhassa . Harmi tosiaankin, että siihen tarvii erillisen johdon ja vielä toisen laitteen joka sitä RK-TXT:tä tukee. Pitää siis laittaa kaveri iskemään ne biisit sinne omalla MD:llä, ellei joku keksi jotain loistavaa ideaa.