Itse en tiedä mihin nykyään kannattaa rahat laitaa, mutta haluaisin tietää mihin nykyään kannattaa katsoa kun haluaa digitaalikameran. Kuulin että pixelien määrä ei kerro kameran laadusta vaan kannattaa katsoa kokonaisuutta. Eli olisin ostamassa hintaluokaltaan 100-200 € digitaalikameraa kameraa. Hyvälaatuisia kuvia tarkoituksena saada ja kameran koko olisi hyvä olla aika pieni ja salamavalo on myös aika tärkeä. Ja muut ekstrat kuten videokuvauksien ottaminen on plussaa muttei merkittävää. Eli jos jollain on tietoa tai kokemusta joistain kameroista niin kertokaa.
Siinä olet oikeassa, että ei kannata tuijottaa niihin kameran megapikseleihin. Kamerakauppiaat vaahtoavat kovasti megapikseleistä, mutta viiden megapikselin kameran kuvalaatu voi olla huonompi kuin hyvälaatuisen kahden megapikselin kameran, ei kennon pikselimäärällä ole oikeastaan tavan kuvaajalle mitään merkitystä. Sanyon digikameroista on hyviä omakohtaisia kokemuksia (tarkkoja malleja en nyt muista, kokeilin kahta eri mallia), kuvista tulee perusasetuksilla tarkempia ja laadukkaampia kuin verrokkina käyttämälläni Canonin A70 -kameralla. Sanyon kamerat ovat lisäksi edullisempia kuin esimerkiksi Canonin vastaavat. Asiantuntevampia kommentteja löydät varmasti ainakin joltakin digikuvaukseen suunnatulta foorumilta, itse kuvailen lähinnä satunnaisena harrastuksena.
Itselläni tuossa hyllyssä Canon PowerShot A200. Tämmöisenä sunnuntai kuvaajana olen ollut tyytyväinen kameraan. Kuvat ovat ainakin minun silmällä katsottuna hyvälaatuisia, käyttämälläni resolla 1024*768. Puutteena pidän optisen zoomin puuttumista, tuolla digi zoomilla kun ei tee yhtään mitään ! Mutta niinkuin snapsix jo mainitsi, kannattaa varmaan etsiä aihetta lähemmin käsittelevä foorumi
100-200 e on aika pieni hintahaarukka. Kannattaa ehkä katsella käytettyä mallia jostain huuto.net:stä. Käytettynä voi jo saada ihan hyvänkin tuohon hintaan.
Joo, ei pelkästään kannata pikseleihin katsoa. On siinä kamerassa muutakin. Ja kannattaa suosiolla unohtaa halpismerkit. Canon, Olympus ja HP. Siinä on ainakin hyviä kameroita. Itellä on Olympus C-5050. Ei mitään huonoa sanottavaa.
Itse en näkisi kuvanlaatua niinkään tärkeänä ominaisuutena, ellei nyt halua paperille sitten niitä kuvia siirrellä. Koneella näyttää ihan hyvältä huonommankin kameran kuvat. Sen sijaan itse katsoisin ominaisuuksista esim. Akun keston, mahdollisuuden käyttää pattereita tarvittaessa, mukana tulevan muistikortin koon, zoomin, eri moodit (yö-, sisä- jne).
Nonii. Taidanpas hankkia tuollaisen Sonyn DSC-U20 Blue - digitaalikameran. Kerronpa samalla että halvalla lähtee digikameroita tuolta http://www.pixmania.com Itse sain kyseisen kameran + 64 mb muistikortin + 8 in 1 muistikortin lukijan 325 € sisältäen postikulut. Katsoin samaa kameraa mbnetin hintaseurannasta niin hinta oli jotain lähemmäs 290 € ilman postikuluja. Eli tuolta saa kamerat halvalla =) tietoon vaan. Takuuasiat ovat sitten inhottavampi hoitaa.
Itse tilasin juuri Canonin A60- kameran (225 €) joka on periaatteessa sama kuin A70 paitsi pikselien ja videon laadun osalta. 2mpix, 3xopt. zoomi, video äänellä, hyvät manuaaliasetukset, halvat cf-korit, käyttää tavallisia AA paristoja, pieni koko... Kuvat ovat todella laadukkaita tässä pikseliryhmässä, skarppius ja värit niinkuin canonin tunnetusti hyvissä kalliimmissa mailleissa.
Itse olen sitä mieltä, että Sonyn digitaalikameran ostajat maksavat aika paljon pelkästä merkistä. Esimerkiksi Olympuksella on kameramalleja hintaluokkaa noin 200€ jotka eivät häviä yhtään sonyn 100€ kalliimmille kameroille. Samoin jo edellämainitsemani Sanyo on hinta-laatusuhteeltaan huippuluokkaa. Sanyo on pitkään valmistanut digitaalikameroita, ja oli aika tunnettu merkki muutama vuosi sitten Suomessakin. Tässä välillä puuttui vain kunnollinen edustus Suomesta, joten merkki ei kaikille välttämättä ole tuttu. On totta, että myyjän on helpompi myydä esim. Canonin tai Sonyn digikameroita pelkän mielikuvan perusteella eikä siten vaivaudu edes tuputtamaan asiakkaalle tuntemattomampia vaihtoehtoja, mutta kun kameroita vertailee kuvaustilanteessa, huomaa että ei se merkki meinaa mitään. Suosittelen tutustumaan esim Sanyon, Casion tai Olympuksen digikameroihin.
No nii-in. En itse paljoa tiedä sanyon merkistä. Jos vaikka kertoisit esimerkin mallista joka on tasoltaan hyvä. Etsin kuitenkin käteen sopivaa kameraa. En sellaista kovin isoa avaruuskameraa. Katselin tuolta Olympuksen kameroita ja löysin Olympus Camedia C-220 Zoom (161 €) ja Olympus µ[mju:] 300 Digital (316 €) - kamerat. megapixelit ovat 2 ja löytyy myös 3* opt. zoomi tuosta C-220. Onko noilla kameroilla paljonki eroa? Tuo Olympuksen 300 Digital on kans aika siisti kamera.
Oisko näistä linkeistä apua: http://www.mikrobitti.fi/nettijatkot/2003/12/digikamerat/ http://www.mikrobitti.fi/nettijatko...?Kohde=Testissä+digikameroiden+suosikkiluokka
No tuo Sanyon malli mistä olen niin hypettänyt , on "Sanyo Xacti VPC-J1EX". (Kuva alla) Jos vertaa kyseistä mallia esim Canon A70 tai Sony DSC-P71 -malleihin, kyllä itse kallistuisin Sanyon puoleen, kuvanlaaduissa on selkeä ero Sanyon eduksi. (Ja kamera on lisäksi pienikokoisempi.) Jos oikein muistan, tuo kyseinen Sanyon malli maksaa Suomessa jotakin 300-350€ välillä. Muitakin malleja löytyy. Kannattaa ainakin tutustua jos siihen on mahdollisuus.
Pakko kai vähän itsekin kommentoida, vaikken myöskään harrastelijaa kummoisempi kuvailija ole: Minäkin pidän Sonyjen hinnoittelua suhteessa laatuun/ominaisuuksiin pikkaisen huonona. Lisäksi ne käyttävät sitä ikävän suljettua "tikku-korttiaan". Avoimemmat kortistandardit, kuten MMC/SD tai CF, ainakin itseäni kiehtovat enemmän. Canon on kyllä aika varma valinta, en itse tunne ketään, joka olisi ollut pahemmin tyytymätön ko. merkin kameraan. Itselläni oli G3:nen jonkun aikaa ja sen kuvanlaatu oli jo aika mahtava - myös hankalissa valotusolosuhteissa, kunhan jaksoi tehdä vähän käsisäätöä ja haarukointia. No oli sillä kyllä hintaakin. Mutta myös "pikku"-Canoneita ovat kaverit kehuneet. HP:n halpismallia kun joskus pääsin käyttämään, oli akkujen kesto suuri pettymys. Käytännössä kameraa ei voinut ajatellakaan mihinkään reissulle mukaan, kun aina loppui sähkö. Valintaperusteensa on tietysti jokaisen mietittävä itse. Laadullisten ominaisuuksien lisäksi myös esim. koko ja paino voivat olla tärkeitä. Em. G3:sta ei mielellään kantanut mukanaan koko päivää, eikä varsinkaan kuvauskunnossa, kun koko vielä kasvoi. Melkeinpä (kamera)mallista kuin mallista löytyy kyllä netistä arvosteluja, kunhan ensin tekee suurimman karsinnan ihan listattujen ominaisuuksien perusteella.
Itse olen Minoltan miehiä, kannattaa tilata saksasta, säästää pitkän pennin kamerassa ja muistikorteissa...