digitaali kaapeleiden häviät

Viestiketju Yleistä keskustelua digitaalisesta musiikista -osiossa. Ketjun avasi pono 24.03.2003.

1. pono

pono Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Olen aikeissa ostaa uuden äänikortin, joka sisältää digitaalisen liitännän äänen siirtämiseksi vahvistimelle. Vahvistimessa on tulo joko optiselle tai koaksiaali kaapelille. Ongelmaksi saattaa kuitekin nousta matka, jota kertyy 10 metriä.
    Kysymys kuuluukin, Esiintyykä kaapeleissa vaimenemista tuolla matkalla joka vaikuttaisi äänen laatuun?

2.  
  3. Khauron

Khauron Moderator Ylläpitäjä

Kiitokset:
    2
    Pisteet:
    68
    Digitaalisessa liitännässä on se ero analogiseen, että bitti joko kulkee, tai sitten se ei kulje ollenkaan. Ei siis ole oikeastaan olemassa häviötä (tai onhan siellä, mutta näin rautalangasta...) joka huonontaisi signaalia. Optisen kaapelin olen nähnyt toimivan 15 metrin etäisyydeltä DVD -> vahvistin. Koaksiaalista ei havaintoa...

4. snapsix

snapsix Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    10 metriäkin pitkä optinen kaapeli vaan saattaa olla aika kallis.. Ääni menee tässä tapauksessa digitaalisena koaksiaalistakin kaapelia myöten, joten käsittääkseni se toimii siinä missä optinenkin, ja vaikka olisikin alttiimpi häiriöille, en usko että vielä 10 metrin matkalla ykköset ja nollat minnekään hukkuvat. Hifimiehethän eivät edes optiseen kaapeliin koske ;)

5. H2WoaH

H2WoaH Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Itse meinasin ostaa 3*5metriä optista piuhaa verkkokaupasta... hintaa tulis joku reilut 20 ekua... ja sit biltemasta muutamalla eurolla liitoskappaleita...

6. H2WoaH

H2WoaH Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Itse meinasin ostaa 3*5metriä optista piuhaa verkkokaupasta... hintaa tulis joku reilut 20 ekua... ja sit biltemasta muutamalla eurolla liitoskappaleita...

Jaa tämä sivu