elikkäs viimestä vuotta peruskouluusa, mutta mihin sen jälkeen? olen harkinnut tuota datanomia, kunhan vain saisi enemmän tietoa ,että mitäs se tekee? Tai sitten oisko joitain muita vaihto ehtoja atk alalta joita voisi harkita?(ATK-asentaja?)
Datanomi http://fi.wikipedia.org/wiki/Datanomi lukaise tuolta,pientä osviittaa tai ota yhteyttä koulusi opinto-ohjaajaan. http://www.slk.fi/opiskelijaksi/koulutustarjonta/datanomi.htm
Datanomiksi on valmistumassa ennätysmääriä taas ja jatkuu edelleen. En suosittele siis sinne linjalle.
Koulun opinto-ohjaajalta kannattaa kysellä, mikäli hän on yhtään mukana maailman menossa, toisinkuin minun opinto-ohjaaja
tässä vähän vanhempi ketju (alkuvuodelta) siinä käytiin suht hyvin noita eri aloja, suosittelen lukemaan sen: http://keskustelu.afterdawn.com/thread_view.cfm/318930
Ehkä nyt kuitenkin kannattaa hankkiutua alalle josta itse pitää. Työtilanne ei välttämättä ole tällä hetkellä kaikkein paras, mutta asiat voi hyvin muuttua tässä muutaman vuoden sisällä. (huom. voi muuttua.. mikään ei ole siis varmaa..)
Ja sehän kaikki ratkaisee? kuten pkaksp mainitsi "Ehkä nyt kuitenkin kannattaa hankkiutua alalle josta itse pitää." Lukio ei ole mikään pakollinen/väkisin läpi luettava laitos. Toiset alat tarvitsevat lukion paperit. Toiset alat ottaa Ammattikoulun kaksoistutkinnolla vaikka vaatisivatkin lukio papereita. Lukio toki lyhentää seuraavan opiskelupaikan vuosia mutta ammattikoulun läpi käynyt joutuu lukemaan sen normin 3-4 vuotta. Kun miettii niin lukio ei ole enään niin arvostettu paikka, kun se oli aikoinaan. Ammattikoulutkin vetäöä porukkaa. Tiedän nuoria jotka menevät lukioon vanhempien pakosta vaikka ammattikoulun linjat kiinnostaisivat enemmän. Toiset lukevat koska "isi käskee". Toiset menee sinne mihin kiinnostaa (kuten minä). Tuosta datanomista kuitenkin sen verran, että: Datanomeja valmistuu aivan sikana jokavuosi mutta suuri osa heistä jää työttömiksi. Toiset pääsevät vakkariin ja toiset joutuvat tyytymään osa-aikaisiin sopimuksiin. Verkko puolen osaajia nykypäivänä suositaan ja niistä on pulaa (mitä tietokone.fi antaa ymmärtää). ps. korjaan hiukan: Lukio on toki hyvä lisä enkä kiellä etteikö se olisi hyvä käydä läpi (joskus) mutta väkisin sinne ei kannata mennä. Lukeminen väkisin on ihan sairasta touhua. [edit: ei keskiny hyvää vertauskuvaa]
Lol. hieno nimi Datanomi "toisen asteen" kas kun ei, jääköön sanomatta. Kummallista opiskelua kuitenkin, muutamia poimintoja. Liikunta- ja terveystieto 3 ov. Ruotsi 2 ov. Englanti 2 ov. Kait tuon ammatti kuvauksen mukaan luulisi tekninen Englanti "tietokone sanasto ynm." olisi painoitettu huomattavasti vahvemmin. Jos et jo ole käynyt, tai kuten jusunakki@ sinne vaan. Jatkossa korkeakoluun tietotekniikkaa oppimaan "ohjelmointia, laitteisto kehitystä" ja johonkin markkinointi instituuttiin iltaisin bisneksen perusasioita ihmettelemään. Laittoi vähän tämänpäiväinen uutinen matematiikkan opiskelijoiden vähäisyydestä, kuitenkin purkautumaan. Mutta tärkeintähän on tämän päivän politiikan mukaan kouluttaantua, silloinhan yhteiskunta hyväksyy vaikka meillä olisi miljoona merkonomia "datanomia". Tärkeintä kuten tuolla jo mainittiinkin, opiskele sitä mikä kuitenkin itseä/ itsestä/ tuntuu/ maistuu/ ymmärtää on omasta mielestäsi sulle sopivaa. typöja? Edit: N.U.I.J.J.A Nähtävästi Uuttera Ilmakitaransoittaja ja Julmetun Jyhkeä Aforistikko.
Ehei kyllä se lukio taitaa olla sun kohtalos thejammy: http://keskustelu.afterdawn.com/thread_view.cfm/3/373568
Parasta valita ala joka itselle kolahtaa ja mennä sitten sitä mukaa. Koulutusta on hyvä myös jatkaa mahdollisimman pitkälle, mutta panostaa myös harjoitteluihin eli koettaa päästä paikkaan millä on sinulle mahdollisimman paljon annettavaa. Alalla on nyt ollut lama jo jokusen tovin, mutta nyt kuitenkin on ollut havaittavissa pieniä toipumisen merkkejä ja toivoa paremmasta jopa niiden suusta, ketkä yleensä ovat skeptisiä. Tosin mitään ei kannata lopullisesti uskoa ennenkuin näkee. Ja onhan niille paikoille ottajia. Mutta kuitenkin uskon itse, että teknistyvässä maailmassa it-osaajille on aina tilausta. Ennemmin tai myöhemmin.
Lisättäköön tähän vielä, että vaikka niitä "ammattilaisia" valmistuu joka vuosi todella paljon, niin kunnon osaajalle löytyy lähes aina töitä. (ja kun osaa olla asialla niitä töitä hakiessa)
"Kummallista opiskelua kuitenkin, muutamia poimintoja. Liikunta- ja terveystieto 3 ov. " Allekirjoittanut suoritti kyseisen tutkinnon oppisopimuksella, ei ollu liikuntaa eikä muitakaan pakollisia tutkintoja. Tentit ja opinnäytetyö pakollisia... Saatiin hyvät tuet palkkaamiseen ja työn lisäks tutkinto kaupan päälle... (plus vapaapäiviä töistä kun oli kurssilla)... Edelleen samassa työmaassa ja olisin ollut ilman tutkintoakin, mutta nykyään kun ei huomisesta voi tietää... ja tutkintoja ei koskaan liikaa. Samaa mieltä, että sellaiseen koulutukseen mihin todella haluaa.
Jos elektroniikka kiinnostaa atk-puolen lisäksi, niin suosittelen elektroniikka-asentajan koulutusta. En tiedä miten paljon vaihtelee koulutuksen sisältö paikoittain, mutta ainakin täällä Joensuussa saan istua ihan tarpeeksi tietokoneella. Koulutuksellani pitäisi pystyä työskentelemään, esimerksiksi internet-sivustojen tekijänä, atk-tukihenkilönä tai melkeinpä minä tahansa atk-puolen ihmisenä. Tuossa saa käytännössä koulutuksen kahdelle eri alalle, eli elektroniikka ja tietokonepuolelle. Tuohon jos kävisin vielä neljännen vuoden koulua, niin saisin myös sähköasentajan paperit.
Tuo kuulostaa hyvältä, varmaan tuo+1 vastais entistä teknikkoa. Antaneen varmaan hyvät pohjat. Työharjoittelua/ toitä päälle, siintähän se lähtee. Täysin pätevä Elektrodomi. )
Jos vain intoa riittää, niin datanomiksi kaksoistutkintona. Arvostus on varmasti eritoista kuin pelkällä datanomilla. Itse lähdin elektroniikka ja tietoliikennetekniikka-alalla kaksoistutkintona, koska paketti oli jo valmiina, ettei tarvitse ilmeisesti huolehtia erityisjärjestelyistä. Eikä tarvitse huolestua, jos ei ole atk-alalla töitä, niin menee sähköpuolen töihin(tai päinvastoin). Ja jatkokoulutukseen pääsee helposti monille aloille. Pesmerga nähdään parin viikon päästä(?) ;-)....jos ne ryhmät nyt kauheasti on tekemisissä toistensa kanssa.