Hei, kyselisin teiltä tässä neuvoa, kun siis olen jakanut, kun käynnistin koneeni ekan kerran, C-asemani kahti niin, että minulla oli C- ja D-asema. Suljin läppärini kannen, kuten aina, jolloin sen pitäisi siirtyä lepotilaan, ja lähdin kaupoille. Tullessani takaisin ja avatessani kannen huomasin, että koneeni oli sammunut kokonaan. Käynnistin koneen ja tuli ilmoitus, että viime kerralla, kun windows sulkeutui, tapahtui virhe (tai vastaava viesti). Vaihtoehtoina oli "Vikaestotila", "Vikaestotila ja ydinohjelmat", "Vikaestotila ja internetyhteydet" ja "Windowsin normaali käynnistys" (tai vastaavat vaihtoehdot). Valitsin "Vikaestotila". Windows käynnistyi ja sen jälkeen sammutin sen, koska en nähnyt syytä pysyä vikaestotilassa (En vielä huomannut levypuutosta). Käynnistin windowsin sitten normaalisti uudestaan. Kun windows oli käynnistynyt ja olin kirjautunut sisään huomasin, että osista pikakuvakkeista oli hävinnyt normaali logo. Kokeilin käynnistyvätkö ohjelmat ja tuli ilmoitus, että pitäisi kytkeä verkko tai asema, jossa ohjelman tiedostot olivat. Menin "Omaan tietokoneeseen" ja huomasin nyt, että normaalin kahden aseman (C:n ja D:n) kuvakkeiden paikalla oli nyt vain C-aseman kuvake, jonka koko oli puolet koko kapasiteetistä. Eli D-asema on jossain, mutta sitä ei löydy. Onko mitään ehdotuksia, mistä pitäisi etsiä? Katsoin C:n ominaisuudet ja siellä luki "Ei jaettu", mikä ihmetytti minua. EDIT: Käyttis Windows 7 Home premium
Käynnistä valikko, oikeaklikkaa painiketta "tietokone" ja valitse "hallitse" Kun olet tuon tehnyt, niin mene sieltä levyhallintaan ja katso millaiseksi tuo kiintolevyn tilanne on mennyt, onko molemmat osiot kunnossa, vai onko toiselle sattunut jotakin. Laita tästä vaiheesta vaikka screenshotti. ^ Jos sinulla ei ole Windows 7:aa, niin toimenpide voi olla hieman erilainen. Seuraavaksi katsoisin kiintolevyn kunnon CrystalDiskInfolla. Millä jaoit tun kiintolevyn kahteen osaan? Windowsin omalla ohjelmalla, vai jollakin muulla? Sitten, mielestäni C aseman ei tulisikaan olla jaettu, ellet sitten yleensä käytä konettasi kotiverkon sisällä jostakin muusta koneesta.
Ei merkitystä tähän tapaukseen, mutta ihan hyvä joskus tehdä. Ei mitään merkitystä kiintolevyn toimintaan. Turha edes kysyä. (Paikalliseen) Levynhallintaan vaan katsomaan mitä sille on tapahtunut. Tod.näk. puuttuvan osion tiedostojärjestelmä mennyt sekaisin. Aika monen valmistajan läppärissä näyttää olevan ongelmia lepotilan kanssa ja lähes jokaiseen malliin on julkaistu bios-päivitystä joka korjaa lepotilan toimivuutta. Kun joskus saat kiintolevyn taas toimintaan, niin harkitse C ja D-osioiden yhdistämistä. Turhaan sitä pitää kahdessa osiossa kun yhtenäisenä toimii ihan yhtä hyvin. Lisäksi kannattaa etsiä valmistajan sivuilta bios-päivitystä ko. koneeseen.
<kuva jota en osannut lisätä> Tulee viesti ko koitan mitätahansa tehä: "Toiminto epäonnistui, koska Levynhallinta-konsolin näkymä ei ole ajantasainen. Päivitä näkymä päivitystehtävän avulla. Jos ongelma toistuu, sulje Levynhallinta-konsoli ja käynnistä Levynhallinta tai tietokone uudelleen."
Kokeile ajaa chkdsk eli virheenkorjaus c-osiolle ja d-osiolle (jos antaa). Onnistuu esim. komentokehotteen kautta. Saattaa vaatia järjestelmänvalvojan oikeudet, eli käynnistämään komentokehotteen hiiren oikealla ja valitsemaan suorita järjestelmänvalvojana. EDIT: komentokehotteessa chkdsk c: /f ja chkdsk d: /f
Jos Windows ei anna sitä osioida, niin kokeile jollain linuxin live cd/dvd:llä jossa tulee gparted tai vastaava hallintasofta (tai suoraan Gpartedin boottaava levy).
Siis se on osioitu jo. Mulla oli C ja D asemat erikseen. C:llä tilaa oli joku 220 Gt ja D:llä joku 300 Gt. Nyt siis se D puoli on vaan jotenkin siirtyny sellaseen tilaan, että tietokone ei enää näe niitä. Kun meen tonne "Tietokoneen hallinta" (aikaisemmin keskustelussa), Näkyy selvästi se 300 Gt:akin, mutta sille ei voi tehä mitään...