CS:n latencysta.

Viestiketju PC:n pelit -osiossa. Ketjun avasi Arakorni 14.08.2008.

1. Arakorni

Arakorni Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Nettini vaihtui 1:stä megasta 16:sta megaan, mutta latency on pelatessa jopa korkeampi, kuin 1 megaisella oli. Kuinkahan tuo voi olla mahdollista? Odottelin innoissani pelaamista 2-5:llä latencylla, mutta eipä sitten näemmä ihan niin olekaan. Joskus aikoinaan minulla oli 8 megan netti ja sillä kyllä pääsi alhaisiin latencyihin.. Ei näitä asioita oikein voi ymmärtää.

2.  
  3. TheLucky

TheLucky Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Latency voi (ehkä, en ole todellakaan varma) siitä että jos fps on esim ensiksi 20, sitten kun alkaa tapahtua fps menee 8 ja latency nousee, mutta tästä en mene takuuseen. Tosin joku parempi voi kertoa asian. Milläköhän servereillä pelailet? Jos on kaukana palvelin niin vaikka olis 24 megan netti silti latency n.50.

4. Lada1500s

Lada1500s Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Jos et wareta tai tee jotain muuta laajaa kaistaa vaativaa, vaihda takaisin vanhaan nopeuteen, jos kerran se noin muuttui. :D

Tosin kannattaa säätää ratea consolesta, minäkin sain 20/30 alemmaksi kun laitoin esim. 30000. :D Kannattaa kattoa, että milloin pingi jää järkeväksi.

5. Kaakatus

Kaakatus Active member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    Taitaa verkon tekniikka tai matka lähimmälle keskukselle mikä rajoittaa. Kokeillut netin nopeuden noston jälkeen resetoida modeemia? Voi olla ettei se ole kätellyt uuden nopeuden kanssa.

6. Arakorni

Arakorni Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Noniin siis cs 1.6 on erittäin palikka peli, jossa fps:n saa moneen sataan tälläkin uudella koneella, joten fps:llä ei luulisi olevan mitään merkitystä.

Toisekseen.. entinen netti oli 1 megan _kaapeli_. Nyt on 16 megan normi adsl puhelinpistokkeesta. Eli eri boxilla yms, ei tarvitse ajatella resetointiakaan. Serveri on sama ja se sijaitsee 200 kilometrin päässä.

Eli noilla faktoilla voi vaan ihmetellä, miksi latency jopa nousi, kun netti vaihtui parempaan.

7. Kaakatus

Kaakatus Active member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    Serveri ja adsl kytkökset sisältävä keskus on eri asia. Yleensä tosin noin nopeaa nettiä ei suostuta myymään jos sen toiminta on epävarmaa keskuksen etäisyydestä johtuen.

8. soikula

soikula Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Latencyyn vaikuttaa kohtuullisen paljon oman yhteyden etäisyys runkokaapelista, sekä jo mainittu etäisyys itse serveriin. Koto-puolessa maalla on turha uneksia alle 20ms latencysta, kun taas omalla kämpällä 5ms on vakio. Kone+nettiyhteys ovat kohtuu samat.

Paremman nettiyhteyden ostaminen ei lisää nopeutta, vaan leventää tiedonsiirtoväylää. Samaan aikaan kaistalle mahtuu enemmän tavaraa, muttei se bitti sen nopeampaa siinä liiku.

9. Arakorni

Arakorni Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Siis itselläni on se saunalahden kotitotaali, jonka mukana tulee ns. 24 megan netti. Tässä minun kämpillä se toimii 16 megan nopeudella, olen sen testannut ja siihen veikkaili asennusmieskin sen jäävän, että ihan hyvä veikkaus.

Jos kerran vain leventää kaistaa, eikä madalla latencyä, niin kuinkas kummassa 8megan netillä olen saanut 230kilometrin päästä servusta 5-10 latencyä ja nyt on 30 latencyä tällä tuplasti isommalla netillä ja 200km välimatkaa serveristä?

10. SpeechMan

SpeechMan Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Ongelma on siinä, että noita leveitä väyliä ei mene suomessa yhtä tiheään kuin ohuempia, eli 2 meganen netti kytkeytyy yleensä hyvinkin lähellä olevaan noodiin, mutta leveämpi piuha saattaa heittää pidemmän lenkin.

Eli toisin sanoen kaistan leventäminen saattaa nostaa latencyä koska bitti joutuu kulkemaan pidemmän matkan.

Itse nostin nopeuden jonkun aikaa sitten 2 megasesta 8 megaseen, aluksi toimi todella hitaasti, mutta sitten Saunalahti/Elisa korjasi järjestelmiään ja alkoi toimimaan paremmin. Ennen korjausta mm. Speedtest.net ilmoitti minua lähimmäksi serveriksi Helsingin, vaikka asun Turussa, nykyään tulee oikeammin Turku.

11. Arakorni

Arakorni Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Tein pelaamalleni palvelimelle tracert testin.

1 <1 ms <1ms <1 ms wippies.sauna
    2 5 ms 8ms 6 ms elisa-laajakaista
    3 4 ms 4ms 4ms 139.97.16.129
    4 22ms 12ms 11ms taasjokuelisa
    5 12ms 11ms 11ms dna
    6 12ms 12ms 12ms hki
    7 17ms 17ms 17ms kuo
    8 20ms 20ms 20ms kpo-k
    9 20ms 20ms 20ms kni-pk-r1
    10 20ms 20ms 20ms games5.pelitutka.fi
    Trace complete

Sitä voisi ajatella, että latency on enemmänkin 20 kuin 27-35...

12. Oevoe

Oevoe Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Mulla on 1 megan netti (DNA Mokkula) ja pingi on koko ajan reilusti yli 160. Voiko tähän vaikuttaa se että mulla on 1.6 non-steam versio? Kaverilla on langallinen 1 megan laajakaista ja Sourcessa pingi n. 50 koko ajan.

13. Gheekboks

Gheekboks Guest

Asiahan on niin ettei Mokkulaa ole ainakaan vielä tehty nettipelaamista varten. Itse pystyn läppärilläni suomalaisilla servuilla pelailemaan BF2:sta 80 latencyllä, ja minulla on 358/kps nopeuksinen Mokkula.

Kyllä se niin on, että jos pelata haluaa niin kannattaa ihan se langallinen netti hommata. Niin ja tietysti ihan se peli ostaa kun ei se maksa kun muutaman euron. :) Täällähän ei waretetuista peleistä saa puhua.

Jaa tämä sivu