crt vai tft näyttö?

Viestiketju PC:n rautaan liittyvä keskustelu -osiossa. Ketjun avasi kumipuu 07.10.2005.

1. kumipuu

kumipuu Guest

mulla on toi ensimmäinen.olen pohtinut että onko niillä pelikäytössä eroja? jos hommaan huippunäytön oli se sitten kumpi tahansa näistä, niin kumpi on paremmin hintansa väärti? toki littunäyttö mahtuu paremmin tasolle mutta en katsoisi sen olevan suurin pointti. ja littunäytössä on vain muovi edessä, mites on onko se tarpeeksi paksu jos nyt saa oikein tarpeeksi ison iskun? taitaa mennä lcd näyttö pimeäks. ja mä ainakin luotan tähän vanhaan lasitavaraan. se kestää isältä pojalle. mut en sano että tft näyttö olisi huono, mutta kannattako sellainen ostaa siihen kysymykseen on monta vastausta, eli mitä mieltä olette?

2.  
  3. AkZuh

AkZuh Active member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    riippuu ihan tietysti tft näytöstä ja vasteajoista, väreistä, sun muusta. ylisesti ajatellen periaatteessa näitä ongelmia ei oo tuossa crt näytössä, mutta kyllä pelaamisessa on hyvä tämmöinen tft näyttö. vielä kun hommaa nopealla paneelilla niin hyvä tulee. tft on tietysti kalliimpi vaihtoehto kuin tämä perus crt mutta, omasta mielestä hintansa väärtti. suosittelen. :)

tietääkseni crt on parempi mm, kuvan käsittelyssä jne. mutta nykyään lähes jokaiseen, oikeastaan kaikkiin pelaamiseen tarkoitettuun kokoonpanoon pistetään tft näyttö nopealla paneelilla.

4. topelius

topelius Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Meinaatko, että menee hermot pelatessa..? ;)

Tft-näytöistä ei ole omia kokemuksia, mutta pelaajat ovat kertoneet, että laadukas crt-näyttö on parempi (ehkä myös halvempi?) ainakin nopeatempoisissa peleissä.

5. AkZuh

AkZuh Active member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    niin, crt on parempi tietysti. silleesti, ja voi sanoa että halvempikin. mutta jos on esim, 3ms paneelilla ja hyvällä värintoistolla oleva näyttö niin kyllä se lyö crtn. tosin, hintaa löytyy varmasti n. 600-700e 19' tft. :D

6. topelius

topelius Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Totta, mutta samassa hintaluokassa crt taitaa viedä voiton. Itse vasta hommasin uuden näytön ja en uskaltanut vielä tft-näyttöä hankkia. Seuraavaksi kyllä (pieni koko on plussaa). Ei kauaa menee, kun hinnat putoo ja tekniikka kehittyy.

7. Ripe54

Ripe54 Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Omasta puolesta voin kyllä sanoa että mun 8ms vasteajalle varustettu 19-tft näyttö lyö mennen tullen crt näytöt. Ensinäkin 19tft-näyttö vastaa 20/21 tuuman crt-näyttöä. Kuvanlaatu on kyllä parempi kun normaaleissa crt-pöntöissä: Selvästi .Mulla on kaks näyttöä koneessa ja eron kyllä huomaa. Ei ole häntimistä missään uusissakaan peleissä

8. AkZuh

AkZuh Active member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    hinnat tietääkseni alkaa olla jo aika maissa. halvimmat tft näytöt (19') saa jo alle 300e ja ihan hyvällä vasteajalla. ite suosittelen ostamaan jos ostat näyttöä niin tft, nopealla paneelilla ettei tuu säntimistä ;)

9. AkZuh

AkZuh Active member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    tuplat ://

Viimeksi muokattu: 07.10.2005
  10. chopper

chopper Moderator Ylläpitäjä

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    Itellä LG:n tefti 12ms -vasteajalla, eikä eroa huomaa normaaliin näyttöön =)

Ilman muuta tefti jos voi valita, imo

11. topelius

topelius Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Makuasioista ei voi kuin tapella. ;)

Offtopickina voisin tässä kysäistä: onko tft-näytöissä millaisia virkistystaajuuksia? "Hieman" hakusessa noi tft:t. Ajattelin vaan, kun mainostaavat, että ei ole "välkkymisongelmia" ja ei rasita silmiä. Mikä on ehkä näytön tärkein ominaisuus.

12. kumipuu

kumipuu Guest

ite käytän 1024*768 100 hz ja ei varmaan käy silmille. tosin mulla oli tätä ennen muunmuassa panasonic ja siinä toimi toi 85hz hyvin ja ei käyny silmille. tässä näytössä voi unohtaa 85 hz ehkä kokonsa puolesta. silmät kun liikkuu enemmän kun jossain 17" näytössä.itse en menis kyllä ostamaan näyttöä joka ei tarjoa tarpeeksi hyviä virkistystaajuuksia. korkeilla resuluutioilla.

13. -WK-

-WK- Active member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    Itse suosin CRT-näyttöä.

* TFT:ssä, mitä niitä on vastaan tullu, on aina ollu jotenkin huonompi kuva ja niitä katsoessa tulee itsellä pää kipeäksi. En jaksais TFT:n ääressä paljon istua ja soittelua äänitellä :)
    * Huonot katselukulmat jos koneen ääressä useampi käyttäjä.
    * Heikompia vaurioille esim. liikuteltaessa.
    * Mahdollinen häntiminen kuvissa (halvoissa tietenkin enemmän)
    * Käypä CRT halvempi.

TFT:ssä tietenkin pienmpi koko, mutta autoon lastattaessa sitä pitääkin sitten varoa särkemästä.

En tiedä miten asia paperilla on että kummissa näin keskimäärin on parempi kuva jne. mutta CRT siis edelleen itselle sopivampi.

14. topelius

topelius Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Edellinen näyttöni kykeni 1024x768@59Hz :p.Oli pientä välkkymistä havaittavissa. Uusi näyttö pystyy sentään 120Hz:n. Ero on aika suuri...

Ainakin nopeissa peleissä virkistystaajuudella on aika suuri merkitys.

edit: Nyt kun WK mainitsi niin muistin että olihan mulla läppärissä tft. Katselukulmat oli se juttu... (tosin ikää läppärillä oli pari vuotta)

15. jp.69

jp.69 Guest

En itse ole kummemmin perehtynyt näyttöjen paremmuuteen mutta sen osaan sanoa herkkä silmäisenä että jos näytön taajuus on vain 60 herziä niin mulla alkaa silmät väsyä mutta jos nostaa taajuuden 75 niin silmät kestää.
    Ja tämä ilmiö on tullut ilmi kavereidenkin koneilla vaikka en edes tiedä mikä taajuus heillä on mutta kun olen valittanut asiasta ja tarkistettu niin taajuus on ollut 60.
    Mutta kaikesta huolimatta laitan itsekin seuraavaksi tft näytön joka on 19" ja virkistystaajuus esim.8 ms ja kontrasti 500:1 vähintään.

Käyppäs kuolaamssa tuolla eri näyttöjä http://www.multitronic.fi/index.php?setlang=fi

16. AkZuh

AkZuh Active member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    noista tftn viritystaajuuksista, yleensä on 75Hz @ 1280*1024/1024*768. itsellä on 19' TFT ja 75Hz @ 1280*1024 eikä yhtään rasita silmiä, eikä tule pää kipeäksi. onhan näissä tfteissä oikeastaan yhtä paljon hyviä ja huonoja puolia kuin tuossa crtssä. itse siirtyisin jo tfthen jos uutta näyttöä ostamassa olisin. niin kuin teinkin ;)

mietin itsekkin ensin että josko ostasin jonkun TODELLA hyvän 19' CRT näytön, jotain tyyliin 1600*1280 ~100Hz/120Hz vähintään. sitten mietin että kun se sitten vie niiiiin paljon tilaa (itsellä toisessa koneessa 19' crt ja se on kunnon jötikkä että ei oo tosikaan! ikää löytyy n. 8kk tällähetkellä näytöllä)

suosittelen että jos löytyy pöydältä tilaa 19' tuumaselle niin osta 19' TFT enintään 8ms paneelilla(mitä pienempi sitä parempi, paras vissiinkin 3ms tällähetkellä(?)) ja kontrasti suhde vähintään tuo 500:1.

17. Fidelaar

Fidelaar Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    itse käytän 19" littua enkä enään kyllä putkeen vaiha...

18. M.k

M.k Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    moro. mitä tossa lehdestä luin että ViewSonicin uudet Xtreme-sarjan näytöt VX924 jua VX724 toimivat ainostaan kolmen millisekunnin vasteajalla jne.hintaa on 19-tuumasella noin 550 ekee ja 17-tuumasella noin 430.pistää jo miettiin jospa vaihtas tft näyttöön.lisää tietoa niistä www.viewsonic.fi

19. kumipuu

kumipuu Guest

itse kun en kestä alle 100 hz virkistystaajuuksia, niin mun kaveri kokeili mun näytöllä 85 hz ja se tykkäsi että se on hyvä. eli taitaa mennä sen kaavan mukaan että joillakin on herkemmät silmät? kuten nyt mulla ainaskin.

20. AkZuh

AkZuh Active member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    tietääkseni TFT näytöissä ei saa 100Hz viritystaajuuksia, normi on se 75Hz joka riittää. eipä sitä värinää huomaa, crtssä huomas ku oli 60:D

21. FORWARD

FORWARD Active member

Kiitokset:
    18
    Pisteet:
    68
    En tunne TFT-näyttöjä sen paremmin kuin että vilaissut olen niiden kuvanlaatua, joka on erittäin hyvä. Mutta kaikki puheet niiden näyttöjen herkkyydestä tärinöille ja niiden kuvapinnan herkkyys hankaamiselle ja puhdistusaineille eivät oikein miellytä...eihän sellaista uskalla käyttääkään!! Voi kaatuakin helposti, kun on niin kevyt ja jalat ovat mitä ovat- liimatako se pitää pöydän pintaan?

Mutta kaipa sitä jossain vaiheessa sellainen pitää hankkia...

Itse huomaan värinän omassa Samtronissa, jos on 75 hertzsiä, pitää olla 85, niin sitten on hyvä...nyt on 100...;)

Viimeksi muokattu: 10.10.2005

Jaa tämä sivu