Koneeni: AMD Athlon XP 2600, 512MB DDR 333MHz. Ongelmani on, että kun koneen lämpötila nousee 64 asteeseen, se sammuu. Tämä ei haittaa normaalikäyttöä, mutta uusimpia pelejä ei uskalla pelata sammumisen pelossa. Kun koneen käynnistää, nousee lämpö 50 asteeseen, mutta PC Alert 4 -ohjelman Cooler-toiminnolla lämpö laskee 45 asteeseen, mutta pelatessa siis yli kuudenkymmenen. Olen koittanut Biosista muuttaa koneen sammumislämpötilaa, mutta ikävä kyllä Biosini ei tue tätä toimintoa. Prosessorituulettimeni on Thermaltake TRM21 A4001D + 3400mhz, kuparipohjainen. Lisäksi on kolme kotelotuuletinta. Itse veikkaan, että vika on joko A) prosessorituuletin on asennettu väärin, tai B) virranjaossa olisi jotain ongelmia (virtalähde 350w, pitäisi riittää) tai C) sammumislämpötila on liian alhainen (eihän 64 kauhean paljon ole, vai?). En haluaisi alkaa rassaamaan tuuletinta irti (koska en osaa), joten haluaisin kysellä muita ratkaisuja. Ehdotuksia otetaan vastaan. Kiitos.
Kyllä se 64 on paljon, noilla lämmöillä ei prossusi kauaa kestä. Oman Duronin lämmöt kovimmalikin helteillä alle 50 astetta. Normaali ilmoilla 44-45.
Mulla on sama prossu ja olen nostanut väylänkin 166:sta 175:een. Käyttöjännite on 1,65. coolerina on coolmasterin x-dream se ja tuuletin pyörii alle 3000 rpm. kotelotuulettimia on 2 19db:n papstia. Normaali käytössä koneen lämpötila on aina alle 50. powerikin on 350 halppis malli. Oiskohan tuo sinun cooleri asennettu alkuperäisellä surkealla lämpöa johtavalla tarralla? Tarkista biossista ettei suorittimen käyttöjänniteole tarpeettoman korkea ja kokeile laittaa hopea tahnaa prossan ja siilin väliin, niin eiköhän se sillä jo tokene. Muuten ei tule mieleen kuin että on olet saanut yleistä heikkoman yksilön kaupasta.
64 astetta on täysin normaali lämpötila [bold]Athlonin[/bold] prosessoreille, kun otetaan huomioon että pelataan nopeaa 3D-peliä. Duron on vanha prosessorimalli, jonka kellotaajuus ei ole kovin korkea. Täten sen lämmötkään eivät nouse kovinkaan korkealle. Athlonin maksimilämmöt ovat 85 asteessa. Itselläni lämmöt käy seitsemääkymmentä, kun oikein kunnolla raiskaan konetta. Tämäkään ei ole vielä kriittisessä pisteessä. Se on lähempänä 80 astetta. Berdu, Prosessorituuletin ei oikein voi olla väärin asennettu. Jos se olisi, olisi prosessorikin todennäköisesti jo hajonnut. Voi todellakin olla, että virtalähteesi on heikkolaatuinen. Virrantarve on yllättävän suuri nykyisillä laitteilla ja suorituskyvyllä.
toukkaman oletko pistänyt merkille paljonko toi hopeatahna vaikuttaa prossun lämpötilaan, ihan vain uteliaisuuttani haluaisin tietää josko ois järkee ruveta vaihtaa tahnat siiliin?
Olen nykyisin kasannut koneeni aina hopea tahnalla, kun sellaisen kerran ostin. Tuubi riittää todella moneen kertaan. Kasasin tämänkin kokoonpanon suoraan sillä, joten en voi oikein verrata piitahnaan. Kerran eräs firma oli kasannut kaverini koneen jättämällä siilinvälin "lämpöä johtavan" tarran ja siihen oli hopea tahnalla varmasti suuri merkitys. Tosin vaihdoimme myös papstin tuulettimen samalla joten siitäkään ei voi tarkkaa astelukua sanoa, mutta kone oli hiljaisempi ja kävi viileämpänä reilusti viileämpänä. Kyllä berdunkin siili voi todellakin olla noin asennettu, jos se on kaupassa kasattu, sillä se on liikkeelle halvempi tapa ja huom. teoriassa täysin oikeinkin.
Piitahna 2-7 astetta. Hopeatahna 5-10 astetta. Vain käyttämällä laitevalmistajan hyväksymiä tahnoja säilyttää prosessorin mukana tulleen takuun. Jos sinulla on piitahnaa nykyisen coren lämmönjohtimena eikä lämmöt ole kohtuuttoman korkeat, en näe mitään syytä ostaa kallista hopeatahnaa. Jos sinulla ei ole mitään tahnaa, vaan alkuperäinen tarra jäähyn pohjassa, hopeatahna on paras vaihtoehto.
On ne ne nykyisin aika tarkkoja tuon takuun kanssa, mutta en TODELLAKAAN ole kuullut että joku olisi kiinnostunut tahnan valmistajasta??? Sillehän tehdäänkin yleensä DNA testi maahantuojalla? vai ovatko mielestäsi eri maahantuojien pii-tahnat mielestäsi eri värisiä, hajuisia... no huh huh!!! Sehän onkin vaikea pyyhkiä pois vaikka paperilla Menikö vähän hiustenhalkomiseksi? Niin ja tarra pohjassa on teoriassa täysin oikein. Eli täysin paska, mutta ajaa silti asiansa Aivan yhtä selkeästi kuin lada on auto, mutta niin on jaguaarikin. Ja Henkilökohtaisesti en ole osta ladaa. Vaikka sen joku autoksi vielä tunnustaakin.
Niin muistan joskus AMD:n sivuilta lukeneeni. Voi olla, että olen sitten sekoittanut johonkin. En ainakaan nyt löytänyt tuosta mitään kyseiseltä sivulta. Kyllä se prosessori tarrankin kanssa toimii. Sen takia se siellä coolerissa on. Tarkoitin, että mikäli kaverilla ei ole mitään tahnaa niin ostaa hopeatahnaa. AMD:n sivuilla ilmoitettiin Athlonin normaaliksi käyntilämpötilaksi 60-65 astetta.
Joo tuosta CPU lämmöstä, mulla oli koneessa Enermax EG365AX-VE(G)FM 350W poweri, CPU lämmöt 52 C joutokäynnillä, ostin kakkos koneeseen Fortron 350W ja lykkäsin sen kumminkin tähän omaan, heureka lämmöt tippu 42C, Enermax sentään 2 tuuletin ja Fortron 1 lämpöohjattu 12 cm, molempien pitäis olla suurin piirtein saman tasoisia melultaan ja muutenkin mutta toi 10 C kyllä on sentään jo aika paljon, ja emon lämpö tippui kanssa ton 10 C. Paljon on kiinni powerista näköjään. melutaso ei muuttunut ollenkaan huonompaan suuntaan ja hintakin on Fortron eduksi > 10 €.