Cobian backup-korvaava kopiointi

Viestiketju Ajuri- ja softaongelmat -osiossa. Ketjun avasi curacao1 28.10.2007.

1. curacao1

curacao1 Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Kyseessä on n. 60 GT kokoinen musiikkia sisältävä hakemistopuu joka on tarkoitus kopioida säännöllisesti ulkoiselle kiintolevylle talteen, kun sinne on lisätty tiedostoja. Cobian backup kai soveltuu siihen, mutta osaako se myös korvata (poistaa)sellaiset kansiot ja tiedostot, joiden sisältöä ja nimiä on muutettu tai poistettu lähdehakemistosta?

2.  
  3. GLSii

GLSii Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Se ei osaa poistaa mitään tiedostoja...
    Itse olen käyttänyt "Lisäävä" ja ruksit pois kohdista "tee eri varmistukset käyttäen aikaleimoja, sekä "käytä tiedostoattribuuttien logiikkaa" myöskin pois päältä.
    Tuossa on tietenkin se huono puoli, että kohdekansioon jää ylimääräisiä, tilaa vieviä tiedostoja. Välillä olen tyhjentänyt koko kohdekansion ja sen jälkeen tulee taas "puhdas" varmuuskopionti.

Toinen vaihtoehto olisi laittaa tuo "tee eri varmistukset käyttäen aikaleimoja" päälle. Silloin ohjelma tekee aina uuden kansion joka varmistuksen yhteydessä. Sekään ei ole mikään hyvä vaihtoehto, koska aiemman kohdekansion joutuu käydä poistamassa käsin, ja jokainen varmuuskopionti on automaattisesti täysi, ei siis lisäävä.

Vinkki: Jos laitat ajastuksen esim. klo 15:00, ja joskus käynnistätkin koneen vasta klo 16:00, niin ohjelma ei tee ohitettua varmuuskopiontia, ellet laita seuraavaa asetusta päälle:
    Työkalut / Asetukset / Toiminnot /
    ruksi kohtaan "Suorita ohitetut varmistukset" ja "Suorita kysymättä".

4. kidrok

kidrok Guest

Kun valitsee ominaisuuksista kohdan "Yleistä" ja syöttää 1 arvoksi kohtaan "Pidettävien täysien kopioiden määrä", niin silloinhan se poistaa hakemistosta/levyltä aiemman backupin ja säilyttää vain tuon uusimman. Eli ei tarvitse itse käydä poistamassa sitä aiempaa backupia.

5. kidrok

kidrok Guest

Tarkemmin kun ajattelen niin tässä puhuttiinkin eri asiasta. Eli jos lähdehakemistosta/tiedostosta poistaa jotain niin eihän se poistu sieltä backupista koska silloinhan se olisi peilaava lähteen suhteen ei backup. Juurikin siksihän se on backup että jos vahingossa lähdehakemistosta jotain poistaa niin se löytyy sitten sieltä backupista.

6. kerbo

kerbo Regular member

Kiitokset:
    4
    Pisteet:
    48
    Vähän vanha ketju, mutta antaa mennä...

Eli mitenkäs tuon ohjelman kanssa täytyy aloittaa? Täytyykö ensin tehdä FULL backup ennen kuin voi tehdä niitä lisääviä backuppeja (eli siis kopioi vain muuttuneet ja lisätyt tiedostot)?

Vai jos aloittaa tuolla lisäävällä profiililla, niin tekeekö se ensiksi full backupin?

Eli siis miten laitan asetukset ensimmäisellä kerralla, kun haluan ensiksi tehdä full backupin ja seuraavilla kerroilla vain muuttuneet ja lisätyt tiedostot?

Viimeksi muokattu: 16.07.2009

Jaa tämä sivu