CDex ja LAME -kysymyksiä

Viestiketju Keskustelua musiikkiohjelmista -osiossa. Ketjun avasi deep.blue 29.07.2002.

  1. deep.blue

    deep.blue Guest

    Etsinnöistä huolimatta en onnistunut saamaan selville mitä tuo LAME:n --alt-preset standard sisältää; kertooko se jo itsessään bitratenkin vai vain muut switchit (vai peräti nuo kaikki jo valmiina)? Ja miten saan CDex:n käyttämään LAMEa tuolla kyseisellä --alt-preset standardilla? Olen käyttänyt tähän asti asetusta r3mix, senhän saa CDex:ssä suoraan dropattua valikosta.

    Voiko CDex:ään mielestänne luottaa Standard Ripping Modessa vai missä modessa sitä pitäisi käyttää että se toimisi samalla tavoin kuin EAC secure modessa (kuten EAC+LAME guidessa käsketään käytettäväksi)?
    Vai olisiko järkevää vain rohkeasti siirtyä käyttämään tuota EAC+LAME yhdistelmää ja jättää CDex (GUI ei ole tärkeä - kunnollinen rippaus menee etusijalle)?

    cd-rw.org mainitsi --alt-preset standardin tulleen todetuksi äänenlaadullisesti parhaaksi vaihtoehdoksi hakaten esim. --r3mixin - miksi r3mix:lle on sitten oikein saitti omistettu jossa todistellaan kuinka se olisi paras mahdollinen preset (tai tällaisen kuvan olen saanut) - vai onkohan kyseessä sittenkin vain mielipide (toinen pitää standardista ja toinen r3mix:sta)?

    Ja lopuksi; kannattaako enää edes "taistella" LAME:n kanssa vai siirtyä käyttämään OGG Vorbista kun tuo versio 1.0:kin viimein tuli ulos? Ymmärtääkseni OGG Vorbisia on helpompi "säätää" valitaan vain quality - siksi kysyisinkin mikä OGG Vorbisin quality sitten vastaa LAME:n --alt-preset standardia (jos noita nyt voi jotenkin yhtään suoraan verrata)?

    Lopuksi; mitä soitto-ohjelmaa suosittelisitte MP3:lle ja OGG:lle (voiko noin sanoa?-), käyttöjärjestelmä Windows XP Professional. WinAmp ajanee asiansa kumpaisenkin osalta hyvin - mutta onko vaihtoehtoja?

    Kiitos jo vastauksista!

    Ihminen on sokea; löytyi jo parit vastaukset nenän edestä :) EAC:han siis on ohjelma varustettuna GUI:lla (screenshottien perusteella melko nätillä vielä).
    EAC:n kanssa onnistunee myös OGG Vorbisin käyttö helposti, otaksun?
     
    Moderaattorin viimeksi muokkaama: 29.07.2002
  2.  
  3. Khauron

    Khauron Moderator Ylläpitäjä

    Liittynyt:
    09.01.2002
    Viestejä:
    1,112
    Kiitokset:
    2
    Pisteet:
    68
    --alt-preset sisältää samanlaisia switchejä kuin --r3mix. Se ei kuitenkaan sisällä bitratea, minkä takia siitä on tullutkin todella suosittu käytössä. Eli tällä hetkellä sanotaan, että "--alt-preset standard" -switchillä saat parempaa jälkeä kuin --r3mix:lla. Näin ainakin r3mix:n forumeillakin sanotaan. Eli oikeastaan --alt-preset on tullut korvaamaan --r3mix:n.

    --alt-preset standard ei kuitenkaan sisällä sitä korkeiden äänien filtteriä (19.5 kHz lowpass), joten esimerkiksi hyvin kirkasta musiikkia tehdessä (ooppera, klassinen) kannattaa käyttää vieläkin parempaa laatua antavaa --alt-preset insane -switchiä. Tai sitten tuota --r3mixiä joka säästää tilaa inan tuohon insaneen verrattuna.

    Itse olen käyttänyt vaihtelevasti noita kahta asetusta, mutta leffoissa olen pitänyt --alt-preset standard:a. --r3mix selvästi tunnistaa paremmin tyhjät kohdat antaen niille bitraten 32. Tuotakin siis voisi kokeilla.

    --r3mix on paljon vanhempi kuin --alt-preset. Eli vasta Lamen versiosta 3.9 on tuo --alt mukana kulkenut. --r3mix on ollut ainakin versiossa 3.5. Tuon takia tuota vieläkin käytetään ja moni ei osaa tuosta luopua. Sitä ollaan myös tweakkailtu joka versiossa paremmaksi ja paremmaksi, joten syytä sen poistamiseen tuskin on.

    Lamen kanssa ei koskaan ole ollut mitään taistelua, mutta itse en ainakaan vielä luovu siitä. OGGin taitaa olla tuo quality-asetus 3 vakiona ja tämän sanotaan tekevän samaa laatua kin Lamen. Itse en tähän usko vaan käyttäisin tasoa 4 - 5. Odotan OGGilta vielä parempaa ja nopeampaa versiota; tuo 1.0 ei riitä minulla varsinkin kun tuki formaatille on vielä riittämätön.

    Winamp on yksinkertaisesti paras. Itse käytän vielä 2.X -pohjaisia versioita, mutta kannattanee alkaa tutustumaan 3.X -sarjaan. Pieniä muutoksia ja itse olin ainakin hukassa uuden playlist-editorin kanssa. Sonique on yksi vaihtoehto ja varmaan kaikki soitto-ohjelmat toimivat sen OGGin DirectX-palikan kautta. Joku DirectShow-komponentti se oli...

    Ja EAC on GUI:lla varustettu. Ja siinä onnistuu samanlaisesti ulkoisten kooderien käyttö kuin CDex:kin. Helposti siis.
     
  4. deep.blue

    deep.blue Guest

    Eilen tuota EAC:ta sitten kokeilin ensimmäisen kerran eikä homma ruvennut luistamaan; wizard tunnisti CD-aseman HP CD-Writer+ 9300:ksi (malli on tarkasti 9310) - no siitä sitten tuota rippausta yrittämään ihan kunnon Audio CD:llä (eilen ostettu, naarmuja ei ole); asetukset säädin AD:n EAC+LAME -guiden mukaan. Muuten ei ongelmia mutta EAC näyttää lukevan ensimmäistä trackia 47 minuuttia. Missäköhän olen mennyt pieleen?

    Tuon uudemman betan asennus ei sitäpaitsi aivan seurannut samaa kaavaa kuin ohje; sain kuitenkin wizardin etsimään tuon LAME.exe:n mutta se piti käydä vielä tuolta asetuksista vääntämässä päälle; muuten EAC tuntui käyttävän defaultina WMA:ta.

    Tuottavatkohan --alt-preset standard ja --alt-preset insane kuinka erikokoisia tiedostoja? Tämähän tietysti riippuu osaltaan musiikkilajista. Onko kokoero lopulta kovin merkittävä? Leffoissa sillä nyt varmaankin on väliä kun ääniraitaa tulee se 1,5-2,5h.
    No kokeilemalla tuokin tietysti selviäisi.

    Pitää palailla asiaan kunhan pääsee mökiltä pois ensi sunnuntaina.
     
  5. Khauron

    Khauron Moderator Ylläpitäjä

    Liittynyt:
    09.01.2002
    Viestejä:
    1,112
    Kiitokset:
    2
    Pisteet:
    68
    Älä anna EAC:n etsiä jostain tietokannasta parhaita asetuksia asemallesi, vaan mene siihen kohtaan josta saat määrätä ne itse (Drive options). Sitten vain CD pesään ja detect features for my drive. Minuutti pari menee ja asetukset tulevat kuntoon.
    Johtuneeko tuosta sitten...

    Jos leffan tekee --alt-preset standard tai insane:lla, niin kokoeroa voi paukkua välillä aika raakastikin. Siksi on hyvä kokeilla välillä tuota --r3mix:ä koska se tekee megaa per minuutti ennakoitavempaa jälkeä.
     
  6. deep.blue

    deep.blue Guest

    Pistinpä EAC:n detectaamaan nuo aseman featuret; aikaa meni noin 2 sekuntia (toimikohan tuo oikein?) mutta nyt EAC lukee levyt jo kohtuullisessa ajassa (lukee noin minuutin neljän minuutin pituista raitaa).

    Tuo bitrate säätö tuolla compression optionseissa vain mietityttää; vaikuttaako se mihinkään jos siitä valikosta droppaa bitraten? Laatikossa lukee 192 kbps mutta default-asetuksilla EAC tekee VBR-tiedostoja joissa näyttäisi käytettävän alhaisimmillaan 128:aa kbps:ää. Pitääkö tuo alhaisin bitrate vain sitten tunkata tuohon command lineen suoraan (siellä näyttäisi lukevan 128 alkupuolella)?
     
  7. Khauron

    Khauron Moderator Ylläpitäjä

    Liittynyt:
    09.01.2002
    Viestejä:
    1,112
    Kiitokset:
    2
    Pisteet:
    68
    Kirjoita siihen command lineen "--alt-preset standard" niin saat loistavaa VBR-laatua ihan sopivissa tiedostonkoissa.
     
  8. usvis

    usvis Member

    Liittynyt:
    13.08.2002
    Viestejä:
    7
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Asensin EAC:n + Lamen ja hyvin tuntuu pelittävän muuten, mutta hitaus hieman häiritsee. Kyseessä oli CD jossa on 1 n. 60 min. pituinen raita. EAC luki levyä n. 3x - nopeudella, eli sen 20 min., mutta Mp3 - koodaus lamella kesti reilun 2 tuntia. 2,5 tuntia/60 min. Mp3:a on kyllä vähän turhan hidasta meininkiä, mun mielestä. Asetukset pitäs noissa olla ihan täälä neuvotun kaltaiset.

    Eli onkos tää ihan normaali vauhti vai mikä mättää...?
     
  9. Khauron

    Khauron Moderator Ylläpitäjä

    Liittynyt:
    09.01.2002
    Viestejä:
    1,112
    Kiitokset:
    2
    Pisteet:
    68
    No millä asetuksilla teit sen? --alt-preset standard olisi se paras ja suositelluin. Tästä näkee myös play/CPU -asetukset ja ETAn ynnä muut tiedot...?

    Millainen kone sinulla? Prosessori ja muisti?

    Riippuu myös biisistä kuinka paljon kestää. Ainakin osa noista flageista kurkkii millainen biisi on ja käyttää vähän erilaisia menetelmiä koodaamiseen = pidempi aika.
     
  10. usvis

    usvis Member

    Liittynyt:
    13.08.2002
    Viestejä:
    7
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Taisin laittaa configuration wizardissa "USE RECOMMENDED SETTINGS", siihen Lame settingseihin (jotain alt preset soopaahan tällöin sinne command line optionsiin ilmestyy). Oisko siihen siis kannattanu laittaa se 'standard settings'? Eli 192, high quality VBR:ää tein, enkä muutellu muita asetuksia mitenkään. Vai vaikuttaako noi nyt siihen nopeuteen millään lailla ylipäätään?

    Kone on kyllä aika mopo 450Mhz AMD & 320 megaa muistia.

    No joka tapauksessa, oon käytelly aikasemmin täälä parjattuja Audio Grabberiä & catalystia ja ihan eri nopeudella on kyllä syntyny valmista (kökköä?) tuollakin mopolla. (lue: 5 kertaa nopeammin)

    Biisi (levy) jolla testasin, on siis 60 minuuttia pitkä ihmepläjäys, joka sisältää kyllä ihan laidasta laitaan tavaraa. Näytti toi bitrate heilahtelevan ihan siellä koko akselilla 32 - 320.

    On vaan vähä turhan hidasta jos täyspitkän CD:n rippaamiseen menee parhaimmillaan 3 tuntia. No pitänee vielä testailla muillakin levyillä.
     
  11. GodFinger

    GodFinger Regular member

    Liittynyt:
    08.05.2002
    Viestejä:
    131
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    EAC:iin, siihen kohtaan mihin voi laittaa omia koodekin asetuksia, kannattaa laittaa PELKÄSTÄÄN --alt-preset standard
    ja eikä mitään muuta. Itsellänikin oli tuo recommended settings aluksi, mutta kun laittoi pelkästään tuon altin, niin nopeutui...
     

Jaa tämä sivu