Tahtoisin tietää, että kuinka kauan CD-levyssä tallennettu data pysyy halussa. Nyt en puhu mistään kotona poltetuista CD-levyistä vaan kaupasta ostetuista musiikki äänitteistä. Tiedän, että CD-levyllä olevan datan pysyvyyteen vaikuttaa monet seikat esimerkiksi sen säilöminen ja kuluttaminen. Jos äänitteitä kohtelee hyvin, ja soittelua harrastetaan harvemmin("harvemmin" saat määritellä itse, niin kuinka monta vuotta olisi odotettu datan säilymisaika? Itse olen kuullut puhetta n. 20-100 vuodesta. Tosin tuota 100-vuotta kukaan ei ole pystynyt todistamaan, mutta sehän on arvelu, koska CD tuli joskus 80-luvulla. Muuten. Onko tuo poltto tekniikka kuinka paljon parempi nyt 2000-luvulla kuin 90-luvulla, vai ollaanko edistystä tehty enemmän CD-levyn laadussa, joten onko 90-luvulla tehdyn CD-äänitteen säilyvyys huononpi kuin 2000-luvulla tehdyn? En keksinyt parempaa paikkaa minnekkä tunkea tämän viestin.
Verbatim väittää itse poltettavien levyjen musteen kestävän vanhennustestien perusteella 100 vuotta. Eräällä puolitutulla olivat tehdaspolttoiset levyt kestäneet veneessä (merellä) linnunpelättimenä puolisen vuotta, ennen kuin metallointi katosi kokonaan. Eli totuus lienee jossain sillä välillä. Jo 80-luvun lopulla Hifi-lehdessä oli juttuja hapettuneista, osin toimimattomista, levyistä, joissa lakkaus oli pettänyt. Eivätkä ne kaikki olleet edes mitään halpistuotantoa. Eli kestävyys riippuu myös tehtaasta ja vaihtelee varmaan jonkin verran myös tuotantoerittäin ja jopa yksilöittäin. Soittaminen ei CD-levyä taida kuitenkaan kuluttaa. Jos levy (erityisesti sen huonommin suojattu etikettipuoli) ei naarmuunnu, eikä levyn suojalakkaus halkeile tai ole viallinen ja levyä säilytetään oikein (ei liian kuumassa eikä auringon UV-säteilyssä), uskoisin itse sadan vuoden olevan lähellä totuutta.