Moi! Mulla ois tässä kannettava,jossa on aika 3 osiota. C D ja E. C ja D ovat samalla kovalevyllä ja D toisella kovalevyllä. Asensin XP:n D:lle ja huomasin ettei siinä toiminut kunnolla ajurit ym, niin poistin sen sitten winxp:n levyllä "poista osio". Ja se jäi alustamattomana sinne. Noh, ongelmana on se, että koneeni boottaa aina D:ltä ja näin ollen en saa auki vistaa, joka on asennettuna C:lle. Koska ne ovat samalla kovalevyllä, en voi muuttaa boottijärjestystä. Ja mulla ei ole vistan levyä, ja acerilta ei löydy edes netistä hääppöisiä ajureita. -.- Mitä voisin tehdä tässä tilanteessa? Apua? Pitäisi saada boottimaan osiolta C, kun nyt se boottaa osiosta D ja sanoo: "Winxp ei aukea.. koska tiedostoa xxxx.dll tjtn ei löydy". Aika pulassa oon.
Kone ei voi bootata D-osiolta, jos se on poistettu. Kone boottaa aina aktiiviselta osiolta. Vain primääri osio voi olla aktiivinen. Asennettuasi XP:n D-osiolle, se muutti C-osion boottisektorin xp/2000 tyyppiseksi. Oikeastaan biosin kautta kone boottaa nyt C-asemalta, josta se löytää XP:n boottisektorin ja sitä kautta käynnistys etsii (XP:n) boot.ini tiedoston, jossa on viittaus D-asemalle. (tarkoitus ei ole saivarrella, ajatukseni vain kulki tätä rataa) Vika saadaan siis korjatta palauttamalla C-osion boottisektori Vistan boottisektoriksi. Joko komennolla Asema:\boot\Bootsect.exe –NT60 All Asema on esimerkiksi DVD-asema. bootsect tai Bootrec /fixboot bootrec Bootrec toimii Vistan palautusympäristössä eli WinRE:ssä. Bootsect.exe löytyy ainakin asennus-DVD:ltä. Vistan asennuslevyltä palautusympäristön (WinRE) komentokehotteesta tai käynnistämällä palautusympäristöön funktionäppäimellä (F10 ehkä) voi suorittaa jomman kumman komennon.
Ei ole vistan palautuscd:tä, kun acerin mukana ei tullut ollenkaan. Se ois itse pitänyt polttaa. Mitäs siis voisin tehdä? Kun komentoja en pääse kirjoittamaan. Asennanko XP:n ja siellä muutan?
Jos ei pääse F10 tai vastaavalla näppäimellä palautusympäristöön, niin voi asentaa XP:n ja ladata ohjelman EasyBCD. Tällä voi palauttaa Vistan bootin normaaliksi. ps. F10(?) näppäintä naputellaan käynnistyessä.
Sain toimimaan, luojan kiitos. Kiitos tosi paljon avusta. Nyt eikun säätämään muiden ongelmien kanssa.