Tämä nyt voisi ehkä mennä osittain myös tuonne p2p keskusteluun, mutta pistetään tänne. Siirtäkööt modet mikäli katsovat tarpeelliseksi.. Eli ajattelinpa tässä että kuinkahan laitonta mahtaa olla ns. bootleg äänitteiden/videoiden vaihtelu netin välityksellä.. (bootleg = luvaton äänitys/videointi artistin esiintymisestä, ei julkaistu levy-yhtiön toimesta) Noitahan ei suojaa mikään tekijänoikeuslaki, koska ko. tallenteita ei ole virallisesti julkaistu, mutta toisaalta nuohan ovat jo alkujaan laittomia. Ainakin ennenhän itse artistit olivat melko suopeita bootleggeja kohtaan, niitä liikkui vaan fanejen keskuudessa ja vaihtelu tapahtui postin välityksellä. Nuohan eivät ole koskaan sinällään vaikuttaneet virallisten levyjen myyntiin ja olleet tosiaan vaan fanejen hommia ja vaikeasti saatavilla. Nykyäänhän tämäkin on muuttunut kun esim. p2p verkoista noita kyllä saa ja ne tulevat eteen muillekin kuin bändejen vannoutuneimmille faneille. Rupesin nyt tässä sitten miettimään että kuinka laitonta noiden vaihtelu loppupeleissä on..? Sehän on tietenkin tuomittavaa että teet itse tallenteen jostakin keikasta, mutta mikäli et kuitenkaan ole moiseen sortunut niin kuinkahan on.. Voisin kuvitella että näiden kohdalla ainakin se jakelu on laitonta, mutta kuinkahan lataamisesta pystyy mitään sanktiota tulemaan, tiedä häntä...
Itse olen miettinyt aivan samaa, nimittäin juuri p2p verkoista löytää näitä ennen julkaisemattomia bootleggejä eikä niitä mistään muualta oikein saa. Musiikki miehelle tärkeitä
Jep. Itse en ole ainakaan vielä kuullut että noista olisi jotakin sanomista tullut.. Tiedä sitten kuinka monia nuo edes loppujenlopuksi kiinnostaa, tahtoo aika usein bootlegeissa se äänen-/kuvanlaatu olla aika heikkoa.
Onhan suurimmassa osassa bootlegeistä huono äänen/kuvan laatu, mutta tosiaan joskus löytyy tosi mielenkiintosta materiaalia mitä mistään muualta ei sais, laillisuudesta ei tietoa. Eihän se lataajan niskaan voi kaatua millään, sen enempää kuin minkään muunkaan lataaminen..
Noistahan on ollut mediassa asiaa. Eikös viimevuonna suomessa peräti kaksi bootlegien levittäjää saanut tuomionkin. Lisäksi kannattaa muistaa, että on olemassa bootlegejä ja "bootlegejä". Eli osa artisteista on antanut luvan konserttien taltiointiin ja tällaisia nauhoituksia ei pitäisi sekoittaa bootlegeihin lainkaan. Bootlegeillähän tarkoitetaan nauhoituksia joita myydään. Esim Anttilassa oli myynnissä useiden artistien bootlegejä - näihin on viitattu täälläkin keskusteluissa. Uuden lain tultua voimaan näiden ns. faninauhoituksienkin pohjalta teostolla tms on lienee mahdollisuudet nostaa kanteita helpommin?
Suomen (uudenkin) tekijänoikeuslain mukaan, esiintyvän artistin kuvaamiseen/äänittämiseen tarvitaan artistin lupa. Toisaalta "laittomien" teosten maahantuonti tai imuroiminen omaankin käyttöön on nykyisin kielletty. Itse tulkitsisin tuon kyllä niin, että oikeiden bootlegien vaihtaminenkin olisi kiellettyä.
Joo no asian voi nähdä monelta kantilta. Toisaalta laillisestihan noita et mistään saa, eli sinällään tuo ei ole pois sen enämpää bändiltä, levy-yhtiöiltä kuin teostoltakaan. Omasta mielestäni noiden julkinen jakaminen täysin tuntemattomille ei ole suotavaa (esim. pitäminen bootleggeja kokoajan jaossa dc++:n kautta) Sitten on asia ihan erikseem jos tutut vaihtelevat noita keskenään 1:1 periaatteella. Tiedä häntä.