[bold]Mikä emolevy ?[/bold]

Viestiketju PC:n rautaan liittyvä keskustelu -osiossa. Ketjun avasi hanski41 16.09.2005.

1. hanski41

hanski41 Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Ostin eBay:stä 2 prosessoria: AMD ATHLON 64 3200 2.2 GHz 754 PIN 512KB CPU ja AMD ATHLON 64 3400 2.2 GHz 754 PIN 1MB CPU. Minkä emon ostaisin ? Minulla on tarkoitus ostaa myös toinen erittäin hyvä näytönojaaja. Mikä se voisi olla ?

2.  
  3. Jebuss

Jebuss Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
  4. hanski41

hanski41 Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Joo, kiitti katsoin noita eri " romuja " mutta saan ilmeisesti eBay:stä halvemalla tuon näytönohjaajan. Tosin se on yksi tärkeimistä komponenteista tässä koko paketissa. Käytän nimittäin StudioMax 7 n.90 % ajastani kun olen tietokoneella. Sitten meninkin metsään tuon emom kanssa. En nimittäin tiedä yhtään mitään tästä " hardware " jutuista.

Löysin kyllä noita emolevyjä liiankin kanssa mutta mikä niistä olisi se minun tarpeisiin sopivin ? Niinkuin sanoin teen hommia AutoDesk:n softilla ja ne vaatii kyllä koneelta aika paljon. En kuminkaan haluais sijottaa emolevyyn kovin paljon max 150 €, koska minun on ostettava vielä kovalevy. Tosin minulla on Maxtorin ATA HD 250 GB mutta en tiedä voinko käyttää sitä AMD 64 kanssa.

Kertoisitko mikä emo minun kannattaa ostaa ?? Kiitti

5. Bluekkis

Bluekkis Active member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    Emoksi suosittelen jotain nForce3 250 pohjaista ratkaisua (huom ei vanhempaa 150 mallia). Itselläni on MSI K8N Neo platinum ja toimii vallan mainiosti.

6. Fidelaar

Fidelaar Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Ei mitenkään oudosti, mutta tarkoitus ostaa toinen erittäin hyvä näytönohjaaja... (radeon 9500 erittäin hyvä?)... että kyl nuo on eri "romuja"...

7. akukalle

akukalle Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    tämä on nyt typerä kommentti mutta menit aika metsään ostaessasi 754 kantasen prossun 939 kanta olisi tuonut emoon paremman päivittämis mahdollisuuden

8. eduard0

eduard0 Active member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    Kun nyt mainitsit että ostit 2 prosessoria, niin jäin miettimään että oletko kokoamassa kahta eri konetta, vai oliko tarkoituksenasi kenties käyttää molempia samassa koneessa? (Tuokin lienee mahdollista, ja joissakin ammattiohjelmistoissa, kenties StudioMaxissakin saadaan oikeaa hyötyä siitä?)

PS. On muuten aika epätyylikästä yrittää käyttää omaa viestiä korostavia tageja otsikossa. ;)

Viimeksi muokattu: 16.09.2005
  9. Bluekkis

Bluekkis Active member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    Ei ole mahdollista, ei s754 prosessorille eikä s939 prosessorillekkaan. AMD:n puolelta vain 2xx ja 8xx sarjan opteronit toimivat useamman prosessorin emoissa ja menevät s940:een.

10. hanski41

hanski41 Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Yep, huomasin että tuli valittua väärä kanta tuohon prosessoriin. Mutta ehkä saan myytyä toisen prossun jossa L2 514 KB ja sitten joskus vaihdan 939 kantaan sen toisen. Liian paljon tietämistä minulle näissä " hardware " jutskuissa. En siis aio koota kun yhden koneen koska minulle on tämä vanha kone jossa: ADN Athlom 2500+, Kingston 2x 512 MB CL25 PC3200, Asrock K7S8X, Radeon 9500, Maxtor 250 GB ATA, NEC combo CD/DVD, Hitachi 17 ".

Tuo MSI K8N Neo platinum emo kuulostaa ihan ok ja sen saa jopa reiluun 100 €. Tarkastan vielä eBaystä jos sais vähän halvemmalla. Kiitti sinulle " Bluekkis ".

Radeon 9500 siis hyvä, ok mutta käykö se tähän kokonaisuuteen ? Eli toimiiko se AMD 64:lla ?

Sitte vielä toimiiko tuo Maxtor 250 GB ata AMD 64 kanssa. Jos ei niin mikä olisi kohtuuhintainen 200 GB SATA HD ?

p.s. sorry toi otsikko juttu. En tiennyt sitä ja oli " epätyylikäs ". Ei toistu.

11. FORWARD

FORWARD Active member

Kiitokset:
    18
    Pisteet:
    68
    Miksi ostit sitten 2 prosessoria? Saitko toisen puoleen hintaan...?;)

Viimeksi muokattu: 16.09.2005
  12. hanski41

hanski41 Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    No em tiedä 1/2 hintaan mutta se oli itseasiassa vahinko. Olin jo voittanut siitä huudon mutta sitten huomasin tämän toisen vähän nopeamman( toivottavasti )ja huusin sekin sitten itselleni. Tarkoitus on myydä se missä on L2 152 KB.
    Olisitko kiinnostunut ostamaan sen ??

13. perhana

perhana Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Emolevyksi kannattaisi ennemmin ostaa MSI K8N Neo3-FSR koska siinä on paikka sekä agp että pci-e näytönohjaimelle, jolloin pystyt käyttämään siinä nyt aluksi tuota vanhaa radeon 9500 näytönohjaintasi, ja sitten myöhemmin voit vaihtaa siihen uuden pci-e näytönohjaimen.
    http://msicomputer.co.uk/products.aspx?product_id=703542

Tuota löytyy ainakin Beestingiltä pikkuisen alle 70 eurolla.

Vanhasta koneesta pystyt käyttämään muistit, kiintolevyn, näytönohjaimen, cd/dvd aseman ja kotelon virtalähteineen, eli joudut ostamaan ainoastaan emolevyn ja prosessorituulettimen, ellei ostamissasi prossuissa tullut tuuletinta mukana.

Vanha kiintolevysi tosiaan käy, sen soveltuvuudella ei ole mitään tekemistä prosessorin kanssa.

14. FORWARD

FORWARD Active member

Kiitokset:
    18
    Pisteet:
    68
    En ole nyt ostamisaikeissa; olen enemmän kiinnostunut(kuten kai useimmat) s 939 prossuista sitten, kun oston aika koittaa...

Taitaa olla muuten 512 kb eikä 152 vai?

15. hanski41

hanski41 Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Kiitti " perhana " joo taidankin ostaa tuon MSI K8N Neo3-FSR emon. Ja loput romut siirrän sitte vanhasta koneesta( tästä ). Minulla on muuten nyt Asrock K7S8X emolevy ja en saa biossia päivitettyä ja kone on ihan tukossa. Olisko joku viisas joka voisi neuvoa minulle miten se käy ??? Käyttöjärjestelmä minulla on windows 2000 pro.

16. pkaksp

pkaksp Moderator Ylläpitäjä

Kiitokset:
    53
    Pisteet:
    128
  17. Bluekkis

Bluekkis Active member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    Tuon K8N Neo3-FSR emon AGP portti on haksoroituja PCI portteja että en suosittelisi AGP näytönohjaimen käyttöä siinä, paitsi jos ei aio pelata.

18. perhana

perhana Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Onko Bluekkiksella omakohtaista kokemusta tuosta MSI:n AGR/AGP paikasta vai mihin väite perustuu?
    Itselläni ei kyllä tosiaan kokemusta eikä tarkempaa tietoakaan siitä ole, mutta emolevyn speksien mukaan sen pitäisi radeon 9500 kortin kanssa toimia normaalisti 8x nopeudella.
    MSI:kään ei kyllä takaa sen toimimista nopeammilla radeon korteilla kuin tuo 9500, mutta koska nyt kyseessä onkin juuri se kortti, niin en usko että se pelaamiseen soveltuisi kovin hyvin enää muutenkaan.

Eli jos koneesta pelikone halutaan, pitäisi siihen kuitenkin ostaa uusi näytönohjain, ja siihen tuon emolevyn hyöty juuri perustuukin että siihen pystyy myöhemmin laittamaan kunnollisen pci-e näytönohjaimen.

19. Bluekkis

Bluekkis Active member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    Ei ole omakohtaista mutta ei vaadi paljoa päättelykykä kun emolevyssä on nForce4 piirisarja... nF4 ei tue natiivia AGP:ta.

20. hanski41

hanski41 Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    hey...come on guys... ei ollut tarkoitus että tässä aletaan väitteleen. Niin ja minähän tässä olen se " tollo " ;-) Olen lukenut ohjeet Asrockin sivustoilta miten ko. emo:n bios päivitetään, windows 200 pro, ollessa kiäyttöjärjestelmä. Ei onnistu minulla koska näyttöön tulee" ??? missing xxxx " joten se siitä. Minulla ei tosiaankaan ole aikaa( kiinnostusta kylläkin )tämmöisiin, emo toimii tai ei. Jos jälkimmäinen niin ostetaan uusi emo joka toimii( ja kysellään täällä neuvoja )ja taas työt luistaa.

p.s. osaan pelata pasianssia windowsissa, linuxissa en mitään. Teen elääkseni " environments ja creatures for the games ".

että semmosta

Kiitti kaikille... kyselen taas ;-)

Hannele

21. FORWARD

FORWARD Active member

Kiitokset:
    18
    Pisteet:
    68
    Etkös tiedä,että täällä aletaan väittelemään kaikesta,mistä vain on mahdollista väitellä?;)

Olen muuten kuullut samaa,että tuo ko piirisarja ei kykenisi ainakaan natiiviin AGP väylään...ainoa taitaa vieläkin olla tuo Asrockin uusin emo,joka perustuu sitten taas toiseen piirisarjaan ja on vain s 939 prossuille...kaipa tuossa MSI:n emossa agp-kortti toimii,mutta kai hitaammin kuin normaalisti...nämä teoretisointeja toki vain...:)

MItä tarkoittaa kone "tukossa"; ei vastaa käyttäjän komentoihin,vai ei toteuta/toteuttaa hitaasti ne? Voi olla muukin syy kuin bios...

Viimeksi muokattu: 17.09.2005

Jaa tämä sivu