Bluetooth peliohjaimet

Viestiketju Android -keskustelu -osiossa. Ketjun avasi Raattis 12.08.2011.

1. Raattis

Raattis Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Terve,

Olen aikeissa ostaa Android puhelimen, eikä minulla ollut mitään erityisiä kriteerejä sille, joten päätin, että olisi kiva, jos sillä voisi pelata porukassa pelejä.

Päädyin LG Optimus 2X:ään, koska se on nykyään halpa (350€), siinä on HDMI-out ja tarpeeksi tehoa PS1-emulaattorin pyörittämiseen.

Nyt viimeinen kysymysmerkki on langaton peliohjain. Olen googlettanut pitkään ja hartaasti aiheesta, mutta mistään ei ole löytynyt oikein miellyttävää vastausta.

PS3-ohjaimen voi yhdistää maksullisen ohjelman avulla Android puhelimeen, jos bluetooth-versio tukee sitä (CyanogenModin asennus hoitanee tarvittaessa tämän ongelman). En vaan satu omistamaan PS3:a, joten minulla ei myöskään ole PS3-ohjaimia. Aidot maksavat 35€/kpl, enkä tiedä toimivatko tarvikeohjaimet tämän maksullisen ohjelman kanssa. Lisäksi yhdistäminen vaatii tietokoneen ensimmäisellä kerralla per ohjain.

Wiimoten kytkemiseen on monta luotettavaa ja ilmaista ohjelmaa, mutta en halua raahata kahta kaksiosaista Wiimotea joka paikkaan, enkä löytänyt Wii:lle tarvikeohjainta, joka ei tarvitsisi Wiimotea toimiakseen, sikäli mikäli ne muutenkaan toimisivat näiden ohjelmien kanssa. Enkä sen puoleen (enää) omistaa myöskään Wiitä tai Wiimoteja.

MSI:n Bluetooth Gamepad on loppu kaikkialta, enkä tiedä tukeeko sen yhdistämiseen käytettävä ohjelma kahta kapulaa yhtäaikaa. Kaiken kukkuraksi se on aivan uskomattoman ruma.

Mahdollinen kompromissi olisi antaa bluetooth-ohjain P2:lle ja P1:lle onscreen kontrollit, mutta tässä on lukuisia huonoja puolia mm. HDMI-piuhan pituus ja onscreen-kontrollien huonous.

Onko kellään aiheesta kokemuksia tai suosituksia? Ajatuksena on siis mahdollistaa moninpeli telkkarin kautta, joten Xperia Playn kaltaiset ratkaisut eivät käy laatuun.

2.  
  3. johku12

johku12 Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Luultavasti kaikki bluetoothia tukevat ohjaimet ovat yhdistettävissä androidiin jollakin keinolla, ainakin wiimote ja ps3 ohjain. Itse en ole mistään lukenut että saisi enempää kuin 1kpl ohjaimia kerralla yhdistettyä

4. Raattis

Raattis Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Itsekin kuvittelin näin, mutta ainakin Wiimote ja PS3-ohjain tarvitsevat ohjelman, joka tukee niitä. Eikä ainakaan PS3-ohjaimen yhdistäminen ole aivan mutkatonta - ilmeisesti se käyttää jotain custom protokollaa tai tyhmennettyä bluetooth-sirua.

Tälläkin yleispätevän oloisella ohjelmalla on erittäin lyhyt tuettujen laitteiden lista. Tiedän tosin, että sillä on myös mahdollista yhdistää Wiimote. Ehkäpä tuki tarkoittaa vain valmiita keylayoutteja.

En tiedä yleisesti, mutta ainakin PS3-ohjaimia on mahdollista yhdistää jopa 4 kappaletta kerrallaan: Sixaxis Controller - "Up to four Sixaxis and DualShock 3 controllers supported at once"

Tällainen Bluetooth-näppäimistö tuli vastaan. En vaan usko, että tuollaisella pelituntuma voisi olla mitenkään erityisen hyvä.

Sitten on vielä iControlPad, joka on hyvin tuettu, mutta maksaa mansikoita länsimaisen alkuperänsä vuoksi.

Alkaa vaikuttaa siltä, että PS3-ohjaimet olisivat paras vaihtoehto. Ainakin niissä riittää akkua, eikä niitäkään tarvitse ensimmäisen yhdistämisen jälkeen liittää uudelleen. Aika monelta kaverilta löytyy PS3-ohjaimia, joten ehkä pärjään yhdellä ja oletan, että joku muu tuo kakkosohjaimen.

EDIT: Tai sitten käytän USB Joystick Centeriä. Omistankin jo tuollaisen Dual PSX -adapterin. Sitten ei vaan voi ladata puhelinta pelatessa. :(

Viimeksi muokattu: 14.08.2011

Jaa tämä sivu