Ongelma blu-Ray videoiden ääniformaattien pakkaaminen.

Viestiketju Yleistä keskustelua digitaalisesta videosta -osiossa. Ketjun avasi Bream 14.12.2020.

  1. Bream

    Bream Regular member

    Liittynyt:
    12.09.2004
    Viestejä:
    402
    Kiitokset:
    4
    Pisteet:
    28
    Olen n. viikon ajan testannut Blu-Ray elokuvien ääniformaatteja (AAC, AC3 ja DTS) sillä seurauksella että ääneen muodostuu outo ns. varjoääni alkuperäisen äänen alle. Sitä ei kärsi kuunnella. Testasin samaa asiaa PCM-ääniformaatilla, jolloin ei enää samaa ongelmaa esiinny, koska PCM:ää voi huoletta pakata, koska se on Lossless plaatua, jota esim. käytetään Audio CD-levyissä. Kaiken edellä kerrotun johdosta tulin siihen päätelmään (olettamuksella), kun pakkkan 50 gt:n tai 25 gt:n Blu-Ray elokuvan 8 gt:n kokoon, eli vääristääkö se uudelleen pakatun äänen omituiseksi, sietämättömäksi taustakurinaksi. Jos jollakin on asiasta parempaa tietoa, niin kaikki asiaan liittyvä lisä informaatio on tervetullutta. Kiitos.
     
  2.  
  3. WinLix

    WinLix Active member

    Liittynyt:
    22.02.2018
    Viestejä:
    855
    Kiitokset:
    136
    Pisteet:
    53
    Ei vääristä merkittävästi jos bittivirran laittaa riittävän suureksi. Tosin itse kopioisin leffat 1:1 laadulla kovalevylle vaikka ne tilaa viekin joka on tosin nykypäivänä halpaa. Pysyy laatu samana.
     
  4. Bream

    Bream Regular member

    Liittynyt:
    12.09.2004
    Viestejä:
    402
    Kiitokset:
    4
    Pisteet:
    28
    En ole huomannut kuvan laadun kärsivän, vaikka olen pakannut videon 8 gt:n kokoiseksi. Jos kopioisin rainat 1:1 laadulla, vastaan tulee tilan riittävyys, jolloin pitää hankkia suurempi kiintolevy. Se maksaa. Jos rainan koko on esim. 25 gt, tarkoittaa se sitä että 4 tb:n kiintolevylle niitä mahtuu 160 rainaa. 8 gt:n kokoon pakattuja rainoja mahtuu 4 tb:n kiintoleylle 500! Tilan ja kapitaalin säästö on merkittävä, kun pakkaa rainat 8 gt:n kokooon. UGH!
     

Jaa tämä sivu