Olen yrittänyt lukea eri artikkelejä mutta vieläkin on epäselvää. Eli mistä saan tietoon mitä bios-versiota koneeni käyttää? jotkin sanoo että emolevystä? mistä sieltä? tai saako millään ohjelmalla sitä esille..emo levy on ainakin asus...kiitoksia etukäteen kaikille
nyt sain tiedot bioksesta..kiitos siitä..mutta päivityskään ei näytä onnistuvan.."bios tyyppi: award medallion,award-biosin tyyppi: award modular bios v.6.0 ja päivitys sivu: http://www.esupport.com/biosagent/index.cfm?refererid=40" eli mistä saan sen päivityksen? entä pitääkö olla joku flash?
Biosia ei kannata päivittää jos siihen ei ole pakottavaa syytä eli jos kaik toimii niin ei kannata. nimittäin jos päivitys homma epäonnistuu niiin emo saattaa pimentyä lopullisesti
Ongelma55: Kaiva tuosta samasta ohjelmasta emoleyvyn (motherboard) valmistaja ja malli ja pistä tänne niin joku kiltti ihminen pistää oikea latauslinkit.
Ostin 200gb kovalevyn ja se näkyy 128gb joten bios kannattaa päivittää?..emolevy on asus tuwe-m ja "biosin latausosoite www.asus.com/support/download/download.aspx..pitääkö se siis kummasta osoitteesta kopioida?
Jos BIOS näyttää levyn koon väärin niin sitten BIOS päivitys. http://www.asus.it/support/download/item.aspx?ModelName=TUWE-M&Type=All tuolta voi ladata BIOS kohdasta ohjelman ja päivityksen.
Kiitoksia tosta linkista .....tuota tuolla on 2 eri biosta jotka toimii emoni kanssa? eli TUWE-M BIOS 1002m ja TUWE-M BIOS 1003 ohan tuo 1003 vaan uudempi päivitys? eli periaatteessa mun on sama kopioida kumpi vaan melkeinpä? ja "Aflash V2.21 Utility to update the motherboard flash BIOS - (DOS" ohjelma kanssa? niin muuten mulla on kaks kovoa koneessa toinen tää isompi on tyhjä ja toinen lähes täynnä..tuhoutuuko sieltä tiedostoja päivityksen aikana?
Siis tietenkin laitat sen uusimman bios version eli sen 1003 version. Ja sen bios päivityksen tekemiseen tarvit siis juurikin sen aflash:in. Ja bios päivitys vaikuttaa vain emolevyyn eikä näin ollen tee mitään kovalevyillesi.
Tuli vielä ongelma..kun mulla on käytössä windows me..purkiin nuo tiedostot flashin ja päivityksen ja aukoin flashin..ja se sano jotain et käynnistetään ms-dos kehotteessa..en muista oikeen mutta sitten se ei sitten suostunut meneen ms-dossiin? vaikea selittää mutta onko se tossa windows me ongelma?
Siis ei tuota biosia päivitetä missään windowsissa vaan dos tilassa. Kehottaisin lukemaan ohjeet moneen kertaan miten tuo päivitys tehdään ennen kuin teet sen. Mutta nyt pienenä ohjeena. Sinun siis pitää päästä dos tilaan että tuo homma onnistuu. Jos sinulla on korppuasema niin tomi vaikka näin. Ota windowsissa suorita komento. Kirjoita siihen command. Sen jälkeen kirjoita msdos kehoitteessa format a:\s (korppu siis pitää olla tuossa vaiheessa sisällä). Näin saat mahdollisimman "puhtaan" boottilevyn (ei siis lataa mitään turhaa). Tuolla levykkeellä saat itsesi siihen tilaan missä bios päivitetään. Jos et osaa tästä vaiheesta pitemmälle itse niin lue emonvalmistajan ohjeita. Ellet ymmärrä niin lue uudelleen. Itse en tosin tiedä miten pitkälle tuo Windows ME tukee kovalevyjä ilman mitään siihen suunnattua patchia joten jos se vika siellä niin unohda tuo biosin päivitys. Ja varmuuden vuoksi tuohon agentin kysymykseen voitaisiin palata. Eli anna suora vastaus tähän. Kuinka isona kovalevy näkyy biosissa? Eli onko tuosta operaatiosta edes mitään hyötyä.
no se ongelma voi olla windowssissa? ainakin oon lukenu jostain että kaikki windowssit ei tule dossia jos oikein muistan...pitää koittaa hankkia tuo xp ja kokeilla asiaa sitten uudelleen....kovalevyni on 200gt siis iso...koneeni näyttää muistaakseni 128gt..eikö se pitäisi näyttää jotain 189gt?....eli bios päivitys ei ole turha
Elikkä luin enemmän tuosta aiheesta ja tarkempaa tietoa osaan antaa. Saadaksesi koko kovalevyn kapasiteetin käyttön tarvitset uusimman biosin (IDE 48-bit LBA mode tuki on se avainsana joka pitää olla). Lisäksi joudut vaihtamaan käyttöjärjestelmän joko Windows Xp:hen (vähintään sp1) tai windows 2000 (vähintään sp3). Kovalevyjärjestelmänä pitää lisäksi käyttää NTFS:ää. Juttua jos englanti taipuu tuolla: http://homepage.ntlworld.com/mosaddique/Working with Large Hard Drives.html
Juu näyttää etten saa lähiaikoina vielä ainakaan sitä windows xp:tä hommattua..mutta jos kopioin matskua tälle kovalevylle tuon 128gb (noin) mitä se näyttää niin sitten ku voin bioksen päivittää niin kone näyttää että tilaa tulee enemmän? eli mun ei tarvi pelätä että jotain häviää?..bioshan vaikutti vaan emolevyyn niinku jartar kertoi?
Voit rauhassa käyttää kovoa ja tallentaa siihen tavaraa. Sitten kun saat sen xp:n niin konvertoit vaan levyn ntfs muotoon ja otat lopunkin tilan käyttöön.
windows xp on nytten käytössä ja koitin ettiä tuota ntfs muotoa mutta tuloksetta..siis mistä sen saisin?