Vaihdoin biossista pienen asetuksen, joka taisi kuitenkin olla paha virhe. Nyt kone ei käynnisty Asuksen mainosta pidemmälle eikä edes biosiin pääse. Luin jostain että biosin alkuperäiset asetukset voi palauttaa muistitikun avulla. Miten tämä voisi onnistua?
Helpoiten palautat asetukset nollaamalla biossin joko emolevyltä löytyvällä cmos-jumpperilla, tai sitten ottamalla biossin pariston irti toviksi emolevyltä. Uudelleen käynnistyksen yhteydessä käyt biossista sitten lataamassa Load Default Settings ja tallennat ne.
itselläni oli kerran samanlainen ongelma. kokeile vaan kärsivällisesti käynnistää kone [bold]useamman kerran[/bold] ja jos/kun pääset biossiin asti, vaihda tekemäsi asetus takasin,tallenna ja poistu. eli kannattaa kokeilla tuota ennen biossin patterin poistamista.
Mielestäni Anttilan pakettikoneet, jos ovat HP:n tekemiä, antavat kovan vastuksen kaikenmaailman itsekasatuille kokoonpanopille ja BIOSkaan ei voi mennä pieleen, koska uunokaan ei pääse säätämään BIOSia. Näillä palstoilla jopa Modet antavat täysin harhaanjohtavaa tietoa kysyjälle. Kannattaisi ottaa järki käteen ja tsekata myös muita palstoja. Itse olen HP:n koneita parikymmentä vuotta rassaillut ja modet antavat täysin väärrää tietoa ko. koneísta.
Emolevyn käyttöohjeessa lukee että paristo pitää irrottaa ja sitten käyttää Clear RTC-RAM -jumpperia n. 5-10 sekuntia toisin päin. Tätä testaan, kun biossiin ei pääse vaikka oon käynnistäny koneen uudelleen ~50 kertaa.
Camee, mistä tulee tämä tieto Anttilan pakettikoneista tai HP:stä, viestiketjun aloittajahan ei sellaisista mitään puhunut? Ja mitä tulee siihen että "jopa Modetkin" antavat väärää tietoa, niin heidän tehtävänsä on valvoa keskustelualueen sääntöjen noudattamista, eikä olla sen enempää ammattilaisia kuin kenenkään muidenkaan. Jos kerran sinulla on parempaa tietoa, niin kerro ihmeessä miksi tuota BIOSin nollausta ei tulisi yrittää epäonnistuneen asetuksen vaihdon jälkeen? Nollaus kun kuitenkin palauttaa tehdasasetukset... EDIT: Ja muutenkin tuo sinun Anttila & HP hypetyksesi kuulostaa lähinnä typerältä. Montakymmentä viestiä samansisältöistä "Osta HP, osta se Anttilasta", liekkö jotain provikkapalkkaa saat jostain Anttilasta HP:n koneiden myynnistä.
Kiitos avusta, kaikki pelittää eikä mitään tiedostoja oo ees kadonnu . Jos vielä sais sen netin toimimaan minkä takia niitö asetuksia muutinkin.
Taitaapi olla AwardBIOS ominaisuus jolla itse aina nollaan BIOSin. Eli käynnistyksen yhteydessä pidän Insert nappia pohjassa virtanappia painaessa. Tosta nettiongelmasta kannattaa aloittaa haku ja sitten vasta uusi viestiketju.
Jännä juttu että en ole kertaakaan törmännyt koneeseen jonka biossia ei pääse säätämään, oli se sitten pakettikone tai ei. Silti väität kiven kovaa säätäneesi ko. koneiden kanssa vuosia ja väität vielä että modet(?) antavat täällä harhaanjohtavia tietoja... no huh huh :-D