Moi Mikä olis paras /helppokäyttöinen ohjelma omien biisien tekoon, ja miten sitä noin suurinpiirtein käytetään? Oon kuullu että muutamat kaverit tehny itte hienoja tekno biisejä, ja itteäki vähän kiinnostais. apuja?
Fruity Loops, Cakewalk, Reason ja Cubasea sopii pienille harrastelijoille ja kun ammatikseen rupeat jotain vääntämään, niin sitten Pro Tools. Trackereistä kannattaa varmaan mainita Skale Tracker ja MadTracker. EDIT: Onko eJay tai Acid enää voimissaan, kun en ole kuullut niistä mitään pitkään aikaaan?
Fruity Loops ja Macin Garageband on selkeitä ja varsin helppoja aloittelijalle. Tiedän muuten monta "ammattilaista" jotka vääntää Cubasella Pro Toolsin sijaan ja nykyään Macin Logic on valtaamassa alaa. On kuitenkin totta että ProTools on alan standardi tällä hetkellä.
No mulla on tuolla Myyntiketjussa kaupan mun vanha PC (2,8 GHz Pentium 4, 1,5Gb RAM, 70Gb kovo, GeForce6600GT näyttis ja SoundBlaster Live äänikortti) (150egeä), joka palvelee edelleen hyvin musaväännössä (ja Wowia pyöritti myös kivasti). Sain duunista uuden Macin niin tuo jäi turhaksi. Mulla oli tuossa Mboxin ulkoinen äänikortti, ja ProTools LE 7.0 pyöri todella kauniisti yhtaikaa Reasonin kanssa. Uudet Firewire ja USB äänikortit ovat erittäin hyviä hinta/laatu suhteeltaan. Niitä ei tarvitse jos ei itse äänitä jotain koneeseen. Samplejen pyörittämiseen riittää esim. joku SoundBlasteri hyvin. Ei musantekoon tarvitse tykki kone olla kun tietää mitä tekee, prossu ja varsinkin keskusmuistin määrä ovat ne määräävät tekijät. Tietysti ei tehosta haittaakaan ole, varsinkin jos pyörittää ProToolsia niin että joka raidalla on paljon plug-innejä niin siinä tehomyllykin kyykkää. Lisäksi jos mennään "pro" tasolla niin ajureiden sun muiden tulee olla kunnossa, koska ne vaikuttavat myös äänenlaatuun. Varsinkin kaiut raidoilla kyykkäävät koneen helposti, mitä laadukkaampi kaiku, sitä raskaampi se on koneelle. Tämän vuoksi Pro Studioissakin usein etsitään se oikea soundi, jonka jälkeen alkuperäinen signaali + efekti "bouncetetaan" uudelle raidalle yhdeksi raidaksi. Jos et tiedä mitä olet tekemässä suosittelen joko lähtemään iisisti eteenpäin sen sijaan että upotat tonnin koneeseen jota et tarvise. Jotain trackeriä tai Fruity Loopsia esimerkiksi vanha koneeni pyörittää ilman minkäänlaista ongelmaa. Tulipas pitkä sepustus. Idea siis: Ei tarvitse tykkikonetta, varsinkaan jos et aio äänittää mitään. Pro-ohjelmien tehokkaaseen (lue: ammattitason luistava) käyttöön tarvitsee tykin, mutta sillä tasolla ohjelmistotkin maksavat jo satoja euroja per plugari ym. (Plugari = plug-in = sekvensseriohjelmaan (ProTools, Logic, Cubase) liitettävä lisäohjelma, joka vaikuttaa äänisignaaliin. Esim. Kaiku, delay tai kompressori. Ajattele Photoshopin filttereitä tai vaikkapa että kitaravahvistin on sekvensseriohjelma ja plugarit ovat siinä välissä olevia säröpedaaleita tai kompressoreja.