1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

Ongelma Bewan asetukset/ kaapelimodeemi

Viestiketju Keskustelua kaapeliverkon digibokseista -osiossa. Ketjun avasi PETE11 16.11.2021.

  1. PETE11

    PETE11 Regular member

    Liittynyt:
    22.10.2006
    Viestejä:
    766
    Kiitokset:
    8
    Pisteet:
    28
    Tein liittymäsopimuksen Telian kanssa. Puhun nyt tietokone yhteydestä. Se on kaapelimodeemi ratkaisu. Telian kautta modeemin toimitus kestää pian joulukuun puolelle. Sen takia hommasin väliaikaisen modeemin. Vaikka mulla on telian yhteys, siinä minun verkossa lukee elisa. Koska se on ostettu alunperin elisan liittymän yhteydessä. Niin tuossa pohjalevyssäkin lukee. Onko tuohon laitteeseen mahdollisuus tehdä asetuksissa muutoksia. Kuten verkon nimi, salasana sekä kirjautua tunnuksilla. Antakaa mulle ohjeita.

    Tällainen laite: Kotiboksi Bewan C5200 - Elisa ja Saunalahti asiakaspalvelu
     
  2.  
  3. lettas

    lettas Moderator Ylläpitäjä

    Liittynyt:
    03.03.2003
    Viestejä:
    4,405
    Kiitokset:
    218
    Pisteet:
    93
  4. PETE11

    PETE11 Regular member

    Liittynyt:
    22.10.2006
    Viestejä:
    766
    Kiitokset:
    8
    Pisteet:
    28
    Olen tänään toimittanut cm mac tunnuksen....
     
  5. lettas

    lettas Moderator Ylläpitäjä

    Liittynyt:
    03.03.2003
    Viestejä:
    4,405
    Kiitokset:
    218
    Pisteet:
    93
    Tuon linkkaamasi ohjeen mukaan sitä hallitaan ainoastaan omaelisan kautta, eli et taida pystyä vaikuttamaan langattoman asetuksiin ilman elisan asiakkuutta.
     
  6. teutul

    teutul Regular member

    Liittynyt:
    23.01.2010
    Viestejä:
    158
    Kiitokset:
    9
    Pisteet:
    28
    KOkeiles onnistuuko jos koitat kirjautua modeemin sisälle tällä neuvolla. Eli selaimen osoite riville tuo https rimpsu .
     

    Liitetyt tiedostot:

  7. PETE11

    PETE11 Regular member

    Liittynyt:
    22.10.2006
    Viestejä:
    766
    Kiitokset:
    8
    Pisteet:
    28
    Ei taida olla muu vaihtoehto kuin kysellä elisalta apua tai ohjeita. Kokeilin tuota ohjetta, https://
    Toimii kyllä moitteetomasti. Tv ja nettin yhteys pelaa. Tämä modeemi ei varmaan muilla ole ollut käytössä kuin elisalla. Haluaisin kyllä omia asetuksia modeemiin laittaa. Tuo minun yhteys näyttää elisan nimeä vaikka yhteys on Telian.
     
  8. *Trinity*

    *Trinity* Senior member

    Liittynyt:
    15.12.2014
    Viestejä:
    6,739
    Kiitokset:
    1,230
    Pisteet:
    223
    Mitäs jos koitat resetoida sen modeemin. Tuolta ekan viestin linkistä ohje.

     
  9. lettas

    lettas Moderator Ylläpitäjä

    Liittynyt:
    03.03.2003
    Viestejä:
    4,405
    Kiitokset:
    218
    Pisteet:
    93
  10. PETE11

    PETE11 Regular member

    Liittynyt:
    22.10.2006
    Viestejä:
    766
    Kiitokset:
    8
    Pisteet:
    28
    Ei onnistu tuo resetointi. Ei auta kuin pyörittää näin. Tilaan telialta modeemin myöhemmin...
     
  11. 1pertti

    1pertti Senior member

    Liittynyt:
    10.09.2008
    Viestejä:
    9,078
    Kiitokset:
    1,201
    Pisteet:
    243
    Mitä tarkoitat, ettei resetointi onnistu? Mistä kiikastaa?

    Tuo laite näyttää olevan miltei 10 vuotta vanha, joten uuden modeemin hankkiminen on joka tapauksessa paikallaan.
     
  12. tarantella

    tarantella Senior member

    Liittynyt:
    20.10.2012
    Viestejä:
    6,122
    Kiitokset:
    1,194
    Pisteet:
    243
    Katso avausviestistä laittamastasi linkistä. Käyttöopas sivu 9 Tehdasasetusten palautus.
     
  13. PETE11

    PETE11 Regular member

    Liittynyt:
    22.10.2006
    Viestejä:
    766
    Kiitokset:
    8
    Pisteet:
    28
    Olen pari keraa sen asettanut tehdas asetuksille. Ne valot mitkä tuossa modeemissa on, toimivat kuin se onnistuisi tuo resetointi.
    Yleensä mulle on muilla modemeilla tapahtunut, että olen joutunut syöttämään alkuperäisen avain tunnuksen modeemin pohjasta. Se kysyy aina aluksi tätä kun koneen kytkee yhteyden. Kun olen saanut sillä yhteyden olen mennyt asaetuksiin ja muutttanut salasanan.

    Nyt en pääse asetuksiin ja resetoin tai en, se sama tunnus käy tähän yhteyden muodostamiseen.
    Hommasin tämän koska en saa telialta tilauksen yhteydessä tilaamani modeemia nyt vähän aikaan. Sellainen välivaiheen modeemi ja tarkoitus on hommata tuo telian modeemi. Mielestäni muutaman pv kokemuksella tämä toimii ihan O.K.
     
  14. 1pertti

    1pertti Senior member

    Liittynyt:
    10.09.2008
    Viestejä:
    9,078
    Kiitokset:
    1,201
    Pisteet:
    243
    Vähän vaikea näin sivullisena ymmärtää, mitä olet kokeillut. Tarkoittaako "se sama tunnus" laitteen pohjassa olevan tarran tunnuksia? Eikös ne ole langattoman verkon nimi ja salasana? Elisan ohjeen (ja edellä olleen kuvan) mukaan laiteasetuksiin ei tarvita tunnuksia, vaan kentät Käyttäjätunnus ja Salasana jätetään tyhjäksi.
     
  15. *Trinity*

    *Trinity* Senior member

    Liittynyt:
    15.12.2014
    Viestejä:
    6,739
    Kiitokset:
    1,230
    Pisteet:
    223
    Eikös resetointi palauta myös kirjautumistiedot?

    Hieman ohi aiheen. Oon vahvasti sitä mieltä, että jos vain taloudellisesti madollista, niin kannattaa ostaa erikseen oma modeemi. Saa paremman ja ei ole mitään riippuvuuksia operaattorin suuntaan. Mistä lettas mainitsi viestissä #8
     
  16. 1pertti

    1pertti Senior member

    Liittynyt:
    10.09.2008
    Viestejä:
    9,078
    Kiitokset:
    1,201
    Pisteet:
    243
    Nimenomaan. Mutta nuo laitteen pohjassa olevat tiedot ovat WiFi-verkon nimi ja salasana. Elisan ohjeen mukaan modeemin asetuksiin kirjautumisessa ei ole käytössä käyttäjätunnusta eikä salasanaa. (Monestihan ne ovet oletuksena Admin ja Admin),
     
  17. PETE11

    PETE11 Regular member

    Liittynyt:
    22.10.2006
    Viestejä:
    766
    Kiitokset:
    8
    Pisteet:
    28
    Siinä on paikka johon painetaan neulalla sisään, siis modeemissa. Tarkoitan juuri laitteen pohjassa olevaa tunnusta.
    Kun resetoin aukeaa windowsissa näytille verkot, josta valitsen omani. Siihen kirjoitan tämän modeemin pohjassa olevan tunnuksen ja pääsen näin sisään. Hieman tyhmempänä kysyn, mitä hyötyä tuosta on jos kerran asetuksia ei pääse muokkaamaan.. Missä nuo ovat käyttäjätunnus ja salasanalaatikot?

    Elisa sanoi näin: Modeemin paikallisen hallinnan kautta pystyy asetuksia yms muuttamaan. Sinne pääset kirjautumaan osoitteessa http://192.168.100.1

    Tarvittaessa noihin langattoman verkon asetuksiin saa tarkemmin apua Omagurusta, jossa toimii käytönneuvonta. Yhteystiedot ja lisätietoja löytyy täältä: https://elisa.fi/omaguru/
     
  18. 1pertti

    1pertti Senior member

    Liittynyt:
    10.09.2008
    Viestejä:
    9,078
    Kiitokset:
    1,201
    Pisteet:
    243
    Kun avaat selaimella tuon osoitteen http://192.168.100.1 pitäisi avautua jokin tämän näköinen näkymä, josta pääsee modeemin asetuksiin
    katso liitettä 17440
    Jos ei avaudu, niin kannattaa liittää modeemi langallisesti tietokoneeseen ja kokeilla sitten uudelleen, sillä joidenkin modeemien asetuksiin ei pääse langattomalla yhteydellä.
     
  19. *Trinity*

    *Trinity* Senior member

    Liittynyt:
    15.12.2014
    Viestejä:
    6,739
    Kiitokset:
    1,230
    Pisteet:
    223
    Voisko tossa olla jotain operaattorin omia säätöjä ja se yhdistettynä modeemin ikään. voi tehdä asioista hankalempaa?
     
  20. 1pertti

    1pertti Senior member

    Liittynyt:
    10.09.2008
    Viestejä:
    9,078
    Kiitokset:
    1,201
    Pisteet:
    243
    Tuosta kuvasta näkyy Telian IP-osoite, joka laitteelle on annettu. Osoitetta ei ehkä kannattaisi näin julkisesti esitellä.
    Laiteessa on selvästi Elisan oma laiteohjelmisto. En osaa muuta sanoa.

    Mikäs se varsinainen ongelma olikaan, kun laite näyttää toimivan?
     
  21. PETE11

    PETE11 Regular member

    Liittynyt:
    22.10.2006
    Viestejä:
    766
    Kiitokset:
    8
    Pisteet:
    28
    Nyt vasta hoksasin. Poistin sen...
     

Jaa tämä sivu