Miten kannattaa pitää kaiuttimien basso ja tremble säätimiä jotta musiikki kuulostaa hyvältä ? Kannattaako säätimiä vääntää eri kohdille sen mukaan millaista musiikkia soittaa, vai käykö jokin asetus aika hyvin monenlaiselle musalle ? Entä kuinka noita säätimiä kannattasi pitää puheohjelmia, esim. jääkiekkoselostusta, nettiradiosta kuunneltaessa ?
Käyttäjäkohtaista, mutta yleensä itse tykkään pitää aika tarkkaan neutraaleina. Tämä tarkoittaa sitä, että jos kuulokkeet/kaiuttimet tuottavat neutraalia ääntä, niin sitten kaikki ihan keskellä. Musiikkia kuunnellessa kannattaa minusta kuulostella mikä sitten miellyttää itseä. Jos haluaa kuunnella jääkiekkoselostusta tai näin, niin ensimmäiseksi tulee mieleen, että diskantit kannattaa asettaa sellaiselle tasolle, etteivät ässät puheessa sihise inhottavan kovaa ja toisaalta bassot eivät saisi peittaa mitään puheesta.
No tuoha riippu aivan sittä miltä ite haluaa musiikin kuulostavan. Eli musiikki soimaan ja sit säätelet silleen että kuulostaa mahd. hyvältä ittestäs.
itse jumputtelen paljon ni laitan treblen miinukselle niin paljon kuin pystyy ja basson täysille Sit vähän volaa ni kyllä jumputtaa
Hifissä pyritään luonnonmukaiseen ääneen, jolloin korostuksia ei haluta. Muutenkin hyvillä kaiuttimilla säätimet ovat aika tarpeettomat, ne vain huonontavat ääntä. Jokainen tietysti itse päättää, millaisen sävyn ääneen haluaa. Jos haluaa basson jumputtavan korostetusti, niin voihan sitä hieman korostaa. Tehontarve tosin kasvaa aika rajusti bassoja korostettaessa, joten heikot vahvistimet tai kaiuttimet ovat äkkiä kovilla, jos säätimet ovat ihan kaakossa. Puhe on keskialueella, joten selkein ääni saadaan yleensä säätimet nollassa tai hieman sekä bassoa että diskanttia vaimentaen. Tämäkin riippuu kaiuttimista ja niiden korostumista.