avista SVCD, kuvan tarkkuus

Viestiketju VCD ja SVCD -formaatit -osiossa. Ketjun avasi JT_Kirk 25.11.2004.

1. JT_Kirk

JT_Kirk Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Minulla on tässä 3 avia joita yritän mahduttaa yhdelle DVDlle. Erikoista niissä on se että jokainen on noin kome tuntia kestoltaan ja siitä syystä (kaipa?) tarvitsevat todella paljon enemmän tilaa mpg muodossa kuin normaalisti...
    Avit ovat xvid (ja mp3) muodossa ja resoluutio vähän SVCDtä suurempi. Kun yritän niitä mahduttaa 1450megaan kappale DVD resoluutiolla (alkuperäiset n 650 kpl) niin bitrate tippuu alle kahdeksaan sataan. Jos taas laitan svcd muotoon niin menee paremmin, mutta silloin resoluutio tippuu siis...
    Tässä nimenomaisessa tapauksessa minulle olisi tärkeämpää että kuva olisi tarkka ja kaikki muu toissijaista. Yritän tässä vertailla tietsikan ruudulta kumpi (svcd vai dvd resoluutio) olisi parempi tämän saavuttamiseksi kun lopullinen katselupaikka on kuitenkin TV. Olen ymmärtänyt että DVD resoluutio olisi parempi kun haen nimenomaan tarkkuutta (kaiken muun kustannuksella), mutta tuo pieni bitrate pistää kyllä miettimään. Kumpi noin teoriassa on parempi (siis tiedostokoon ollessa sama molemmissa tapauksissa)?

Ja ihan toisena kysymyksenä: kuinka paljon heikompi pakkausmuoto (siis tilan suhteen) tuo mpg on xvidiin nähden?

2.  
  3. Varmint

Varmint Guest

Itse kyllä laittaisin ilman muuta sillä SVCD resolla.

Mpg:llä tarkoitat varmaan VCD,SVCD yms,onhan se selvästi heikompi.Tietenkin voi käyttää epästandardeja KVCD:tä ja KSVCD:tä joissa pitäisi saada hyvä kuva pienempään tilaan.Itse olen muutaman KVCD pätkän pakkailut ja kyllähän tuo VCD:n hakkaa,menee selvästi enemmän filmiä 700megaan kuin VCD:tä käytettäsessä.

4. JT_Kirk

JT_Kirk Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Eli siis toki molemmissa bitrate on sama mutta...

Onko perusteita sille miksi SVCD Varmint?

Kyse on Photoshop CSn Total trainerseista joten kuvassa on kokoajan Photoshop ohjelman ruutua joten ainoa liike on hiiren liikettä ruudulla jne. Joten tämä on todellakin sellainen tapaus jossa kuvan tarkkuudella on enemmän merkitystä kuin esim sillä että liike näyttää luontevalta tms...

5. Agent_007

Agent_007 Senior member

Kiitokset:
    124
    Pisteet:
    143
    SVCD:ssä on pienempi resoluutio 480x576 (PAL)
    DVD:ssä isompi 720x576 (PAL)
    eli DVD kuvapinta-ala on 1.5 kertaa isompi
    tmpgenc xpress mallilla saa tehtyä esim XDVD materiaalia jota voi mainoksen mukaan tunkea jopa 10 tuntia yhdelle DVD+-R levylle.

6. JT_Kirk

JT_Kirk Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Tiesin tuon resoluutioeron, kiitos vain. Tosin koska ovat NTSC muodossa niin nuo resoluutioluvut eivät päde...

Mutta esim. tässä tapauksessa (kun siis vertailen kuvanlaatua koneeni ruudulla) SVCD on tarkempi laadultaan. Eli tuo resoluutio ei kerro kaikkea siitä mihin pyrkiä kun haluaa tarkan kuvan aikaiseksi...

7. JT_Kirk

JT_Kirk Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Tuon sharpness filtterin takiako tuota minulle ehdotit? Siis en ymmärrä miten tuon expressin olisi tarkoitus muuttaa tilannettani mitenkään?

Viimeksi muokattu: 25.11.2004
  8. Agent_007

Agent_007 Senior member

Kiitokset:
    124
    Pisteet:
    143
    Eli jos on kolme AVI:a ala 3 tuntia kipale niin se tekee sen 9 tuntia joka pitäisi mahtua tuon tmpgenc:in käyttämällä XDVD mallilla tuolle levylle katsottavalla laadulla.
    Kannattaa kokeilla esim lanczos resize filtterillä skaalata toi kuva kohdalleen esim avisynthin avulla ja sitten syöttää se tmpgenc:ille.

Jaa tämä sivu