Eli pitäs autoon laitella hyvät popitus vehkeet. Ajatellu laittaa 4 kaiutinta, subbari ja vahvistinki mukaan?. Saisko kunnollista settii semmosel 500€:lla? Edit: Pitäs varmaan jonkinlainen cd-soitinki hommata.
Jos koko setti soitinta myöten pitää saada viiteensataan, niin sitten kannattaa katsoa jo käytettyjä.
Vahvistin on pakollinen subbarille. Teetkö itse subwoofer kotelon? Kuinka iso kotelo mielessä? Minkä kokoisia kajareita auton valmiisiin paikkoihin mahtuu?
1. En tee itse subbarille koteloa. 2. varmaa semmone 12" on riittävä?. 3. Ei tietoo, mutta ainaha niitä voi isontaa.
No sitten pelkkä puulattikko vie ainakin 50€ budjetista. http://www.autostudio.fi/index.php?cPath=21_112 Auton kaiutin reikien kasvattaminen voi olla paljon työläämpää kuin luulis. Kun ottaa oikean kokoiset kajarit niin saa siistimmän asennuksenkin. Helpoimmalla varmaan pääset kun ostat valmiit setit. Soitin+kajarit http://www.autostudio.fi/index.php?cPath=27_213 vahvari+subbari http://www.autostudio.fi/index.php?cPath=27_214 Lisäksi tarvitset sulakkeen, virta- ja signaalikaapelit. EDIT: Ne kaapelit http://www.autostudio.fi/product_info.php?products_id=905
Ensiksi tosiaan kannattaa ottaa selvää että minkä kokoiset jaijuttimet menee autoon. Tämän jälkeen kannattaa selailla netistä arvosteluja kaijuttimista. Hyvässä lykyssä saat kaijutinparin 100€:n joka soi paremmin kuin useimmat 200€:n parin sarjat. Radio kannattaa ostaa uutena. Mutta hyviä vahvistimia joissa on vielä takuutä jäljellä löytää "melkein" puolet halvemmalla kuin uusia vastaavan laisia. Muistaakseni autosoundin sivuilla oli joskus ohjelma mistä näki useimpien autojen kaijuttimien originaali koot, joten purkaminen ei ole ihan pakolista ennen kuin uudet kaijuttimet on ostettu. Tosin sivu ei juuri nyt jostain syystä aukea joten en pääse tarkistamaan tuota. Lisäksi kannattaa katsoa valmiiksi paikat minne vahvistimet...yms sijoittaa. Poppivehkeiden asentaminen saattaa ensiksi olla hieman hankalampaa kuin aluksi kuvittelee, mutta tekemällä oppii.
Sitten kun kaikki on saatu asennettua ja soimaan häiriöttömästi alkaa vielä viritys. Faderi, jakotaajuuden ja gainin säätö niin, että soittimen kajarit ja subbari soi yhteen ilman älyttömiä korostuksia.