Heipparallaa taas, kaikki kuulijat! (Jos viesti on väärässä paikassa niin vaihtakaa sitten paikkaa, en keksinyt muutakaan paikkaa viestille.) Asiaan; Haaveilen Windows XP:ni uudelleenasentamista, mutta ajatus kaikkien tarvitsemieni ohjelmien uudelleen asentamisesta yksitellen etoo. KYLLÄ, olen kuullut varmuuskopioinnista ja palautuspisteistä, mutta ideana tässä onkin tehdä rankka kevätsiivous koneelleni. Eli kuinka saan tehtyä DVD:n, joka asemaan työnnettäessä asentaisi kaikki esiasetetut ohjelmat koneelleni ja tiettyyn paikkaan myös? Vai onko tämä täyttä utopiaa? Uskon että tästä peikkometsästä tulee edes pari asiallista kommenttia ja ratkaisua; propsit teille jo ennakkoon!
Eräs vaihtoehto on levyimage, mikä olisi pitänyt tehdä silloin kun käyttis+ajurit+ohjelmat on asennettu, eikä koneelle ole vielä kertynyt ylimääräistä roskaa. Imagen voisi sitten liittää formatoinnin jälkeen kovolle, aina kun kone on alkanut temppuilemaan. Ainut tapa tässä vaiheessa on lähinnä siivoilla joillakin softilla pois ylimääräisiä ohjelmia koneelta ja asentaa sitten kaikki uusiksi, tuleepahan softatkin päivitettyä.
http://unattended.msfn.org/unattended.xp/ tämä sivu on täydellinen sinulle. Muista terkistaa myös keskustelupalstat.
Joo, toi MSFN toimii, tai voisin ainakin kuvitella että toimii. En ole vielä saanut aikaiseksi TEHDÄ bootti-CD:tä, mutta vaikuttaa todella vakuuttavalta ja juuri sellaiselta kuin boottaavan CD:n haluan olevan. Keksin jo jatkoidean tuolle levylle, sillä hakemisto ei ole "itsestään päivittyvä", eli aina kun haluaisi asennella Windoussin uudelleen, kävisi polttelemassa XPCD-hakemiston joka olisi itsestään ajan tasalla. Nyt koodaajat hommiin, maalima pelastuu ja sitä rataa!!
...ja se olisi aina täynnä viruksia ^__^ Parempi vain tehä bootti cd jossa on kaikki tarvittavat ajurit ja softat valmiina ja sitte asennuksen jälkee päivittää niitä jos on tarvetta.
Itse olen tehnyt joitakin "slipstreamattuja" windows xp asennus cd:tä käyttämällä nLite nimistä ohjelmaa. Ohjelmalla voi naputella valmiiksi winukan asennuslevylle serialit yms. ja lisätä service packit ja muut haluamansa päivitykset. Lopuksi voi luoda asennuslevystä joko imagen ja polttaa sen sitten nerolla tms. tai polttaa suoraan nLitellä. Poltto asetuksista ei sen enempää tarvii huolehtia sillä ohjelma tekee suoraan levylle poltettaessa boottaavan cd:n tai jos tekee imagen niin se sisältää tiedon jolloin imagesta poltettu levy tulee boottaavaan muotoon. Jos haluaa vielä lisätä jotain muita ohjelmia löytyy ainakin yleisimmät apuohjelmat nLiten kotisivuilta "käännettynä" nLiten ymmärtämään muotoon. Toki softia voi myös itse "kääntää" siihen tarkoitetulla softalla, joka on todella helppokäyttöinen. Itse pidän kovolla kansiota johon lisään sitten winukan uudet päivitykset yms. ja sitten silloin tällöin luon nLitellä uuden asennus-cd:n rw-levylle. Näin on aina käytössä tuore asennuslevy, jonka voi tarvittaessa aina päivittää.
Eli tuo sinun systeemisi on pelkästään Windoussin asentamista varten, mutta minä kaipaankin em. lisäksi sen, että tietyt ohjelmat asentuisivat itsestään esiaseteltuihin kansioihin. ELI Haluan, että kun minulla on koneessa kiinni tyhjä kiinotlevy ja tyrkkään CD:n/DVD:n sisään asemaan, se -asentaa windowsin uusimmilla SP:illä ja patcheilla yms -asentaa winampin, bsplayerin, yms. ohjelmia paikoilleen ja ei kysele turhia minne ohjelmia asennetaan. Onko kokemusta?
Kyllä nLitellä tehtyyn asennuslevyyn voi lisätä muitakin softia. Itse yleensä lisään ainakin foobar2000, CCleanerin ja 7zipin sekä muita pikku apuohjelmia. Valmiiksitehtyjä ohjelmia jotka on "käännetty" nLite:n ymmärtämään muotoon löytyy nLiten kotisivuilta. Ohjelmia voi myös itse "kääntää" nLite addon makerillä (http://www.msfn.org/board/index.php?showtopic=73008). Huom! jos ohjelma jonka haluat asentaa windowsin yhteydessä "hiljaisesti" (eli asennus ikkuna ei aukea ja kysele asennus polkuja yms. kuten normaali asennuksessa)on tehtävä erillinen reg-tiedosto, josta läytyy nuo tarvittavat serialit yms. Hyviä ohjeita sekä valmiita ohjelma paketteja (mm. foobar2000, vlc player, mozilla thunderbird yms.) löytyy täältä: http://www.msfn.org/board/index.php?showforum=132 Molemmat ohjelmat nLite sekä nLite addon maker ovat erittäin helppokäyttöisiä ja apua niiden käyttöön on helposti saatavilla.