1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

aterm ja ääkköset

Viestiketju Linux -keskustelu -osiossa. Ketjun avasi shinmai 12.01.2005.

  1. shinmai

    shinmai Member

    Liittynyt:
    04.03.2004
    Viestejä:
    5
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Olen jo muutaman päivän koittanut saada atermiä näyttämään ääkköset oikein, onnistumatta. Distrona SuSE ja wm:nä Fluxbox, mutta sillä ei kaiketi pitäisi olla isommin väliä?

    Eli jos käännän atermin -enable-kanji:lla, näkyvät ääkköset kanjeina, muulloin kahtena merkkinä. LANG on en_US.UTF-8, mutta olen kokeillut myös ilman utfää..

    Kaikenlainen apu olisi oikein arvostettua. Otan myös ehdotuksia vastaan vaihtoehtoisesta termistä, joka mielellään tukisi pseudo-läpinäkyvyyttä (syy miksi atermia käytän :p)

    Kiitokset jo etukäteen..
     
  2.  
  3. Guruttaja

    Guruttaja Regular member

    Liittynyt:
    21.12.2004
    Viestejä:
    294
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Gentoossa asetetaan /etc/rc.conf tiedostoon rivit

    KEYMAP="fi-latin1 euro2"
    CONSOLEFONT="lat9-16"


    ja sitten /etc/env.d/00locale tiedostoon rivit

    LANG=C
    LC_CTYPE=fi_FI@euro
    LC_PAPER=fi_FI@euro
    LESSCHARSET=latin1
    SUPPORTED=en_US:en:fi_FI@euro:fi_FI:fi
    SYSFONT=lat0-16
    SYSFONTACM=iso15


    sekä /etc/X11/xorg.conf tiedostoon

    Option "XkbLayout" "fi"

    Näillä ainakin gentoo taipuu, toivottavasti auttaa myös suseen.

    Em. lisäksi teen fluxboxin startupissa käskyllä

    setxkblayout xxxxxxxx

    näppäimistön layoutin asettamisen erikseen. Tämän voi tehdä myös xfreen/xorgin configuraatio tiedostoon /etc/X11/xorg.conf (xfree.conf?)- tiedän.

    Minulla on siis Gentoo, jossa wm Fluxbox :) ja terminaalina Eterm. Itse tykkään Etermistä kun siinä on helposti muokattavaa silmäkarkkia ja hyvä toiminnallisuus, mutta ei kait eterm:in ja aterm:in välillä mahdottomia eroja ole.

    EDIT: typoja
     
    Viimeksi muokattu: 12.01.2005
  4. shinmai

    shinmai Member

    Liittynyt:
    04.03.2004
    Viestejä:
    5
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Suurkiitokset avusta. Sain ohjeillasi ETermin toimimaan kohtalaisen hyvin, joskaan sitä en alunperinkään kovasti halunnut käyttää, koska se on kohtalaisen bloatti terminaaliksi. atermin kanssa en itse ainakaan saanut ääkkösiä toimimaan..

    Löysin kuitenkin myömemmin urxvt:n, joka sopi tarkoituksiini erittäin hyvin (näin vinkiksi :p)
     

Jaa tämä sivu