Vein kannettavan tietokoeeni mallia Asus N76VM (Intel core i5 3210M, NvidiaGeForce GT 630 M) käynnistysongelmien vuoksi huoltoon, josta sain ikävän vastauksen että emolevy on vahingoittunut eikä sitä voi korjata/kannata vaihtaa. Läppäri on hakittu 2013 eikä ollut silloin kaikkein halvimmasta mutta ei kalleimmastakaan päästä. Onko näin lyhyt käyttöikä tosiaan tavallista, kuvittelin koneen kestävän pari vuotta enemmän. Kannattaako korjaukseen hakea vielä toista mielipidettä toisesta huoltoliikkeestä?
Ei ole tavallista. Edellyttäen, että laitetta on käsitelty kaikin puolin asiallisesti, tuon hintaluokan koneen voi odottaa kestävän neljä vuotta. Vaikka takuu on päättynyt, ei se poista myyjäpuolen virhevastuuta, ellei myyjä osoita, että laitetta on käytetty tai käsitelty takuuehtojen vastaisesti. Koska laite on ollut käytössäsi yli kaksi vuotta, on kohtuullista, että joudut maksamaan osan korjauskustannuksista. Jos emolevyä ei voida järkevin kustannuksin vaihtaa, tulee kysymykseen vian perusteella tehtävä hinnanalennus, koska laitteen käyttöikä on ollut normaalia lyhempi. Tarkempia ohjeita saat Kuluttajavirastosta. Lukaise myös tuo: http://www.kuluttajariita.fi/fi/ind...ajariitalautakuntaratkaisu/1444907956183.html
Eipä tullut hinnanalennusta verkkokaupasta. Selvitin reklamaatiossa vian ja sen, että kannettavaa ei ollut kolhittu, sitä ei ollut edes kuljetettu mukana, käytetty vain pöytäkoneena ym. Vastauksena oli tämä: "Kuluttajariitalautakunnan ratkaisut ovat suositusluontoisia ratkaisuja yksittäistapauksiin, eikä niitä voida käyttää ennakkotapauksina. Kuvauksesi perusteella vika ei olisi myöskään takuuaikana kuulunut takuun alaisuuteen, mikäli kysymyksessä on emolevyyn tullut fyysinen vaurio. Valitettavasti emme voi tässä tilanteessa tarjota koneesta enää hyvitystä." Kyseinen verkkokauppa (jonka tuotteita täälläkin kovasti suositellaan, ja joka mainostaa kolmen vuoden takuuaikaa) ei siis korvaa emolevyyn tulleita vikoja edes takuuaikana. Selvityksessäni nimenomaan kerroin, että emolevyyn ei ole voinut tulla kolhimalla tms. aiheutettua fyysistä vauriota, laitetta on pidetty kuin kukkaa kämmenellä. Jotenkin tämä tällainen vastaus vesittää koko kolmen vuoden takuuajan idean. Aikaisemmin ajattelin kaikesta huolimatta hankkia uuden kannettavan ko. verkkokaupasta juuri tämän kolmen vuoden takuuajan vuoksi, mutta eihän takuuajalla välttämättä näköjään ole mitään merkitystä. Ainahan voidaan sysätä syy asiakkaalle, en usko että emolevyn rikkoutuminen on kuitenkaan kovin harvinaista. No, se siitä kolmen vuoden takuun houkutuksesta.
Verkkokaupan omalla takuulla ei voi edes pyyhkiä _ersettä. Ota mieluummin koneen valmistajan oikea kolmen vuoden takuu, ne toimii, saa myös ns. onsite-mallina, jolloin kone tullaan joko korjaamaan kotona tai hakemaan huoltoon... Eivät sitten ole välttämättä halpoja nuokaan. T: Vesku
Tuo, mitä verkkokauppa kirjoitti vastauksessaan, on toki täysin totta. Kyse on nyt siitä, millainen vika emolevyyn on tullut. Itse kirjoitit avauksessa "emolevy on vahingoittunut eikä sitä voi korjata" ja verkkokauppa puolestaan kirjoitti "vika ei olisi myöskään takuuaikana kuulunut takuun alaisuuteen, mikäli kysymyksessä on emolevyyn tullut fyysinen vaurio". Jos tuo "vahingoittunut" tosiaan tarkoittaa fyysistä vauriota eli rikkoontumista jostakin ulkopuolisesta syystä, asia ei tosiaankaan kuulu takuun piiriin. Tuollainen "fyysinen vaurio" voisi esimerkiksi olla seurausta virtaliittimeen kohdistuneesta iskusta tai väännöstä. Kirjoittamasi perusteella ei asiaa voi ratkaista, mutta käynnistysongelmaa tutkineen huoltoliikkeen lausunnosta pitäisi selvitä, onko kyseessä emolevyn fyysinen vaurio vai muu vika. Jälkimmäisessä tapauksessa asia kannattaisi viedä kuluttajariitalautakuntaan tuon lausunnon kera. Kuluttajariitalautakunta käsittelee asioita kirjallisen aineiston perusteella, joten sinun pitää voida selvittää, että koneessa on muu kuin varomattomasta käytöstä johtunut vika. Pelkästään oma vakuuttelusi siitä, kuinka varovasti konetta on käsitelty ei riitä, vaan tarvitaan ulkopuolisen ammattilaisen selvitys vian laadusta ja sen mahdollisesta syystä ennen kuin asia voidaan ratkaista. Kuluttajavirastosta varmaankin saat tarkempia neuvoja kuinka edetä, jos tietokonehuollon lausunto tukee omaa kertomustasi. Vaikka kuluttajariitalautakunnan päätökset ovat suositusluonteisia, useimmat liikkeet noudattavat niitä.
Aika outoa että jo nyt hajoaa emolevy käsiin, minkälaisia käynnistysongelmia? Eikö emolevy postaa ollenkaan vai toimii välillä?
Moi ! Voihan se vaikka olla pelkästään näytönohjain vika jota tuskin alkaa edes korjaamaan ! Jos ei muuta niin itte palasiksi ja koittaan lämmitystä ....jos vaikka alkais pelittään toivotulla tavalla .
Eivät sitten tarkemmin sanoneet mikä on emoleyvssä vikana? en kyllä veikkaa ihan heti näyttis vikaa kun ei ole AMD vaan nvidia. Ei noissa takuuhuolloissa edes jakseta vaihtaa virtaliitintä jos on vikana eli voi olla ihan pikku juttukin, kerro vähän tarkemmin ongelmasta