Asus EN8600 GT Silent ei toimi P5Q-EM:ssä

Viestiketju Näytönohjaimet - Apua, kokemuksia ja vinkkejä -osiossa. Ketjun avasi vieras127 10.04.2009.

1. vieras127

vieras127 Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Minulla on ollut emolevy Asus P5Q-EM puoli vuotta käytössä. Ostin uuden näytönojaimen Asus EN8600 GT Silent. Kun laitan näytönohjaimen paikalleen, näyttö pysyy pimeenä. Ei tule singaalia emolevyn liittimistä eikä kummastakaan näytönohjaimen liittimestä.

- Tarviiko näytönohjain ottaa jotenkin käyttöön, esim BIOS:n setup ohjelmasta tai emolevyn jumppereista?

- Pitääkö näytönohjaimeen kytkeä lisävirtaa? En ainakaan löytänyt näytönohjaimesta virtaliitintä.

- Voiko näytönohjain vaan ollaa rikki tai mahdollisesti emolevy? Ostin näytönohjaimen verkkokauppa.com:sta ja siinä oli teksti "kerran testattu, uutta vastaava, takuu 6kk" (hinta 45eur).

Emolevyn integroitu näyttis riittäisi minulle hyvin, koska en pelaa ollenkaan. Se vaan on vaikea saada toimimaan linuxissa Intelin ajureiden puutteen vuoksi. Tästä syystä olen tähän asti käyttänyt VESA-ajuria, mutta nyt tuli hankittua uusi näyttö, eikä VESA näytä tukevan tarkkuuta 1600x1050.

2.  
  3. Kokki99

Kokki99 Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    Siis aiemmin siulla oli käytössä emolle integroitu näyttis vai? Jos näin niin se pitää disabloida BIOSsista.

4. vieras127

vieras127 Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Selvisi emolevyn käyttöohjekirjasta, ettei integroitua näyttistä tarvitse disabloida. Biosista voidaan valita vain mitä näytönohjainta yritetään käyttää ensimmäisenä. Eli uuden näytiksen pitäisi lähteä toimimaan vain heittämällä.

Palautin 8600 GT:n kauppaan ja ostin uuden 9600 GT näytönohjaimen. Tämä toimii joten kuten, mutta NVidian ajurit eivä asennu oikein kummassakaan käyttöjärjestelmässä ei linuxissa eikä windosissa. Täytyy nyt varmaan palauttaa tämäkin näyttis kauppaan ja jatkaa ingroidun näyttiksen käyttöä. Ärsyttää vaan kun joutuu käyttämään linuxissa resoluutiota 1280x1024, kun näytön oikea resoluutio on 1680x1050.

Jaa tämä sivu