Eli nyt olisi sitten tosi kyseessä ja tarvitaan nopeaa apua. Eli kun painan koneen virtanappia se menee "päälle". Kaikki tuulettimet pyörii täysillä, kovalevy pyörii ja kaikki näyttää toimivan. Mutta, näyttöön ei tule mitään, eli tietokone ei mene edes biosiin saakka, kaikki ropellit vaan huutaa kuin viimeistä päivää. Eilen illalla toimisi vielä ihan normaalisti, mutta nyt ei enää kun koitin käynnistää. Prosessoria olen kellottanut, mutta en usko tämän johtuvan siitä, koska jännitekin on alle 1.4 volttia ja muita asetuksia en ole muuttanut. Onko jollain ollut mahdollisesti samanlaista ongelmaa, ja saanut sen vielä itse korjattua? Kone on aika uusi, ja en sitä ennen vie huoltoon, kuin olen itse kaiken mahdollisen kokeillut, koska maksureissu siitä tulee tuon kellottamisen takia. Niin ja käyttishän on vista ultimate 32 bittinen.
No sinne meni nyt tietokone huoltoon. Toivottavasti on jostain softasta kiinni, kun ei huvittaisi alkaa laittamaan melkein uuteen koneeseen tuota 350 euroa lisää jos vaikka näyttis on mennyt rikki. Mutta, eikö täällä ole kellään muulla käynyt samallalailla. Kun otin koneen kyljen auki niin näyttäisi siltä, että se on tuon näyttiksen tuuletin, mikä pitää sitä kovaa ääntä ja kaikki muut pyörii normaalisti. Edit. Niin ja muuten, tuossa ei tosiaankaan ollut pelkkä kuva häviksissä, vaan kone ei mennyt windowsii, näppäimistöön ei tullut valoja, eikä hiireenkään ja kuulokkeet ei mennyt päälle. Voiko pelkkä näyttiksen hajoaminen saada tuollaiset oireet aikaan?
Taitaa mun kokemukset tulla sulle vähän myöhään, mutta jospa joku muu eksyy samaan miinaan. Tänä aamuna törmäsin juuri samalta kuullostavaan ongelmaan itsekkin. Vein pelkän näyttiksen testattavaksi liikkeeseen ja se todettiin ehjäksi. Kokeilin myös eri muistikampa yhdistelmiä, joten niissäkään ei ollut vikaa. Liikkeen vinkistä nollasin Emolevyn BIOS:n jumpperista (ohjeet emon kirjassa) ja johan auttoi. BIOS:n nollaus tehdään siis suoraan emon jumpperista, jolloin sähköt ja patterit on irti koneesta. Konetta buutatessa toimenpiteen jälkeen pitää mennä suoraan BIOS:n laittamaan kellot ja pvm:t oikein. Sen jälkeen kone toimii kuin mitään ei olis tapahtunutkaan. Omassa kokemuksessani en syytä osaa sanoa (ei kellotuksia tms), mutta luulen, että koska olet kellottanutkin konettasi, niin vika on/oli just siinä.
Näyttiksen vika saa aikaan mustan ruudun. Mutta kun sulla ei edes näppiksen valot välähdä on vika emossa, rauta tai softa eli Bios. Ja Biosin nollaus sen on korjannut monasti. Ellei ole flashaus vajaana kaatunut tms. Aikoinaan töpseli irti ja patteri irti emosta nollas biosin. Joskus vaatii lisäksi jumperin nollukseen. Emon manuaali sen kertoo. Jotkut mallit menee pariston kanssakin jumpperilla, josta kellotajat vetää kytkimen etupaneeliin, niin seonnut bios palaa nopsaa tehdasasetuksiin.
Mulla ois vähän samanlainen ongelma eli windows xp ei lähde käyntiin. Tein kovolle käynnistyksen yhteydessä virheen tarkistuksen ja sen jälkeen ei ole lähteny windows päälle. Näytössä vilkkuu vasemmassa ylä kulmassa alaviivan merkki tai jokin vastaava, tuulettimet pyörii ja mun mielestä kovokin lähtee päälle, koska lämpiää. Olen kokeillut nollata biossin ja nyt loppuu omat ideat. Oisko jollain veikkausia/tietoa mikä voisi olla vialla?
Alaviiva näytössä on "biosin kursori". Pääsetkö BIOSiin? (Se ei vaadi kovoa) Näkyykö kovo siellä? Funktionäppäimet, yleensä F1, F2, F10, tai Esc, Del, Ins on Biosiin meno näppäin. 'Press X to enter setup'. Ja painetaan, kun näppiksen 3 valoa on välähtänyt (CapsLock, NumLock, ScrollLock). Joku kaapeli voinnut myös irrota (jos alunperin vajaasti kiinni). Avaa koppa ja tarkista että kaikki kunnolla kiinni. Kaverin koneeseen kovo rinnalle, näkyykö se siellä? Live-Linux CD käynnistää myös kovottomankin koneen. Jolloin testaantuu muidenkin osien kunto.
Itsellä täysin sama ongelma puski tänä aamuna eteen. Ihan normaalisti pelailin eilen tuota CoD 4 ja sammutin koneen normaalisti. No äsken löin päälle ja hetken hyrrää normaalisti ja kuvaa ei tule ja sit tuulettimet alkaa paahtamaan täysillä. Otin emon patterin irti hetkeksi ja sen jälkeen pääsin Windowsiin, mutta kun piti buutata päivityksen takia niin sama rumba uudestaan. Eli 2 kertaa irrottanut patterin ja enää en uskalla edes buutata kun en jaksa kikkailla. Onko tuo emon nollaus helppo homma? Ja milläköhän nimellä se tosta manuaalista löytys. Kone tuossa alla. Joku parisen viikkoa pelittänyt siis ihan normaalisti. Vielä en ole kellottanut. Meinasin kyllä, mutta taitaa jäädä meinauksen asteelle. Kiitos jos joku auttaa. Q6600, 8800GT, 4Gb ram, IP35-E, Samsung T166, Corsair 520W E: Tuli muuten mieleen myös että kun sain tämän buutattua ja lähtemään pyörimään niin tuli ennen windowsin latauksen alotusta ikkuna, jossa luki vaikka mitä, mutta jäi mieleen tämmönen, "CMOS checksum error". Tiedä sitten onko toi täysin mitätön lause. E2: Ja tosiaan kun käyntiin saa niin toimii moitteetta. Buutatessa homma kusee sukille aina.
CMOS checksum error tulee kun paristo on tyhjentynyt. Silloin bios asetus muutokset ei säily, kun sähköt katkeea. Joka bootissa joutuu siis tärkeät muutokset syöttämään. Panitko patterin oikein päin? Oikosulku on voinnut tyhjentää, tai sit vaan sattumalta ikääntyi rajan yli nyt kun irroitit. Reset cmos tai reset bios se maunskassa taitaa olla. Virtapiuha irti ja patteri irti pitäis nollata. Mutta jumpperin laitto reset asentoon voidaan vaatia, tai se tekee "syvemmän resetin". Yhden abitin emon manuskassa kun näin 3 eri menetelmää nollata. Mutta bios voi vaatia muutoksia tehdasasetuksiin nollauksen jälkeen, jotta osat oikein toimii.