Apua vahvistimen ja kaiuttimien ostossa tarvitaan...

Viestiketju DVD-soittimet -osiossa. Ketjun avasi GoDi81 25.04.2007.

1. GoDi81

GoDi81 Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Elikkäs, olen ostamassa kotiteatteria, pienehköllä budjetilla, tarvitsisin vähän apua muutamista vaihtoehdoista valitsemiseen...

Vahvistinvaihtoehdot olisivat:
    Yamaha RX-V359s (239e)

Panasonic Sa-xr55 Digitaalinen Viritinvahvistin (329e)

Kaiuttimien vaihtoehdot:
    Eltax Discovery 5.0 kaiutinsarja (139e) + Yamaha YST-SW012b Sub (119e)

Yamaha NS-P110 5.1 kaiutinsarja (99e)

Audio pro Cinema Precision kaiutinsarja 5.1 (299e)

Elikkä näistä pitäisi valita, etusijalla on edullisuus, ja mielellään saa kommentoida vähäisetkin kokemukset kyseisistä tuotteista.
    Käyttötarkoituksena olisi saada dvd-soitin ja muutamat konsolit liitettyä niin että niistä tulee 5.1 äänet ulos...

Kysymyksinä voisin pistää:
    Miten jotkut noista kaiuttimista ovat niin pieniä, esim yamahan satelliitit ovat jotain 16cm, lähteekö noista mitään ääntä ulos?

Jos Yamahan vahvistimessa lukee tuotetiedoissa 5x105W niin miten se toimii kun 5.1 kaiuttimissahan on 6 kaiutinta.

Panasonicin vahvistimen tiedoissa lukee että siinä on s-video in liitäntä, onko tuohon siis mahdollista saada näyttiksen tv-out liitettyä?

Panasonicin tuoteselostuksesta... Sisäänrakennetut DTS 96/24 ja DTS-ES, DTS Neo:6, Dolby Digital EX, Dolby Pro Logic 2 -dekooderit
    Missä tavallinen Dolby Digital? Mitä eroa tuohon EX:iin?

Itseäni lähinnä mietityttää, onko Samsung 100e arvosta yamahaa parempi? Olen itse tietämätön näissä asioissa niin missä ne "isot" erot noissa kuuluvat.

Tyhmiä kysymyksiä varmasti muutamat mutta minkäs teet kun tietoa ei ole, ja olen ostamassa osamaksulla joten valikoima on rajattua joten turha ehdottaa mitään netanttilan/hobbyhallin tuotevalikoiman ulkopuolelta :)

Kiitoksia jo valmiiksi vastauksista, ja ei tosiaan pelkkiä "Audio Pro:n kaiuttimet ovat noista parhaat" kommenttien tyylisiä vastauksia vaan mielellään sellaisia jotka selittävät miksi ne ovat parempia kuin noi muut (jos siis edes ovat).

2.  
  3. wipe2000

wipe2000 Senior member

Kiitokset:
    5
    Pisteet:
    118
    Miettimiäsi malleja en tunne, joten niitä en uskalla kommentoida. Vinkkejä lisätietoon tässä kuitenkin:

Jotain aiempaa keskustelua aD:ssä saman tapaisista laitteista löytyy:
    http://keskustelu.afterdawn.com/thread_view.cfm/342353

Tuolla toisen foorumin juttua vahvareista ja Panasta:
    http://www.dvdplaza.fi/forums/showthread.php?t=53575
    http://www.dvdplaza.fi/forums/showthread.php?t=44708

Hifi-lehti 12-2005 testasi alle 400€:n vahvarit.
    Annetut pisteet:
    1. Denon AVR-1706, ääni/kokonaisuus: 7,9/7,9
    1. Sony STR-DE698, ääni/kokonaisuus: 8,1/7,9
    3. Pioneer VSX-515, ääni/kokonaisuus: 7,9/7,8
    3. Yamaha RX-V457, ääni/kokonaisuus: 7,9/7,8
    5. Panasonic SA-XR55, ääni/kokonaisuus: 7,7/7,7

Kysymyksiisi tässä muutamia omia käsityksiä:

Koolla on merkitystä lähinnä matalien äänien toistossa, mitä isompi kotelo, sen parempi hyötysuhde matalilla äänillä (samalla elementillä). Eli paljon matalaa bassoa ja pienestä kotelosta on mahdoton yhtälö.

Diskantti ja ylemmät keskiäänet sen sijaan eivät tarvitse isoa koteloa. "Yläpään" kaiuttimen laatua ei siis suoraan voi päätellä koosta, mutta varmaankaan hyvin pieni kaiutin ei toista kunnolla matalampia keskiäänikään.

Luultavasti siinä on vain linjatasoinen lähtö aktiiviselle subbarille (se .1)?
    Siltä se ainakin tuon kuvan perusteella vaikuttaisi:
    http://www.yamaha.co.jp/english/product/av/lib_image/rxv359/rxv359_rtl.jpg (edit: korjattu linkki)

(edit: Vertailun vuoksi
    Panan kuva http://www.theelectricdiscounter.com.au/asps/audio/Receiver/panasonic/SAXR55/SAXR552.jpg
    Aivan sama juttu siinäkin, subbari vaatii ulkoisen vahvarin.)

Kyllä.

Kyllä se perus DD:kin siinä ole. EX:ään on lisätty 1-2 kanavaa matrisoimalla, ei siis aidosti 7 kanavaa vaan lisäkanavat toteutettu kuten aikanaan Pro Logicissa.
    http://www.dolby.com/consumer/technology/dolby_ex.html

Mikä Samsung? Puhut aiemmin Panasta ja Jammusta? Mutta kun laitteita en tunne, en viitsi esitteen perusteella kommentoida. Joskus kuitenkin myös halvempi laite voi olla omaan käyttötarkoitukseen parempi, joskus taas rahalla saa laatua. Ja joskus ei.
    Panassa nyt näyttää mm. olevan 7 vahvistinkanavaa, Jammussa 5, jos hinnanmuodostusta miettii.

En sitten edes ehdota 270€:n Procasteria, joka jollekin muulle voisi myös olla harkittava vaihtoehto:
    http://www.verkkokauppa.com/popups/prodinfo.php?id=9873

Eikös osamaksusopimuksen voi tehdä joka kaupassa, jos luottotiedot vaan ovat kunnossa?

Joku muuten näköjään kauppailee tuollaista Jammua käytettynäkin: http://www.dvdplaza.fi/markkinat/Yamaha-rxv359,itemname,59259,id,auctiondetails
    Käytettyjen kaupassa on tietysti aina omat riskinsä.

Viimeksi muokattu: 26.04.2007
  4. JoneK

JoneK Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Vahvarit:

Tuossa tosta panasonicista: Panasonic Sa-xr55

Itselläni Yamaha RX-340 (Ei tietenkään sama, mutta samaa sarjaa) ja todella tyytyväinen ollut. Ylipäätään Yamahan vahvareita kehutaan hyvästä hinta/laatu suhteesta eikä ainakaan itsellä ole ollut valittamista.

Kaiuttimet:

Eltaxeista sen verran, että oikeastaan kellään ei ole niistä hyvää sanottavaa, joten ainakin itse unohtaisin kokonaan. Tämäkin tietysti kuulopuheen perusteella. Ikinä itse en ole kuunnellut.

Omassa käytössä juuri tuo Yamaha NS-P110 sarjan pikkuveli P100 ja kyllä niistä ääntä lähtee ja P110 vielä hieman tehokkaampi sarja. :) Ääni satelliiteissa kirkas, mutta ei häiritsevä. Mukana tuleva subbari toimii elokuva käytössä varsin hyvin.

Audio Proista kannattas ettiä arvosteluja, merkistä ei ole pahaa sanottavaa, mutta ei kannata sokeasti tuijottaa hintaa.
    ------------------------------------------------

Vahvistin antaa virtaa vain noille viidelle ja se yksi kaiutin on aktiivisubwoofer jossa on oma sisäänrakennettu vahvistimensa.

Tottahan toki.

EX on täysin yhteensopiva pelkän Dolby Digitalin kanssa joten ei mitään pelkoa siitä. EX on vain lisätehoste.
    --------------------------------------

Se, että kumpi on parempi vahvistin Yamaha vai Panasonic on ihan oma asiasi. Itse kallistuisin Yamahaan kokemusten ja hinnan takia. Kannattaa tsekata noi arvostelut ja tehdä sitten valinta.

edit: Enpä ihan ennen wipeä kerennyt, mutta onpahan nyt ainakin selitetty. :)

Viimeksi muokattu: 26.04.2007
  5. GoDi81

GoDi81 Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Itseäni lähinnä mietityttää, onko Samsung 100e arvosta yamahaa parempi? Olen itse tietämätön näissä asioissa niin missä ne "isot" erot noissa kuuluvat.
    >>>

Itseäni lähinnä mietityttää, onko Panasonic 100e arvosta yamahaa parempi? Olen itse tietämätön näissä asioissa niin missä ne "isot" erot noissa kuuluvat.

Sekoitan aina nuo 2 merkkiä jostain syystä, siis panasonicista puhun :)

6. GoDi81

GoDi81 Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Hmm... Katson juuri kuvaa tuon Yamahan vahvistimen takaosasta
    ( http://www.yamaha.co.jp/english/product/av/pdfs/moreinfo/rxv359.pdf )
    Tuossahan on ihan reippaasti mahdollisuuksia liittää suoraan konsolit yms. tuohon vahvistimeen (rca in + video in), onko mitään ideaa onko nuo tavallisia paikkoja vai RGB paikkoja? Luonnollisesti samalla kysyn kun tuosta vahvistimesta pistetään liitin töllöön niin onko se myös RGB mikäli nuo ovat...

Sitten tuosta Panasonicin takaosasta
    ( http://www.homecinemachoice.com/cgi-bin/displayreview.php?reviewid=6382 )

Tuossa on tosiaan 7 kaiutinkanavaa, pistää silmään että tuossakaan ei silti ole paikkaa subbarille? (muulle kun aktiivi-sellaiselle)

7. JoneK

JoneK Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Eipä noita paljoa passiivi subwoofereita kotiteatterikäytössä näe.

8. wipe2000

wipe2000 Senior member

Kiitokset:
    5
    Pisteet:
    118
    Kuvan ja mainostekstin mukaan, Jammussahan on kolme videoliitäntää, DVD, DTV, VCR, joissa on myös komponenttimahdollisuus (pun, vih & sin liitin), V-AUX on vain komposiittivideota varten (kelt liitin). Ja komponentin saa myös ulos (Monitor out).

Taisin jo aiemmin mainitakin, että subbarin liittimien osalta laitteissa ei näytä olevan eroa.
    Toinen tärkeä asia siihen liittyen on tietysti myös laitteen sisäisen suotimen, joka jakaa bassot subbarille ja muut äänet pääkaiuttimille, laatu ja toteutus. Tosin kun aktiivisubbareissa alkaa kaikissa olla jo oma suotimensa, tuon merkitys on ehkä vähän pienentynyt.

Viimeksi muokattu: 27.04.2007
  9. sampe73

sampe73 Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Ite oon alkanut halajamaan myös vahvistinta ja kajareita ja mielessä olisikin tämmöinen kokoonpano: Yamahan RX-V359 sekä Audio pro, Cinema Precision kaiutinsarja 5.1

Ennestään kämpästä löytyy Xoro 37" full hd, Philipsin dvdr 610 tallentava dvd sekä Finnsat FSC7200PVR digiboksi.

Ittellä ei ole kokemusta ennestään eli mitä mieltä asiantuntijat ovat moisesta kooonpanosta?

10. wipe2000

wipe2000 Senior member

Kiitokset:
    5
    Pisteet:
    118
    Jammu on varmaan (edelleen) ihan ok. Kaiuttimista ei voi tietää, ennen kuin niitä on koekuunnellut.
    Postimyynnin hyvä puoli on tietysti se, että kajareita voi koekuunnella kotona ja palauttaa, jos ei miellytä. Sama tosin onnistuu kunnon hifi-liikkeessä ilman postimyyntiäkin.

11. NUIJJA

NUIJJA Active member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    Yamaha NS-P110 5.1 kaiutinsarja (99e), hinta/ laatu kohdillaan. Pari vuotta kohta käytössä ei moitittavaa.
    Itse hommasin tuolta pixmaniasta 113€+kulut, samoihin aikoihin saksassa huuteliva yli 200€ vastaavista.

12. sampe73

sampe73 Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26

Hmm tuli juuri oikeaan aikaan noiden suositus... Olen juuri tilaamassa ja kukkaroon säästyy nyt tommoset parisen sataa egeä jos ton Cinema Precision olsin tilannut eli kiitokset sulle. Pieneen yksiöön riittää hyvin nämä RX-V359 sekä NS-P110

Anttila: Yhteensä 344,80 €

Jaa tämä sivu