Olen ostamassa uutta läppäriä yliopisto-opintojen alkaessa. Käyttäisin konetta koulujutuissa, netissä surffailuun ja leffojen katsomiseen. Paikallisessa Gigantissa suosittelivat tätä http://www.gigantti.fi/product/tiet...g-3-series-15-6-kannettava-np370r5e-valkoinen Ainoa mutta on se ettei tuossa ole levyasemaa. Kuinka tarpeellinen sellainen koneessa oikeastaan on jos ei aio pelata pelejä? Onnistuuko perusohjelmien asennukset ilman sitä? Ja ajaako erillinen optinen asema saman asian, vai kannattaako sellaista hankkia? Ja miten luotettava Samsung on merkkinä? Muita sopivia koneita voi myös ehdottaa! Hintaluokka alle 800 e, mielellään n.700 e.
Itsellä on justiinsa tuommoinen kone, enkä näe mitään ongelmaa siinä että koneesta puuttuu tuo optinen asema, jos ei aio pelailla ja kone on pääosin opiskelukäytössä. Yleensä perusohjelmien asennukset hoituvat joko netistä ladatuilla asennustiedostoilla, USB-tikulta tai asennuslevyltä. Itse hankin ulkoisen optisen aseman ihan varmuuden ja käytön helppouden vuoksi, ettei tarvitse ruveta siirtämään asennuslevyjen sisältöä USB-tikuille. Ulkoinen optinen asema toimii ihan samalla tavalla kuin kaikki muutkin USB-liitäntäiset tai sisäiset massamuistilaitteet. Kun se on kytketty, se näkyy resurssienhallinnassa omana asemanaan, ja sitä voi käyttää ohjelmien asentamiseen ihan niinkuin se olisi normaali sisäinen asema. Ainoa ero on että ulkoisen aseman voi irrottaa koneesta silloin kun sitä ei tervita. Ulkoinen asema siis ajaa varmasti asiansa, on hyödyllinen oheislaita, eikä maksa paljon ylimääräistä. Samsung on merkkinä varsin laadukas ja hyvä merkki. Minulla on läppärin lisäksi useita Samsungin laitteita (Televisio, useampikin älypuhelin, blu-ray -soitin) eikä niiden kanssa ole luotettavuuden tai toimivuuden osalta ollut mitään ongelmia.