Omistamani Lenovon 15.6" ThinkPad Edge E530 3259 kannettava tietokone lakkasi juuri toimimasta. Kuunnellessani musiikkia hiiri lakkasi toimimasta ja musiikki jäi "looppaamaan" samaa äännettä: kone jäi jumiin, joten sammutin sen virtanapista. Kun käynnistin koneen uudestaan, se jäi jumiin "käynnistetään windowsia"- ruutuun. Boottasin taas uudestaan ja nyt ilmestyi teksi, että windowsin käynnistäminen ei onnistu. Koitin windowsin, (vai oliko lenovon..?) omaa automaattista ongelmanratkaisutyökalua, mutta sekin jäi jumiin. Tämän jälkeen taas uudellenboottauksen yhteydessä käynnistin lenovon oman muistien ja kovojen diagnostiikkatyökalun: HDD ei läpäissyt testiä. Tämän jälkeen neuvottiin käyttämään "Recover Bad Sector Tool":ia, mikä sekin ilmoitti toimenpiteen epäonnistuneeksi (siis vain analyysin, ei edes ehtinyt aloittaa korjausta). Jos se jotenkin on avuksi, kirjotin ylös ja tallensin uskoakseni tärkeät osiot diagnostiikkojen reporteista: WDC WD7500BPVT-08HX (<- kovon tuotetunnus uskoakseni) -smart short selftest ja targeted read test -> failed Result Code: UHD01V012-RI8ABL Logi, jonka tallensin USB-tikulle diagnoosin jälkeen: https://www.dropbox.com/s/moohnsw2hyq17no/Log.log Varmaan pitää lähettää huoltoon/vaihtoon takuun puitteissa, mutta teiltä afterdawnin viisailta on aina mukava saada varmistus kun itsellä ei niin suurta tietotaitoa näistä asioista ole Kiitoksia jo etukäteen!
Juuh, vasta vajaan vuoden vanha kone ni takuuta on varmasti jäljellä. Eikun vaan viestii sitte jimmssille, vai mites otetaanko yhteyttä jälleenmyyjään vai tuottajaan? Ja osaatko sanoa että meneekö kone todennäkösesti uusiks vai saadaanko korjattua? Ja että tuleeko itselle todennäkösesti kuluja vai meneekö kokonaan takuun piikkiin? Kiitti tosi nopeesta vastauksesta btw, vaan reilu tunti aikaa viestien välissä.
Suomessa ollaan niin ihan sama. Myyjäliikkeeseen olisin itse ensin yhteydessä. Pitäisi korjaantua kun vaan kovon vaihtaa toimivaan, mutta sekin vaatii sitten sen että siihen laitetaan softat uusiksi. Jimmssi tuskin alkaa tuota tekemään ja valmistaja/korjausfirma vaan vaihtaa kovon ilman tietojen talteenottoa, joten aika se ja sama miten koneen kanssa käy kun tiedostosi häviävät joka tapauksessa. Rikkinäisestä kovosta ei tule mitään kuluja. Ihan normi vika. Ellei sitten koneesta näy ulospäin, että se on tyyliin heitetty seinään.
Alright! Otan sitten yhteyttä jimmssiin. Onni onnettomuudessa että toi kärähti nyt kun siellä kovolla ei oikeestaan ollu mitään tärkeetä. Syksyllä kun alotan Helsingin Yliopistossa aion käyttää kyseistä kannettavaa opiskeluun ja ois ollu aika perseestä jos keskellä lukuvuotta ois kaikki tiedot hävinny kesken kaiken. :s
Juuri tuollaisen varalta on olemassa dropbox. Tiedostot varmuuskopioituvat automaattisesti, ovat saatavilla mistä tahansa ja niitä on helppo jakaa muille.
Ja NSA huolehtii itse omasta jakelustaan. (Sorry, en voinut olla heittämättä, kun asia on ollut ajankohtainen juuri nyt.)