apua, acerin kovalevy rikki?

Viestiketju Kannettavat tietokoneet -osiossa. Ketjun avasi Supaarior 04.12.2013.

  1. Supaarior

    Supaarior Newbie

    Liittynyt:
    04.12.2013
    Viestejä:
    2
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    1
    Terve, omistan acer v3 771g läppärin, joka yllättäen lopetti toimintansa tuossa noin viikko sitten. Kun laitan tietokoneen käyntiin, tulee näyttöön teksti acer, jonka jälkeen seuraavanlainen virheilmoitus:
    Intel UNDI, PXE-2.0 (build 083)
    Copyright 97-00 Intel corporation

    For Atheros PCIE Ethernet controller v2.0.2.7(11/02/10)

    Check cable connection!
    PXE-M0F: Exiting intel PXE ROM.
    No bootable device -- insert boot disk and press any key.

    Läppärin sisältä kuuluu myös tikittävä ääni ja kun menen biossiin, ei HDD kohdassa näy mitään, päättelin tästä että kovalevy olisi rikki, mahdanko olla oikeassa?. Takuu on mennyt muutama kuukausi sitten umpeen mutta lähetin silti viime viikolla acerin huoltoon vihaisen viestin että kuinka usein näitä koneita täytyy huoltaa, viimeisestä huoltokerrasta ei kuitenkaan ole kuin tuo muutama kuukausi (silloin vaihdettiin emolevy ja virtanappi koska kone ei käynnistynyt ollenkaan) jos vaikka ottaisivat tuon vielä ilmaiseksi korjaukseen.
    Vastausta huollosta ei ole kuulunut joten ajattelin että riittääkö uuden kovalevyn osto ja vaihto, sehän ei vaikeaa ole? Kaipaisin ehkä vielä vinkkejä mikä kovalevy minun kannattaisi ostaa? Googletellessani vastausta netistä, törmäsin tähän ja mietin että kannattaisiko myös ostaa toinen kovalevy, jos sen samalla asentaisi?
     
  2.  
  3. Tiger25

    Tiger25 Active member

    Liittynyt:
    13.05.2011
    Viestejä:
    1,574
    Kiitokset:
    72
    Pisteet:
    78
    Kyllähän se siltä vaikuttaisi. Tuo virheilmoitus kertoo koneen yrittävän bootata verkosta kun sopivaa paikallista käynnistysasemaa ei löydy. Tikittävä äänikin viittaa kovon vikaan, joten ei muuta kuin kovokaupoille. Useimmissa läppäreissä on yleensä 2.5" SATA-kovo, kapasiteeltiltaan 500-1000GB. Asennusta varten tarvitset kovon ja työkalujen lisäksi myös käyttöjärjestelmän asennuslevyt, sillä käyttöjärjestelmä on asennettava uudestaan. Levyn fyysinen vaihtaminen ei ole vaikeaa, se löytyy yleensä huoltoluukun alta pohjasta ja irrotus tapahtuu irrottamalla muutama ruuvi ja vetämällä asema irti liittimistä. Muista olla varovainen ruuvien kanssa, varsinkin kovokehikon pikkuruuvit ovat helposti hukkuvia, ja kovokehikko täytyy irrottaa kovosta, jotta siihen voi asentaa uuden levyn. Uuden levyn fyysinen asennus sujuu yhtä helposti, teet vain kaiken päin vastoin kuin vanhaa kovoa irrottaessasi. Muista myös ensin katsoa kuinka päin vanha kovo on kiinni kehikossa, sillä väärinpäin asennettu kovo ei mene paikalleen, ja saattaa rikkoa liittimet väkisin yrittäessä.

    Koska kyseessä on kovorikon aiheuttama huoltotoimenpide, kaikki henkilökohtaiset tiedostot, joita sinulla läppärissä oli menetetään.

    Useimmissa perustason läppäreissä on yleensä vain yksi kovopaikka, joten useampaa kovoa et saa läppäriin asennettua, jos läppärissä ei ole vapaita paikkoja jäljellä. Jos haluat varmuuskopioida tietoja tulevaisuudessa, hanki sopiva ulkoinen kovo sitä varten.
     
  4. 79atanos

    79atanos Regular member

    Liittynyt:
    20.05.2008
    Viestejä:
    1,945
    Kiitokset:
    15
    Pisteet:
    48
    Ota vielä yhteyttä huoltoon. Vaikka tehdastakuu onkin loppu, niin Suomessa on sellainen asia olemassa kuin kuluttajansuoja ja virhevastuu. Kaiken järjen mukaan tuo vielä pitäisi mennä takuun piikkiin.
     
  5. Supaarior

    Supaarior Newbie

    Liittynyt:
    04.12.2013
    Viestejä:
    2
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    1
    Kiitos asiallisista vastauksista! Mietinkin tuota kuluttajansuojaan vetoamista, ihmetyttää vain kun eivät tuolta huollosta vastanneet ensinnäkään acerin sivuilla tehtävään huoltopyyntöön, sähköpostista puhumattakaan. Ylihuomenna voisin soitella sinne jos ei mitään kuulu.

    Eihän tuo n. 70 euron investointi kovalevyyn mikään iso juttu olisi mutta ei sitä silti mielellänsä maksaisi, tulee vähän kusetettu olo kun kone hajoaa ensimmäisen kerran juuri kun takuu on loppumaisillaan ja seuraavan kerran pari kuukautta takuuajan umpeuduttua, vieläpä eri komponentista. Väkisinkin tulee mieleen Hehkulamppuhuijaus.
     
  6. lettas

    lettas Moderator Ylläpitäjä

    Liittynyt:
    03.03.2003
    Viestejä:
    4,408
    Kiitokset:
    218
    Pisteet:
    93
    Tuskin menee takuuseen. Jos et ole vielä harkinnut ssd-asemaan siirtymistä, nyt kannatta aloittaa. Mihin levyyn päädytkään, kannattaa mitata nykyisen levyn korkeus, ettei uusi ole ainakaan sitä leveämpi.
     
  7. xbkrypt0n

    xbkrypt0n Active member

    Liittynyt:
    16.06.2010
    Viestejä:
    3,154
    Kiitokset:
    120
    Pisteet:
    73
    Acer on ns. halpismerkki ja sieltä löytyy ne halvimmat mahdolliset komponentit. Voit yrittää kiintolevyn sarjanumeron avulla tarkistaa sen valmistajalta onko siinä takuuta.

    http://support.seagate.com/customer/en-us/warranty_validation.jsp
    http://websupport.wdc.com/warranty/serialinput.asp?custtype=end&requesttype=warranty&lang=en
     

Jaa tämä sivu