Ansaitseeko jokainen ihminen oman tietokoneen?

Viestiketju Vapaata keskustelua -osiossa. Ketjun avasi DoctorS 10.03.2006.

1. DoctorS

DoctorS Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Niin, mitä olette mieltä?

Olen miettinyt tätä asiaa jo monta vuotta ja nyt muutama päivä sitten sain sähköpostin eräältä tuttavaltani, joka oli vihoissaan siitä, että spybot ja norton eivät torju/suostu poistamaan kaikkea sontaa, mitä hänen tietokoneellensa internetistä tulee ja hän, mukamas tämän takia, joutuu rypemään käsittämättömässä määrässä seksipopuppeja ja muuta virtuaaliloskaa. Vastasin hänelle, että tuskin on näiden ohjelmien vika, jos hänellä on tietoturvassaan iso aukko ja itse käyttäytyy netissä holtittomasti esim. klikkailee ok, jos jokin selaimessa aukeava juttu jotakin kysyy.

Tämä ei ole ensimmäinen kerta, kun kyseessä oleva henkilö on minulle tietokoneessaan ilmenevistä lukuisista ongelmista höyrynnyt ja monet kerrat olen kärsivällisesti koittanut häntä auttaa ja suositellut monia ohjelmia, joilla saisi helpotettua päivittäistä elämäänsä internetin ja tietokoneensa parissa ja ollut valmis tekemään hyvin yksityiskohtaisia ohjeita asioiden parantamiseksi, mutta vastakaiku on ollut erittäin niukkaa.

Valitettavasti tiedän, ettei tämä henkilö ole yksilötapaus vaan vastaavanlaisia on useita. Vasta kyläilin eräässä paikassa, jossa tietokoneen omistaja käyttää yksinomaan iexploreria ja oli nyt suruissaan, kun koneelle on tullut KAUHEA virus joka sammuttaa koneen heti käynnistymisen jälkeen. :p

Tässä minun esimerkkitapaukset ja varmasti tämän foorumin käyttäjät tietävät vastaavia lisää. Minun tekisi mieli ottaa tietokoneet pois tällaisilta ihmisiltä, kun itselle tämä on jossain määrin pyhä kapine.
    Jos ostaa itselleen koneen, niin eikö silloin pitäisi olla myös valmiuksia tutustua tarvittavaan tietoturvaan ja muuhun viisaaseen koneen käyttöön liittyvään? Sehän on vähän sama kuin pistäisi rahaa taivaan tuuliin, vaikkei tuollainen noviisi käyttäjä fyysistä vauriota välttämättä koneelle saakaan aikaan, mutta mitäpä iloa siitä laitteesta on, jos se on sontaa täynnä.

Täysin koneen käyttöä aloitteleva henkilö on tietenkin eri asia, mutta tarkoitan tällä kirjoituksellani sellaisia, jotka ovat konetta käyttäneet päivittäin useita vuosia tutustumatta lainkaan sen sielunelämään.

2.  
  3. Agent_007

Agent_007 Senior member

Kiitokset:
    124
    Pisteet:
    143
    Sama voisi koskea myös autoja (tai mitä tahansa kulkuneuvoja), alkoholia, ihmissuhteita jne...
    Ymmärrän turhautumisesi, mutta valitettavasti ongelmaan ei ole mitään kunnon ratkaisua, aina voi unelmoida täydellisestä maailmasta tai tunkea kyseisille ihmisille hopeista omenaa käyttöön jos heillä on rahaa ja Windows softalle ei ole pakottavaa tarvetta ja toivoa että omppurauta saa olla vielä muutaman vuoden rauhassa nettipahuudelta.

4. Neptun

Neptun Active member

Kiitokset:
    10
    Pisteet:
    68
    Entäs tällainen näkökohta: Onhan se hyvä, että alalla on ja sille syntyy kenties lisää työtilaisuuksia korjaamoihin ja huoltoihin. Näiden tyypillisiä asiakkaita ovat juuri ihmiset, jotka eivät jostain syystä välitä laitteidensa ylläpidosta ja tietoturvasta.

OK, tämän ehkä mielestäsi pirullisen ;-D mielipiteen jälkeen on kysyttävä vastapainoksi, että miksi ohjelmien ja laitteiden tekijät eivät tee sellaisia, jotka pysyvät kunnossa! Pitääkö tietokonetta varten kouluttautua erityiskurseilla ja varustautua rautaisannoksella alan kirjallisuutta. Eikö ole tämäkin aika kummallinen vaatimus?

Tosiasia on, että tämä nykyaika vaatii tietokoneen, laajakaistan jne. samaan tapaan kuin kännykän ja TV:nkin: Oletko nähnyt pankeissa säälittävän näyn kun siellä joutuvat asioimaan vanhat ja usein samalla köyhin kansanosa, jolla ei ole mahdollisuuksia eikä juuri taitojakaan käyttää tietokoneita hyväkseen? He saavat jonottaa ja maksaa huomattavasti extraa siitä hienosta palvelusta.

Kuten Agent_007 sanoo, niin jokainenhan itse päättää, miten vehkeitään hoitaa. Ei sinun varmasti tarvitse lähteä kantamaan huolta siitä, että useat eivät sitten jostakin syystä välitä asiasta. Istu kannolle ja odota, että kaverisi tulee pyytämään apua. Auta sitten. Jos ei tule, niin jatka istumista ja kaada itsellesi kahvia. Ei se sen mutkikkampaa ole. ;-)

5. Virus88

Virus88 Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Tuossahan tuo jo sanottiinkin "Kuten Agent_007 sanoo, niin jokainenhan itse päättää, miten vehkeitään hoitaa."

Mutta jos kaikki osaisivat käyttää konettaan extremely turvallisesti ja niin ettei tulisi mitään ongelmia, niin paljon esim. tietokone korjaamot jäisivät miinukselle. Yli puolet ongelmista mitä sinnekkin tuodaan on softa/haittaohjelma ongelmia (kokemusta on gigantin PC klinikka työstä).

Ja kyllä musta kaikki ansaitsevat koneensa, jos sitä vaan itse tuntuu tarvisevansa. Esim meillä sitä käytetään laskujen maksuun ja sillähän säästää bensaa.

Jos sille kaverille vielä tulee ongelmia niin käske hänen viedä se "kuntotarkastukseen" jonnekkin ja sen jälkeen mene itse laittamaan softat jotka pitävät ylimääräisen paskan poissa. Lähdetään liikkeelle mozillasta :D

Itselläni on ollut tapana että kun jonnekin uudelle koneelle kaverillani menen niin putsaan sen läpi.

Viimeksi muokattu: 11.03.2006
  6. arcanix

arcanix Active member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    Jokainen tehkoon koneillaan mitä lystää. Minulla on myös paljon tuttuja, jotka ei yleensä tiedä koneista yhtään mitään. Neuvomisesta ei usein tule juuri mitään, niin sopiva ratkaisu onkin sanoa tutuille turpa kiinni ja vnc päälle. Tulee homma hoidettua, eikä tarvitse tulkata tuttujen termejä omalle kielelle ja toisin päin ^_^

7. acido

acido Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Ansaitseeko joku tietokoneen vai ei??? DoctorS argumentti on, että joka ei viitsi pitää konettaan siistinä, ei ansaitse sitä. Nyt höliset, niinkuin tämä itsessään täysin tyhmä laite olisi joku yliluonnollisen henkiolennon myöntämä armonlahja.

Kuulehan. Olen maksanut laitteeni ihan itse. Imuroin sen halutessani täyteen haittakoodia ja vaikka ulostan päälle. Siihen minulla on täysi (moraalinen ja eettinen) oikeus.

8. LcD

LcD Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    Kyllähän nyt jokaisella on oikeus omistaa omalla rahalla hankittu tietokone. Jos ei kiinnostusta löydy perehtyä joihinkin asioihin, ja koneeseen pumpataan roskaa kilokaupalla, niin se on henkilön oma asia.

Tietysti DoctorS:n mielipiteen ymmärtää siinä mielin, että ei se varmaan hirveän hauskaa ole, jos viisi kertaa viikossa sama henkilö tulee kysymään jostakin viruksesta ja mainostauluista.

9. DoctorS

DoctorS Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Joo pitänee koittaa ottaa rennommin ensi kerralla, kun joudun edellä kuvaamaani tilanteeseen, mutta kiitoksia, kun sain purkautua tänne. Se helpotti ja sain vastauksista uusia näkökulmia, joilla voin helpottaa hermojani. :p

10. -Rex-

-Rex- Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Juu kyllähän jokaisella kuka koneen itse ostaa on oikeus se omistaa ja sitä käyttää. Onko heillä sitten oikeus määkiä muille jokaisesta itse hankkimastaan ongelmasta ja olettaa, että kaikki muut ovat maailmassa vain auttamassa heidän räpiköimistään tietoteknisessä maailmassa on aivan toinen juttu. Itse ymmärrän tulistumisesi vallan hyvin, koska itse teen moista ihan työkseni (tosin ongelmat eivät ole nyt tätä normaalia yksinkertaista luokkaa vaan ammattilaisille tulevia ongelmia, jotka odottavat meidän ne ratkovan) ei enää kotona jaksaisi olla auttamassa sen seitsemää henkilöä. Itse olen kuitenkin koettanut ajatella asiaa niin, että nekin koneet mitkä saa pidettyä etätuella edes jotenkuten kunnossa ovat pois saastuttamasta verkkoa. Eli päivän hyvä työ tulee tavallaan tehtyä. Mutta olen kyllä sitä mieltä, että jotain voisi koettaa opetella ja selvitellä itsekkin jos sen hurinalootan päättää sinne kotiin ostaa.

Viimeksi muokattu: 14.03.2006
  11. NUIJJA

NUIJJA Active member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    Pitäs varmaan myydä peruskonetta johon ei voi tehdä mitään muutoksia itse. Sisältäen kaiken yleisemmän ohjelmiston.
    Winnukka tai joku muu järjastelmä hoitaisi updaten kautta järjestelmän yllä pidon.
    Tietoturva samoin koneessa "mallia f-secure/ laajakaista".
    Tarkoitan tällä, kun tyrkkää piuhan verkkoon kone hoitaa kaikki propleemos.

Noh se siintä, mutta tuolla mukava juttu ihmisten käyttäytymisestä.
    "Yhtiöiden sisäiset turvaohjeet unohtuivat ilmaisen loman toivossa."

http://www.mbnet.fi/jutut/uutiset/?uutinen=2029

Edit: Olipa vaikia sana. typö.
    käyttääntymisestä

Edit: alulla tarkoitin jotain tuon tyylistä.

http://www.digitoday.fi/showPage.php?page_id=9&news_id=54352

Viimeksi muokattu: 14.03.2006
  12. Neptun

Neptun Active member

Kiitokset:
    10
    Pisteet:
    68
    Ton NUIJJAn tapaan joskus aikaisemmin ehdottelin helposti hoidettavaa tavallisen ei-tehokäyttäjän systeemiä. Siinä kirjoittelin tosin "tulevaisuuden käyttiksestä". Ei saavuttanut minkäänlaista myötämieltä. Ei onnistu, ei voi antaa Microsoftin valvoa konetta jne. Edelleenkin näen unta, että tavalliselle näpyttelijälle jonakin päivänä tulee koneita jotka liitetään NUIJJAn selostamalla tavalla toimintaan ja automaattiset päivitykdset hoitavat ne aina turvallisiksi ja toimiviksi.

13. DoctorS

DoctorS Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Nuija: Uteliaisuus se kissanki tappo.

Tuokin aloitustekstissäni kuvaama henkilö selitti klikkailevansa niitä Ok-nappuloita, kun joku popuppi vaan jotakin kyssyy. Sama hommahan se tuo on tuo loma-cd. Ei ajatella eikä välitetä. Jos mulla olisi oma firma, niin kyllä pitäisi vähän miettiä, miten tietoliikenneasiat siellä hoitaisi. Tai jos oikein utopistisesti ajattelee, niin palkkaisin vain ja ainoastaan fiksuja ihmisiä.

14. Durang0

Durang0 Guest

Nykyään jengin oletetaan osaavan käyttää tietokonetta mm. tiedonhaussa, pankkiasioissa, tekstinkäsittelyssä, jne. Suurin osa massasta näkeekin tietokoneen työkaluna näiden asioiden hoitamiseen, eikä sellaisena kun osa porukasta täällä (joille tietokone on vaikka mitä, elämä?). Suurin ongelma onkin, että tietokone on liian monimutkainen niille jotka haluavat sitä käyttää yksinkertaisesti.

Ja jos joku ****pää tekee muiden kiusaksi matoja, syytätkö mielummin häntä vai sitä tietämätöntä kaveriasi?

Toinen ongelma tuntuu olevan asenne kummallakin puolella aitaa. Osa noviiseista suhtautuvat jopa halveksivasti tietokoneisiin ja niistä tietäviin. He haluavat vastauksen nyt ja heti, eivätkä välitä itse ottaa asiasta mitään selvää.
    Toisaalta osa 'guruista' tuntuu taas olevan täynnä itseään eivätkä he ymmärrä, että millä tahansa muulla elämän alueella on ihan tapojen mukaista opastaa vähemmän tietävää eikä esimerkiksia sanoa jotta lukekaahan alaan liittyvää kirjallisuutta ennen kuin minua vaivaatte.

Menisiköhän homma vielä joskus siihen miten autoissa: nykyään aika harva osaa itse huoltaa uusia autoja tai tietää ylipäätään mitä tarkalleen ottaen kuoren alla tapahtuu. Sitten vain istuu mukavan tietämättömänä ja keskittyy tuotteen käyttämiseen. Markkinointi-ihminen siellä jossain hymyilee ja kuiskaa tietävänsä mitä juuri sinä haluat koneellasi tehdä.

15. acido

acido Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Sitten kysymys kuuluisi: onko kaikilla oikeus liittyä nettiyhteisön jäseniksi? Elektronisen kaupassa myytävn laitteen omistus on jokaisen oikeus, mutta verkossa pitäisi osata käyttäytyä, kuten nykyään vaaditaan liikenteessä.

16. mihku

mihku Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Vastataanpa ensin kysymykseen, eli kyllä - mielestäni jokaisella on oikeus omaan koneeseen jos sellaisen pystyy hankkimaan.

Ja sitten yksi näkökulma lisää: Vasta-alkajan perehtyminen tietotekniikan ihmeelliseen maailmaan ei kuitenkaan ole mielestäni niin yksinkertaista kuin miltä asian hallitsevat saavat sen tuntumaan. Jo perusasioiden hallinta vaatii asioiden kaivelua, eikä selkeän opastuksen löytäminen ole välttämättä helppoa. Sitten kun sitä tietoa lopulta löytää, törmää sanoihin ja käsitteisiin (ja hiton pitkiin englanninkielisiin sepustuksiin) jotka vaikuttavat lähinnä marssilaisten salakieleltä ja siinä sitten ollaan - joko on heitettävä pyyhe kehään tai kiusattava asioista enempi tietäviä, jotka pahimmassa tapauksessa neuvovat kyllä auliisti mutta edelleen sillä samaisella heprealla... (jolloin onneton aloittelija miettii kehtaako kysyä samaa asiaa vielä viidennen kerran).

Eli se mitä yritän tässä sanoa on, että vaikka varmaan onkin koko joukko välinpitämättömiä, kovakalloisia, kanssaihmisiään kiusaavia ja ärsyttäviä tietokoneen käyttäjiä, ehkä heistä ei kuitenkaan ihan jokainen piinaa tuttua lähinörttiä pelkästä ilkeydestä... ;D

17. acido

acido Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Näin on mihku. Kaikki eivät tosiaankaan ymmärrä, miten toimia "oikein" sähköisessä ympäristössä. Toisin sanoen, miten olla vahingoittamatta toisiaan? Se vaatii pikkuisen perehtymistä, mutta ei niin sanottuja hölmöjä voida sulkea tietoyhteiskunnan ulkopuollekaan. Valtio ja muut toimijat kuten pankit pakottavat ihmiset asioimaan nettiin. Ei voida olettaa että kaikki "mökin mummotkin" olisivat täysin skarppeina kaikkien haittakoodien tehtailijoiden varalta.

18. NUIJJA

NUIJJA Active member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    Hieno nimi, jotainhan ne suunittelee olikohan "Atk-talkkari".
    Tuonlainen Lähinörtti palvelu vois olla vähän jokapaikassa, kylässä/ kerrostaloissa / omakotitalo alueilla missä vain.
    Ja tässä tietoyhteiskunta suuntauksessa, nämä palvelui voisivat hoitua virallisesti. Elikkä määriteltäisiin jotkut hinnat "vaikka kympin tunti" tulot olisivat vähänkuin marjanpoiminnasta verovapaita vaikuttamatta mihinkään tukiin sun muihin "300-500 välilä kk.max".

Yrittäjäthän tätä tietysti vastustaisivat, mutta muutamilla tutuilla ollut kone nurkassa käyttämätä jonkun pikku vian takia.
    Ja onhan se aika kallista tilata liikkeestä apua, jos tarvitsee vain piuha laittaa kunnolla kiinni.

19. Neptun

Neptun Active member

Kiitokset:
    10
    Pisteet:
    68
    Voisihan lähinörtti-palvelu joissakin olosuhteissa ja paikoilla hyväkin olla, ei siinä mitään. Se ei ehkä silti ratkaise koko ongelmaa. Kuten alussa todettiin, on paljon ihmisiä, jotka eivät syystä tai toisesta ole lainkaan kiinnostuneet käyttämään edes kavereidensa ilmaisia palveluita hyväkseen.

Tuosta pääsen taas mieliaiheeseeni: pitää olla tietokoneita ja niiden ylläpitotekniikkaa, joka soveltuu juuri sellaisille, joita asia ei kiinnosta tai joilla ei ole edes edellytyksiä kuten "mökinmummolla". Eikä tuo mikään ikuisesti kangasteleva haave ole - se ei voi olla! - vaan jo lähitulevaisuutta. Edellä todettiin mm. että autot ovat muuttuneet tavallisen käyttäjän kannalta tuollaisiksi. Miksi se on mahdollista IT-alallakin?

Siksi että nykyvauhdeilla käyttikset ja tekniikka koko ajan monipuolistuu. Vain Linuxien piirissä arvostetaan toisenlaistakin kehitystä. Yhä hurjemmaksi tulee viruksien ja örkkien paine. Vähitellen tarvitaan ei vain yleisasioiden lähinörttejä vaan ehkä piankin erikoistuneiden lähinörttien Find and destroy -palvelua. Tai sitten sellaista kehitystä, että jokaisella on monta tietokonetta. Kun yksi on toimimattomassa kunnossa se viedään huoltoon ja otetaan n:eek: 2. Kun se on ....jne. Aika hirveä tulevaisuudenkuva. Mutta kenties tosi, jos ei ryhdytä tekemään laitteita ja tekniikkaa ihmiä varten eikä ihmisiä laitteita ja tekniikkaa varten.

Tekniika tuohon tilanteeseen on nyt laajakaistojen aikana jo käytetävissä. Ylläpito hoituisi automaattisesti ja käyttäjälle jäisi vain käyttö, joka sekin on yksinkertaistettavaissa sen mukaan, mitä kukin tarvitsee. Pulmia? Tietysti, monia, mutta tähän tulisi pyrkiä jos puhutaan IT-tekniikan hyödyntämisestä.

20. Chi

Chi Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Minusta olisi hyvä jos esim. tietokoneen käytön, vanhemmuuden ym. vastuullisen suhteen olisi testi, jonka läpäisemällä saisi vasta käyttöoikeuden koneeseen tai luvan lapsenhankintaan ;). Säästyttäisiin monilta "ongelmilta"...

Ärsyttäväähän se on, kun jokainen "enminäkoneistamitääntiedäenkäainakaanhaluaoppiakuinkatuojatuotehdään"- ihminen luulee sinun olevan hänen henk.koht. nörttinsä vain siksi että tunnet hänet...x( Suurinosa väittää "ettei osaa", mutta totuus taitaa olla "ettei halua osata". Hmm...

Nim.Kokemusta on

21. pjo

pjo Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Kyllä täytyy sanoa, että sääliksi käy joitakin koneraukkoja jotka ovat saman kohtelun kokeneet kuin joidenkin kavereideni koneet. Levyä ei ole koskaan defragmentoitu, spywarea löytyy, ohjelmat kaatuilevat, kovalevyt täynnä kakkaa ja virustorjuntaohjelmistoa tuskin koskaan päivitetty. Niin ja selaimena IE. Siinä sitten kaverin kanssa mietittiin, että missäköhän vika olisi, niin jouduin vain toteamaan että eiköhän se taas ole OSI-mallin 8. kerroksessa. Formatointi paras vaihtoehto aina tuollaisissa tilanteissa.

Jaa tämä sivu