toivottavasti aihealue on oikea.juttuni on seuraavanlainen:tarkoitukseni olisi saada vähän enemmän "jytinää" musan ja dvd:n kuunteluun ja katseluun pc:llä.onko SB live! 5.1 kortti järkevä vaihtoehto vai joku muu?(tarkoitan lähinnä hintaa.ei mitään 150-200€) tällä hetkellä varusteeni on 4kpl stereokaiuttimia,2kpl kotiteatteri kajareita ja yksi iso suppari.tarvitsen tietty myös vahvarin mutta mulla on kahet stereot joista voisin ottaa vahvarin käyttöön.en ole mikään kovin hyvä tällä alalla, joten onko se vahvarin tai siitä vanhasta vahvarista mulle mitään hyötyä?kiitos asiallisista vastauksista etukäteen.t:nuupi
SB Live! 5.1 on hyvä kortti, mutta SB Live Digital 5.1 on parempi, juuri tuon digitaali lähdön takia. Maksoin omasta digitalistani ~65e viime jouluna, eli ei mikään pahan hintainen. Mainitsit että omistat 6 kpl kajareita, 6. kajarista ei sinänsä ole hyötyä tuon 5.1 kortin kanssa ellet halua kytkeä oikella eteen 2 kaiutinta jostain kumman syystä. "Kahdet stereot joista voin ottaa vahvarin käyttöön" mitäköhän mahdat tarkoittaa ? sinulla on 2 kpl vahvistimia mutta stereoissa kiinni vai miten ? SB 5.1 ja 2 vanhemmankin vahvistimen avulla saa 4 kanavaa ja basson käyttöön, jos molemmat vahvistimet tukevat 2 kanavaa, toiseen etu ja basso kanavat, toiseen takakanavat. Kysymyksesi oli hieman monimutkainen Voin illalla koittaa selittää selvemmin kuhan töiltäny ehdin.
5.1 tarkoittaa digitaalista äänikenttää, jossa on 5 pääkanavaa ja lfe bassokanava. eli etukanavat, keskikanava ja takakanavat +subbari, jonka äänen voi toki ohjata pääkaiuttimille. Jos siis haluat tuollaiset äänet ulos stereo vahvistimen kautta on vahvistimessa oltava dolby digital 5.1 decodeeri tai 5.1 sisääntulo tai optinen tai coaxaalinen sisääntulo. Eli sen on oltava kotiteatteri vahvistin. Jos vahvistimesi on tallainen on 5 samanlaista kaiutinta ja vahvistin varmasti etevä ratkaisu. jos ei vahvistimesi kykene tähän on digital kortti edelleenkin hyvä, jos joskus haluat päivittää vahvistimesi, niin äänikorttia ei tarvitse vaihtaa ja hintaero on pieni. Ja muun merkkisten korttien kuin saundblastereiden kanssa voi ilmetä ongelmia peleissä, kun eivät ole niin hyvin microsoft DX:n kanssa yhteensopivia.
kiitos teille et vastasitte.kahdella vahvarilla tarkoitin et mulla on kahet stereot joista toiset on nyt käytössä.kuten sanoin en oo oikeen perillä näistä jutuista, mut intoa ja kajareita riittää.mun pitää vielä tarkistaa onko noissa uusissa vehkeissä toi dolby digital jutut vai ei.kiitti vielä kerran et vastasitte.sain kullanarvoista tietoa.
Jos koneeseen laittaa kaksi "tavallista" äänikorttia, niin eikös eri ääniratoja pysty jakamaan näiden kesken? Eli toisesta kortista saisi revittyä ulos äänen etu-kajareille ja toisesta taka-kajareille? (Joskus olen nähnyt ainakin sellaisen softan jolla pystyi "editoimaan" codekkeja.)
Vielä uupuu lfe kanava ja keski kakava. Eli perse edellä puuhun tekniikka. On yhtälähellä digitaalista ääni kenttää kuin hirvi kiikareita
Itse omistan Gamesurround Muse 5.1 DVD jossa on 3 erillistä lähtöä kajareille (ei siis digitaalinen).. kortin hinta jossakin 30e:n hujakoilla. Systeemi mahdollistaa peleissä ja divx yms. elokuvissa (ac3) surround äänet. Toisin sanoen voit kytkeä toiset stereot esim. frontti lähtöön toiset reariin. Kolmas lähtö on tarkoitettu keskikajarille ja subbarilla.. pitäisi onnistua nekin konffaan. Tietenkin tässä nyt kaikki "hifi"-friikit alkaa whinettään, että tuo digilähtö pitää olla, mutta eriäviä mielipiteitäkin löytyy.