ongelma on se että olen koittanut saada ubunty 5.10 näkemään windowsin aseman, että saisin siirrettyä sieltä musiikit ubuntyyn. Mutta kun ei onnistu. Laitoin tuonne fstab:n rivin /dev/hdb2 /mnt/f ntfs ro,user 0 0 Ja olen sen jälkeen mountannut sen. Mutta kun yritän katsoa sitä niin tulee ilmoitus: Sinulla ei ole kohteen "f" sisällön katselemiseen tarvittavia oikeuksia. Eli miten saan muutettua nuo oikeudet että pääsen katsomaan niitä tiedostoja?
lisää tuohon ro,userin jälkeen vielä umask=0000 eli /dev/hdb2 /mnt/f ntfs ro,user,[bold]umask=0000[/bold] 0 0 EDIT: Googlettamalla tämän itekki löysin aikoinaan mutta päätin olla kiva kaveri
Aloita komennolla "man chmod" Ja tässäpä sitten vielä linkkivinkki http://www.mbnet.fi/mbinternet/ohjeet/chmod/
Kiitoksia. Sain sen tuolla umask=0000 lisäämisellä toimimaan. Olen tässä nyt vasta 2 päivää käyttänyt ubuntua, tai siis yleensäkään mitään linuxia. Ja täytyy kyllä myöntää että takaisin windowsin käyttäjäksi mua ei enään saa. Paitsi muutaman pelin pelaamiseen ja ehkä dc:n käyttöön. Kaikki muut tuntuu luonnistuvan huomattavasti paremmin ubuntussa. On tässä muutamia ongelmia kyl ollu ja paljon on oppimista vielä. Mutta linuxiin tutustuminen oli kyllä todella positiivinen yllätys.