Mietiskelen tässä että ostanko omatekoiseen 30l koteloon uuden vahvistinmoduulin ja elementin, jossa nyt halpis elementti kokoa 6,5'' , ja oma tekoinen "vahvistin". Vai ostanko suoraan uuden aktiivisubbarin. Eli käyttötarkoitus olisi leffojen lisämausteeksi ja tuleehan tuota musiikkiakin soitettua myös, aika monipuolista. Hinta on ongelma niinkuin aina. Simex SH-150 vahvarin laitoin jo verkkokaupasta tulemaan mutta saatavuus onkin niin heikkoa että aikaa menisi monet kuukaudet. Noin halpaa vahvistinta ei kuitenkaan mistään meinaa muuta löytyä, ja elementti noin pieneen koteloon, (on muuten refleksi) on vaikea järkevällä hinnalla löytää. Eli katsoin näitä vaihtoehtoja pikaisesti: http://hifitalo.fi/cat/product_details.php?p=2225 http://hifitalo.fi/cat/product_details.php?p=2226 Löytyykö muita potentiaalisia ehdokkaita tuohon hintaluokkaan? Jos Hypex DS 1.2 tulisin ostamaan, ei laadukkaalle elementille jäisi enää rahaa paljoa. Muutenkin kotelo on vähän niin ja näin, paksua lastulevyä ja 3,4 x 13 cm suorakulmion muotoinen puuputkilo väsätty refleksiksi, ettei siihen kehtaisi enää paljoa panostaa. Annan teille keskusteluvallan! =)
Ootko käyny missään hifi-liikkeessä katsomassa käytettyjen tarjontaa? DVD-Plazan myyntipalstakin on varteenotettava vaihtoehto.
Ei ole paikkakunnalla yhtäkään hifiliikettä, paitsi Hifilux. Voisi noita käytettyjäkin katsoa. Voisi tuota budjettia laittaa 300e tai korkeintaan 400e, josko sitten löytyisi jotain? Mieluusti mustana. =D
Noilla hifiliikkeillä on melkein kaikilla nettisivut. Käy tuolla DVDPlazan foorumilla kurkkaamassa niiden osoitteita. Melkein jokainen liike lähettää tavarat postin välityksellä tai matkahuollon kautta. Tässä esimerkiksi yksi subi joka mahtuu budjettiin ja on parempi kuin tuo sinun linkittämäsi. KLIK
Jos hieman budjettia nostan niin kumpikohan olisi parempi? http://www.valkokangas.net/tuote/543/wharfedale-diamond-10sxsubwoofer vai Audio pro B1.19 vai Audio Pro Wigo Sub Kaikki on siis n. 300e hintaluokassa. Kaiuttimet on siis nuo M-Audio AV-40 ja tulee tuo subbari siis tietokoneen äänikorttiin. 3,5mm stereo jackiin.
En ole noiden subien sielunelämään niin perehtynyt, jotta voisin suositella mitään. Itsellä on Velodynen subi tällä hetkellä ja olen kyllä tyytyväinen. Aikisempi subi oli Wharfedale ja sitä aikaisempi oli Audio Pro. Omasta mielestä olen aina siirtynyt parempaan.
Q-Acoustics 2070 tilattu, siis tuo käytetty! Onko siis tuon kanssa sama subbari http://hifitalo.fi/cat/product_details.php?p=1678 ? Kiitos ISOimage vinkistä toivottavasti miellyttää korvaa, ei paha hinta niin oli tartuttava tilaisuuteen. On tuo kyllä ruma niin nahkaverhoilut päälle vaan. Onko muuten tietoa saanko tuon kiinni tietokoneen äänikorttiin (3,5mm) ?
Noniin subbari saapui, ja tarvitsenkin säädöissä sitten apua. Eli laitos on 2 x RCA to 3,5mm kiinni koneen takakaiutin/sub lähdössä. Pitäisi löytää säädöt jolla toistuisi ongelmitta leffat ja musiikit. Eli Level, Crossover ja Phase on nuo nupit joita voi säätää, sitten on erikseen klipsuja kuten: Sound mode: Music tai AV , Phase Invert 0 tai 180, Auto on sensitivity: High Med tai Low, ja vielä Speaker type: Sealed Vented. Eli apuja säätöihin huone on aika pieni perus huone =)
Level on subbarin "vola" eli tasonsäätö... Crossover on sen jakotaajuus, eli mihin asti subbari toistaa, mitä matalampi taajuus, sen vaikeampi subbaria on "paikallistaa" ja helpompi sijoittaa.... Phase on vaihe, eli onko subbari samassa vaiheessa pääkaiuttimiin nähden, vaikuttaa bassotasoon, eli jos ovat eri vaiheessa bassot vaimenevat. Sound mode pitää kokeilla, ja itse päätät kumpi on parempi, mutta AV on pääasiassa varmaankin leffakäyttöön... Phase tuli selitettyä jo yllä. Auto sensitivity tuli jo selitettyä yllä.... T: Vesku
Kiitos. En tuota Phasea oikein ymmärtänyt että mikä minulle nyt olisi paras vaihtoehto... Kaiutimet vaihtuu noihin MAudio av40 heti kun saapuvat... Jos laitan tuon crossoverin matalimmalle, subbari ei siis toista kun tuohon 50hz asti? Jos laitan crossoverin 180, alkaa huomata ettei elementit tykkää korkeista äänistä.
Omalla kohdallani olen tehnyt seuraavat säädöt, testi levyä kuluttaen Subbari (B1.40 AudioPro) säädetty siten että alkaa toistamaan about 65Hz:stä alaspäin ja kaiuttimet (Q Acoustics 2050) olen johdottanut subbarin kaiutin liittimiin (subi taasen vahvistimen kaiutin liitäntöihin, eli subi toimii tällöin myös kaiuttimien jakosuotimena), ja sitten kaiuttimet toistaa ylemmät taajuudet. Tason olen säätänyt siten että rockia/metallia kuunnellessa basari tuntuu ja kuuluu selvästi, kaiuttimet hoitavat hienosti sekä keski että korkeammat taajuudet, joten myös laulu sekä muut soittimet erottuvat loistavasti (myös basso kitara). Aikaa omiin säätöihin kului muutama tunti, samoin kuin kaiuttimien asetteluun. Vahvistimena toimii "wanha" Onkyon TX-DS939, ja medioina sitten televisio, tietokone, techincsin vinyyli soitin sekä Sonyn vanha mutta hyvä DVD soitin. Mutta juu, eli kaiuttimet ja subi ainakin kannattaa kokeilla yhdistää vaikkapa edellä kuvatulla tavalla. Toki omat mieltymykset sitten ratkaisevat tason ja vaiheen säädöt, sekä kaiuttimien että subin toisto. Niin ja subia ei kannata pistää toistamaan yli 80Hz:n taajuuksia, joten alue olisi hyvä olla 20-60/70Hz. Testi CD:llä ensiksi selvität että kuinka alas se subi oikeasti toistaa ilman että alkaa rätisemään/röpeltämään. Kokeile samalla voimakkuuksia, ja saat jonkin laisen kuvan tuosta äänimaailmasta, samoin kannattaa testata kaiuttimetkin tuolla CD:llä. Toki voit tehdä säädöt ilman testi levyäkin luottaen omiin korviisi, mutta omalla kohdalla olen luottanut levyyn koska se tarjoaa oikeanlaiset näytteet eri taajuuksille, samalla saat selville helposti että millä alueilla kaiuttimet sekä subi on parhaimmillaan.
En saanut testilevyä toimimaan rätinää vaan kuului -.- Ja kaiuttimet on aktiivit niin ei aivan noin toimi... Pitää koittaa noita säätöjä vaikka ne ihan ok sainkin, vaikka en varmaan paremmasta tiedäkään