Suomen Ahvenanmaa vaatii, että on asunut 5 vuotta siellä jotta voi äänestää tai omistaa maata ,siis suomalainen ! http://www.ls.aland.fi/kansli/administrativa.pbs Ruotsi (siis vieras maa) vaati suomalaisilta 2 vuotta, että saa kansalaisuuden. http://www.migrationsverket.se/swedish/medborg/medborg.html#naturalisation Siis missä mennään ??
mietin tota kirjoituksesi pointtia. tota kysymystä kannattaisi varmaan kysyä niiltä jotka ovat siitä tietoisia. emme me saittilaiset ole varmaankaan tuon asian asiantuntijoita. sanon seuraavan ihan ystävällisesti, jos laitat tuon tyyppisiä kirjoituksia niin saat saitilla tuperrapinat. olet pian kaikkien hampaissa ja sitäkö toivot? toki saat kirjoittaa mitä haluat, mutta laittaisin kyseisen aiheen kansioon jossa lukee "kysymyksiä joita ei kannata kysyä" toi aiheesi on poliittinen.
Joo olen ollut pitkään sitä mieltä, että kaikki suomenruotsalaiset pitäisi viedä sinne ja lahjoittaa koko saari ruotsille. Kävin kerran siellä ja pitivät ihan toisen luokan kansalaisena kun en ymmärtänyt/puhunut ruotsia! Niitten perkeleitten ei edes tarvii mennä armeijaan!!! Hitto että joutuu vielä pakkoruotsia opiskeleen kun pitää olla kaksikielinen maa. Enemmän täällä itärajalla venäjää tarviaa kuin jotain kuppasta ruotsia!
Yritätkö nyt tehdä afterdawnista Murobbs kloonia kun niin ahkerasti copy/pastaat suoraan triidejä sieltä tänne ? http://murobbs.muropaketti.com/thread.jsp?forum=7&thread=415271 Pidetään nyt tämä foorumi asiallisena ja muro murona, eikös. Edit: Näköjään sitä mailataan useaan foorumiin samaa paatosta
kylläpä näyttää ikävän samalaiselta, tietty emme tiedä onko murobbs:n alottaja sama henkilö kun dfwta täällä.. EDIT: jaajaa, kattokaas kelloo 11:18 usassa = 18:18 täällä ja muron thread on alotettu 18:28 eli avaan takasin murossa nyt joku copy/pastennut täältä.. tai sit dfwta omistaa murossa ton nickin.
Allekirjoitan tämän kyllä täysin. Itse olen useamman kerran vieraillut alueella (lähinnä hyvien kalavesien vuoksi), enkä olisi aluksi uskonut, että "Suomessa" voi saada niin uskomattoman huonoa kohtelua vain Ruotsin kielen taidon puutteen vuoksi. Voi kuule kumipuu, mä olen joutunut miettimään melko monen sun kirjoituksesi pointtia.. Keskustelualueen otsikko on: Kaikki muut keskusteluaiheet Miksei siis AD:ssä voisi välillä olla hieman poliittisempaakin keskustelua? (muutakin kuin Karpela + TO-laki vs. muut)
Hmmmm... sanoisin nyt et kun keskustelualue tosiaan on "Kaikki muut keskusteluaiheet" niin luulisin et täällä voi keskustella kaikesta maan ja taivaan välillä ja vähän enemmänki. Sen voi sitten jokainen itse miettiä herättääkö oma kirjoitus nyt tällä AD sivustolla kiinnostusta jos aihe on kaukana sivuston tarkoituksesta ja sen käyttäjistä. Sitä ei muuten tunnu aina itse huomaavan kuinka poliittinen aihe todella on kun keskustelee. Ad sivustolla on tuhansia uutisia ja keskusteluja poliitiikkaan liittyen joten se siittä
no jos siis saa todellakin keskustella kaikkea maan ja taivaan väliltä, niin sehän olisi ihan hyvä. ei olisi epäasiallista kysyä pankkilainoista, tai hommaako jollan vai soutuveneen, perustanko nakkikioskin?, vaihdanko autoa jne jne. sehän olisi ihan hyvä ajatus ja toisi saitille uusia tuulia. jos se tulee olemaan se linja niin tulen käyttämään tätäkin mahdollisuutta.
ja ahvenanmaalaiset eivät haluaisi kuulua suomelle, vaan ruotsin puolelle. mutta mielestäni maaalueistamme ei pitäisi luopua. luovuimme väkisin jo toisesta käsivarresta ja jos annamme lisää, ei se nyt mielestäni olisi hyvä asia.
Mitä sitä hyvää maata ja kalavesiä naapurille antamaan. Pistetään ahvenanmaalaiset ei-suomi-mieliset lautalle ja työnnetään lautta merelle. Sitten saavat itse valita mihin suuntaan melovat. Kyllä Ahvenanmaalta kesämökki vois olla ihan kiva. Tehdään sitä joku suomen Ibiza.
Mulla on aivan sama kuuluko Ahvenanmaa ruotsille tai suomelle. En ole nähnyt mitään muuta hyötyä ahvenanmaasta kun Taffel sipsit... ja tottakai tax-free laivamatkat.
Jos kansalaisuuden saanti kestää 5 vuotta Ahvenanmaalla ja Ruotsissa vain 2, tarkoittaa se sitä että Ahvenanmaa ei ole sivistysvaltio.
@kumipuu Jos ei sinulla ole parempaa sanottavaa kuin ketjun arvostelu, niin ole vaiti. Jos ei ketju miellytä, niin ei ole mikään pakko vastata. Me laitamme ketjun kyllä lukkoon jos se ei tänne kuulu. btw. Viestejä voi sitten muokata jos jotain jää sanomatta, niin ei tarvitse aina uutta viestiä kirjoittaa. Muokkaaminen tapahtuu viestin yläkulmassa sijaitsevasta nappulasta.