Kertokaahan juurta jaksain mitä tuo tarkoittaa, jotain siitä itsekin tiedän, mutta perusteellisia vastauksia kiitos. Linkkejäkin voi laittaa, mutta mielellään omaa tekstii.
Eipä tuolla enää hirveästi väliä ole. http://www.cybercpu.net/howto/basic/AGP_aperture_2/end.asp Eli vaikka puolet perusmuistin koosta.
Eipä oo koskaan tullu kauhemmin kiinnitettyä huomiota kyseiseen settiin, puolet keskusmuistista tullut aina pidettyä siinä.
Mulla on ollu siinä 128Mt ja DDR:ää on ollu 1024Mt. Vaihdoin siihen 512Mt, mutta kuten agenttimme totesi "eikai sillä ole enää paljoa väliä" =)
Se on "swap file" näytönohjaimelle. Asetuksella ei ole juurikaan merkitystä jos näytönohjaimen muisti ei lopu kesken. Tosin joissain testeissä on pelit kaatuillu jos arvo on ollu defaultista (64/128) poikkeava, esim 512MB joten ei sitä kannata muutella. Mutta jos laitat koneeseen esim 4MB näytönohjaimen niin huomaat että asetuksella on merkitystä, mutta se paras silti löytynee väliltä 64-128MB riippuen keskusmuistin määrästä.
Itselläni on 1024mb muistia mutta silti pidän Aperturen 64mb:ssä, koska se on oletusasetus ja parhaan suorituskyvyn olen saanut sillä. Eli kuten jo useasti mainittu, ei sillä oikein väliä ole. Helpoimmalla pääsee ku ei koske siihen ollenkaan.
mulla cmr4 pätki pahasti, mutta kun tiputin aperturet 256 -> 64 alko colinkin kulkea kuin rasvattu. muistia 1024. radeon 9600 128mb.
Muistaakseni tuon määrän joskus (jossain) kehotettiin olevan tuplaten näytönohjaimen muisti..samaan tapaanhan se entisaikaan linux-koneissa swappikin laitettiin, tuplaten keskusmuistin määrä low-end koneissa
Elikkä uskokaa jo. Bios default on paras... jos ette usko niin kokeilkaa ja huomaatte elävänne noiden samojen ongelmien keskellä kuin muut "1337 säätäjät".