Moni (tai edes joku muu minun lisäkseni) odotti kovalla innolla Microsoftin tulevaa käyttöjärjestelmää, Vistaa. Vistan paremmuudesta muihin Windowseihin tai muihin käyttöjärjestelmiin voidaan olla montaa mieltä, kaikilla on siihen oikeus, voit tarkistaa sen uudistetusta perustuslaista. Windows Vistassa on kaikkea kivaa, 3D Flip, läpinäkyvyysefektejä, sidebar ja muuta jännää. Pettymys voi olla kuitenkin suuri, jo ensimmäisen käynnistyksen yhteydessä. Microsoft on päättänyt "poistaa" perinteisen Bootscreenin. Tilalle on tullut tylsä, jopa aneeminen vihreä palkki. Moni varmasti oli aikomassa ostaa Vistan juuri sen takia, että näkisi uuden bootscreenin. Tämän takia ei kuitenkaan kannata olla ostamatta Vistaa (muita parempia syitä varmasti löytyy), sillä bootscreenin voi maun mukaan vaihtaa millaiseksi haluaa. Valitettavasti 64 bittisen Vistan omistajat joutuvat odottamaan tovin, ohje ei toimi x64 Vistoilla. Tarkastellaanpa miten homma etenee x86 alustalla. 1. Tarvitset kaksi kuvaa, joiden kuvakoot ovat: 800 x 600 ja 1024 x 768. Kuvat voit ladata internetistä tai voit jopa luoda nämä itse esim. Adobe Photoshop CS2 ohjelmalla. Mikä tahansa kuva ei käy, kuvan pitää olla Windows Bitmap -muodossa ja värisyvyydeltään 24 bittiä. Kun kuvien speksit ovat kunnossa, voidaan aloittaa itse homma. (Tai voit käyttää itse tekemään AfterDawn.com Bootscreeniä, linkki edempänä) 2. Lataa Dan Smithin Vista Boot Logo Generator tästä osoitteesta. Huomaa kuitenkin, että softa on vasta beta, joten takeita toimivuudesta ei voida antaa (itselläni kuitenkin toimii). Asenna ohjelma ja aukaise se. Jos valitsit, että pikakuvake asennetaan työpöydälle, niin tällainen kuvake pitäisi ilmestyä: Kuvakkeen tuplaklikkauksen jälkeen avautuu valinta, johon valitset tekemäsi/lataamasi kuvat. Paina "Browse" -näppäintä selateksesi halaumasi kuvat. Huomaa, että valitset oikeat koot oikeisiin kohtiin, suurempi oikeaan kenttään ja pienempi vasempaan. Kun kuvat ovat valittu (ja herjoja ei lentänyt) niin valitse valitse vasemmasta yläkulmasta kohta "File" ja valitse valinnoista kohta: "Save Boot Screen File As...". Valitse haluamasi asennuspaikka. Tätä kansiota tarvitaan myöhemmin, asenna tiedosto oletusnimisenä. Tai, voit käyttää minun tekemää "the AfterDawn Boot Screen v1.0", saat sen täältä (ZIP-pakattu ja salasana on AfterDawn): http://www.freefilehost.co.uk/727951 3. Selaa itsesi C:\Windows\System32\en-US hakemistoon. Kohdenna tiedosto nimeltä winload.exe.mui. Kopioi tämä ja siirrä kopio muuhun hakemistoon, jotta voit myöhemmin palauttaa oletus screenin. Sinulla pitää olla oikeudet muuokata tiedostoa, jotta saat uuden Bootscreenin kehiin. Näin saat ne: Paina tiedoston (winload.exe.mui) päällä hiiren oikeata näppäintä ja valitse "properties". Näpäytä kerran "Security"-välilehteä, valitse välilehdeltä näppäin "Advanced". Valitse aukeavasta ikkunasta välilehti "Owner" ja sieltä näppäin "Edit". Valitse käyttäjätili, jolla olet kirjautunut ja paina "Apply" ja "OK". Mahdollisia herjoja saatta lennellä, mutta älä välitä niistä. Paina OK:ta niin kauan, että kaikki ikkunat ovat hävinneet (paitsi se, jossa korvattava tiedosto on). Paina uudelleen hiiren oikeata tiedoston päällä (winload.exe.mui), mene "Security"-välilehdelle. Tällä kerralla paina "Edit"-näppäintä. Paina kerran tilin nimeä, jolla olet kirjautunut ja valitse alapuolelta "Full Control. Pian "Apply" ja "OK" (havainnollistava kuva). Nyt sinulla on oikeudet muokata ja tehdä mitä vain, joten korvataan oma tiedosto alkuperäisellä (muistithan ottaa varmuuskopion alkuperäisestä tiedostosta). Jos korvaus onnistui muitta mutkitta, niin vielä pitää tehdä pieni hienosäätö. 4. Hienosäätö on tämä: Paina Windows-näppäintä ja R (Win+R). Kirjoita kohtaan msconfig ja paina enter. Valitse "Boot"-välilehti. Täppi kohtaan "NO GUI BOOT". Lopuksi paina "Apply" ja "OK". Nyt kaikki on tehty, nyt sinun pitää vain käynnistää kone uudelleen, jotta näet millainen tekemäsi käynnistyskuva on Testieni mukaan, käynnistys ei hidastunut olennaisesti tai ei yhtään, joten tästä ei pitäisi olla haittaa tosi tweakkareillekkaan. Kuva tekemästäni Bootscreenistä (.jpeg): http://www.aijaa.com/viewer.php?id=265704
Millainen toi bootscreeni on silloin kun laitan kaks erikokoista kuvaa. Windows Bitmap -muoto on ja miten kuvat saa siihen muotoon? Miten kuvat voi muuttaa 800 x 600 ja 1024 x 768 kokoihin?
Kuvan saa Windows BitMap muotoon (BMP) esimerkiksi avaamalla paintilla kuvan, sieltä tallenna nimellä ja nimen perään .bmp-pääte. Kuvan kokoa saa muutettua esimerkiksi Abobe Photoshopilla ja ArcSoft Photostudiolla. Googlettamalla löytyy näitäkin yksilöllisiä ohjelmia. Esim. itse käytän PhotoFiltreä ohjeet täällä.
Kuvan kokoa saa muutettua ihan ilmaisillakin ohjelmilla, itse käytän GIMP sekä IrfanView. Hieno opas, teppoI, kiitos! Kokeilen kun ostan uuden koneen jossa on Vista.
Kiitos, mutta miksi mulle tulee tämmöinen juttu kun painan file ja Save Boot Screen File As: http://img410.imageshack.us/img410/2802/nimetnia8.jpg Tämän latausjuttu ei toimi (afterdawn bootscreen): http://www.freefilehost.co.uk/index.php Edit: olen koneen järjestelmänvalvoja