Adsl:n nopeus

Viestiketju Vapaata keskustelua -osiossa. Ketjun avasi Kuikkis 15.08.2006.

1. Kuikkis

Kuikkis Guest

Elikkä eilen vaihtui tuo soneran adsl:n nopeus 8/1:mb:ksi 2/0.5mb:stä ja nopeus on vaan jotain 500-600kb/s max
    Buuttasin boxin ja katoin nopeuden, bitrateksi näytti 5696.
    Adsl modeemina on TeleWell TW-EA400
    Jos jollain löytyisi jotain ratkaisuja nopeuden kasvattamiseksi niin kiitos jo etukäteen :)

2.  
  3. Snoopy81

Snoopy81 Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Vaan? Eikös tollakin jo kerkiä. =)

Nuo 8/1 yhteydethän yleensä luvataan "Pääsääntöinen liikennöintinopeus vähintään 2/512" tyyliin, eli tuota teoreettista 1024 kt/s nopeutta tuskin kovinkaan usein saavutetaan. Tuohonhan vaikuttaa moni asia: kuparien laatu, etäisyys lähimpään keskittimeen, vastapään yhteys, jne. Ja nuo netin nopeustestit on kuitenkin vaan suuntaa antavia. Torrentilla voi tietty saada jo paremmin vertaulukelpoisia lukemia, sillä kun saa koko kaistan täydeltä jos seedaajia vaan piisaa. Ja ftp:llä kans, edellyttäen tässäkin, että vastapäässä kaistaa piisaa.

Modeemin firmikselläkin on suuri vaikutus juuri suurissa nopeuksissa. Joskus huono firmis aiheuttaa modeemin "hyytymisen" suurilla pakettimäärillä ja näin nopeudet laskevat. Haittaohjelmat voivat myös hidastaa nettiä. Sekä tietty jos päällä muitakin kaistaa syöviä ohjelmia, niin eipä täyttä kaistaa enää jää jollekin "testiohjelmalle". Itse en ole joutunut firmistä päivittelemään, joten siihen en osaa sanoa muuta neuvoa kuin Google.

4. Kuikkis

Kuikkis Guest

hmm? Ihan boxin asetuksista katoin sen bitraten. Tuskin se pelkästään suuntaa antava on :)

5. Snoopy81

Snoopy81 Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Jaa, no sitten se ilmeisesti aikalailla todenmukainen on =)

Mutta tuo firmiksen päivitys on kuulemma joillakin antanut lisää nopeutta. Tai jokin vanhemmistakin voi olla toimivampi kuin joku uusi. Google varmasti auttaa. itse olen onneksi säästynyt noiden kanssa tappelulta joten jätän asian paremmin osaaville =D

6. Kuikkis

Kuikkis Guest

Kiitos neuvoista.
    Pitää kokeilla just kohta :)

Jaa tämä sivu